رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان گفت: شکافی فاحش و تبعیضی عمیقی در برخی مناطق استان وجود دارد و استاندار بعدی همان‌طور که شعار دولت فعلی عدالت است، باید در راستای تحقق مفهوم عدالت، محروم‌ترین نقاط استان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش دلفین، «مهدی میرزاده کوشاهی» دکترای جغرافیای سیاسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به چالش‌های پیش روی عرصه مدیریتی استان در دولت جدید اشاره کرد و اذعان داشت: برای اینکه بتوانیم چالش‌های امنیتی را در هرمزگان به حداقل برسانیم باید توسعه مناطق ساحلی و کرانه‌ها را مدنظر قرار دهیم تا شهروندان این مناطق به سمت فعالیت‌های غیرقانونی گرایش پیدا نکنند.
مشارکت اقشار مختلف
وی ضمن بیان این‌که توسعه اقتصاد ساحلی، اقتصاد دریایی و مناطق ساحلی باید اولویت تیم بعدی مدیریت استان باشد، گفت: اولویت بعدی سکان‌دار هرمزگان باید مشارکت اقشار، افراد و گروه‌های مختلف باشد و چیدمان مدیریتی هرمزگان باید به‌گونه‌ای باشد که همه گروه‌ها به‌تناسب توانمندی خود، در مدیریت استان نقش داشته باشند.
توسعه مناطق روستایی
این عضو هیئت‌مدیره دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: تیم جدید مدیریت استان باید برای توسعه بهتر و بیشتر مناطق روستایی برنامه‌هایی را داشته باشد، این برنامه‌ها باید متکی بر مزیت‌های مناطق باشند و زیرساخت‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، خدماتی و ارتباطی توسعه پیدا کنند.
وی ادامه داد: بخشی زیادی از روستاهای هرمزگان هنوز از جاده‌های مناسب، شبکه ارتباطات تلفنی و اینترنتی قابل‌قبول و خدمات اولیه بهداشتی و آموزشی برخوردار نیستند و باید به این مناطق و توسعه آن‌ها توجه شود.
شکاف فاحش طبقانی
میرزاده گفت: شکافی فاحش و تبعیضی عمیقی در برخی مناطق استان وجود دارد و استاندار بعدی همان‌طور که شعار دولت فعلی عدالت است، باید در راستای تحقق مفهوم عدالت، محروم‌ترین نقاط استان را در اولویت قرار دهد.
وی ادامه داد: در شرق استان شهرستان بشاگرد جز محروم‌ترین نقاط کشور است، در شمال استان نیز می‌توان به بخش احمدی در شهرستان حاجی‌آباد اشاره کرد و باید سعی شود حداقل در توسعه زیرساخت‌ها این عدالت تبلور پیدا کند.
لزوم توجه به محیط‌زیست
این مدرس دانشگاه در ادامه به مقوله محیط‌زیست هم اشاره و بیان کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار باشیم و بخواهیم هرمزگان در درازمدت در همه ابعاد ثبات داشته باشد باید به حساسیت‌های جغرافیایی و توان محیط توجه کنیم.
وی گفت: متأسفانه تاکنون حساسیت‌های زیست‌محیطی در تصمیم‌گیری‌ها آن‌طور که باید لحاظ نشده است، یکی از مهم‌ترین نکات ضعف دولت قبل در استان هرمزگان این بود که موارد زیست‌محیطی در توسعه در نظر گرفته نشد، واگذاری‌های در سواحل در راستای پرورش آبزیان و همچنین در پس‌کرانه‌ها در شمال استان خارج از قاعده و عرف صورت گرفت که مسائل آسیب‌های بلندمدتی در پی خواهد داشت.
میرزاده تشریح کرد: مدیریت ارشد استان در این حوزه نقش بسیار مهمی بر عهده داشت که با اعمال فشار سعی کرد تا این پروژه‌ها را به پیش ببرد؛ این در حالی است که متأسفانه مسائل زیست‌محیطی در این پروژه‌ها لحاظ نشده بود.
پروژه‌هایی بدون آمایش سرزمینی
این دکترای جغرافیای سیاسی اظهار داشت: اگر در بسیاری از پروژه‌هایی که در دولت آقای روحانی و با اصرار مدیریت کلان استان افتتاح شد دقیق شویم درمی‌یابیم که در بسیاری از این پروژه‌ها بخش خصوصی ذی‌نفع بوده است؛ این در حالی است که در این پروژه‌ها آمایش سرزمینی، حساسیت‌های اکولوژیکی و توسعه پایدار آن‌چنان موردتوجه قرار نگرفته‌اند و این طرح‌ها در درازمدت چالش‌زا خواهند شد.
وی ادامه داد: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به آب‌شیرین‌کن‌ها، واگذاری مزارع پرورش آبزیان، احداث معادن در مناطق حساس و جنگلی اشاره کرد که همگی مغایر با مسائل زیست‌محیطی است و مشکلات جدی را پیش روی استان قرار خواهد داد.
اهمیت تأمین آب پایدار
این مدرس دانشگاه استمرار تأمین آب را از چالش‌های جدی پیش روی مدیریت جدید هرمزگان دانست و گفت: برای توسعه پایدار استان باید به تأمین پایدار آب توجه جدی داشته باشیم چراکه اکثر نقاط هرمزگان کم بارش هستند اما در برخی نقاط نیز شاهد بارندگی‌های خوبی در طول سال هستیم.
وی گفت: هرمزگان نیازمند یک نهضت آبخیزداری است، در حال حاضر بارندگی در برخی مناطق استان قابل‌قبول است اما این بارندگی‌ها عموماً به مصیبت تبدیل می‌شود و زندگی ساکنان را مختل می‌کند زیرا آبخیزداری و مدیریت روان آب‌ها در استان انجام نمی‌شود.
میرزاده خاطرنشان کرد: باید سدهایی در مناطق پر بارش مطابق با چهارچوب‌های زیست‌محیطی ساخته شود تا بتوانیم سیلاب‌ها را مهار و از این آب‌ برای شرب، کشاورزی، اشتغال‌زایی و… استفاده کنیم.

چالش آب‌شیرین‌کن‌ها
وی گفت: باید در جانمایی آب‌شیرین‌کن‌ها دقت کافی می‌شد چراکه متخصصان معتقدند تمرکز باید در مناطق اقیانوسی و دریای عمان باشد و توسعه در غرب بندرعباس باید متوقف شود زیرا چالش‌های زیست‌محیطی زیادی برای آبزیان و جنگل‌های حرا در پی خواهد داشت.
میرزاده در پایان افزایش سهم هرمزگان از آب‌شیرین‌کن‌ها را مورد تأکید قرار داد و اذعان داشت: ازنظر من لازمه امنیت پایدار، توسعه پایدار و ثبات است و اگر به این مسائل توجه نشود هرمزگان با مشکلات عدیده‎‌ای روبه‌رو خواهد شد.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007