اعطای وام‌های بی‌حساب‌وکتاب یکی از آفت‌هایی است که نه‌تنها نظام بانکی کشور را دچار مشکل کرده است بلکه سبب شده تا تزریق مالی به تولیدکنندگان نیز با چالش مواجه شود.

به گزارش دلفین، اعطای وام‌های بی‌حساب‌وکتاب یکی از آفت‌هایی است که نه‌تنها نظام بانکی کشور را دچار مشکل کرده است بلکه سبب شده تا تزریق مالی به تولیدکنندگان نیز با چالش مواجه شود و نقدینگی به سمت بخش‌هایی غیر از تولید سوق یابد؛ موضوعی که «وحید تهمتن» رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان نیز به‌درستی به آن اشاره کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن بیان این‌که انتظار ما از دولت جدید این است که هیچ‌گونه حمایت مالی جدیدی از تولیدکنندگان انجام ندهد، تشریح کرد: توقع ما این است که دولت تولیدکننده‌ها و معدن‌کاران فعلی را که مشغول به کار هستند، دریابد و مشکلات و چالش‌های آن‌ها را به‌طور اساسی حل کنند.
وی اضافه کرد: عقیده من این است صرفا با پرداخت وام‌های کم‌بهره، بلاعوض و این‌گونه تسهیلات تشویقی، مشکلات تولیدکنندگان مرتفع نخواهد شد و ریشه مشکلات را باید در جایی دیگر جست‌وجو کنیم.
تهمتن تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی را به دلیل رفتارهای غیرکارشناسی بانک‌ها دانست و ادامه داد: بانک‌ها بعضا به اشخاصی تسهیلات اعطا کردند که تولیدکننده نبودند و تنها پول‌ها را به حوزه‌های دیگر منتقل کردند و بعضی از آن‌ها حتی در حال حاضر در ایران نیز حضور ندارند.
وی تصریح کرد: از این افراد تنها زمین و سوله‌ای خالی رهاشده باقی مانده است که بانک نیز تجهیزات به جا مانده را در ازای مطالباتش مصادره کرده و دردناک اینجاست که بانک توقع دارد این سوله و زمین را دقیقاً به ارزش ریالی مطالباتش به فروش برساند؛ درحالی‌که ارزش واقعی زمین رهاشده با مطالبات بانک به‌هیچ‌وجه برابر نیست.
رئیس خانه صنعت و معدن هرمزگان تأکید کرد: در این وضعیت هیچ تولیدکننده‌‌ی جدیدی این هزینه هنگفت را به گردن نمی‌گیرد و زمانی که زمین از ارزش واقعی آن بیشتر قیمت‌گذاری شود قطعاً کسی این ریسک را قبول نخواهد کرد و تولید متوقف می‌شود.
وی در پایان خواستار تغییر رویکرد بانک‌ها در قبال تولیدکنندگان در هرمزگان شد و افزود: اگر در پی آن هستیم که فرامین مقام معظم رهبری را در رونق تولید محقق سازیم، حتماً باید قوانین بانکی مورد بازبینی قرار گیرد.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007