کمبود تجهیزات و نیروهای آتش‌نشانی در استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان و مسئولان این شهر است که با توجه به موقعیت استراتژیک، بافت و چیدمان شهری باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد.

به گزارش دلفین، کمبود تجهیزات و نیروهای آتش‌نشانی در استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان و مسئولان این شهر است که با توجه به موقعیت استراتژیک، بافت و چیدمان شهری باید در اولویت کاری متولیان قرار گیرد. از سوی دیگر یکی از مسائل بسیار مهم که در این شهر مغفول مانده اخذ پروانه پایان کار ساختمان‌های مهم است که مشغله آتش‌نشانان را دوچندان کرده و در صورت بروز حادثه با توجه به زیرساخت شهری و کمبود نیرو و تجهیزات آتش‌نشانی، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر به بار خواهد آمد.
بر اساس اظهارات «فرجام دانش» مدیرعامل اسبق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، مراکز خریدی از قبیل مجتمع تجاری نیلی، ستاره شهر، ستاره جنوب، بازار بزرگ هرمزگان، بازار مرکزی بندرعباس، پوراف، موژان، پاسارگاد و برج تهران، اگر دچار حریق و حادثه شوند، فاجعه پلاسکو در بندرعباس تکرار خواهد شد. همچنین این مقام مسئول بارها در خصوص شهرک پیامبر اعظم بندرعباس نیز هشدار داد و بیان داشت: حاضرم ۱۰ محله چاهستانی‌ها داشته باشیم اما یک مسکن مهر نباشد، اطفا حریق در ارتفاع بسیار سخت و مشکل است و بسیاری از ساختمان‌ها به‌گونه‌ای ساخته‌شده‌اند که ماشین آتش‌نشانی توانایی گذر از آن ندارد.
آنچه در رابطه با مختصات بندرعباس گفته شد وضعیت بغرنج سازمان آتش‌نشانی در زمان وقوع حادثه را به‌خوبی به تصویر کشیده است، حال آنکه بنا بر شواهد نیروهای فعلی این سازمان ازنظر حقوق و مزایا نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند. این مسئله در نطق پیش از دستور «یعقوب دبیری نژاد» عضو کمیسیون نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای شهر بندرعباس در ششمین جلسه علنی شورای شهر نیز به‌خوبی مشهود بود، دلفین برای تشریح بیشتر و بهتر وضعیت آتش‌نشانان بندرعباس به مناسبت هفتم مهرماه، روز آتش‌نشان با این عضو شورای شهر به گفت‌وگو نشست که خلاصه‌ای از آن را در ادامه خواهید خواند.
کمبود نیرو و تجهیزات
دبیری نژاد در واکنش به کمبود نیروی انسانی آتش‌نشان در بندرعباس و تضییع حقوق این قشر تشریح کرد: طبق استانداردهای موجود، در محدوده شهری به ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی تأسیس شود و هر ایستگاه نیز باید حداقل ۲۰ نیروی عملیاتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه جمعیت بندرعباس بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۵۰ هزار نفر بوده است، ادامه داد: با سرشماری نفوس و مسکن که در سال جاری انجام خواهد شد پیش‌بینی می‌شود این جمعیت به حدود ۷۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند و اگر به این سرشماری استناد کنیم، طبق آمار و اعداد وضعیت نامطلوب به نظر نمی‌رسد اما در عمل ممکن است یک ایستگاه مانند پیامبر اعظم و ایستگاه شماره یک، زیربنای وسیع و تجهیزات کاملی داشته باشند و ایستگاه دیگری تنها شامل چند کانکس و تجهیزات محدود باشد و تنها اسم ایستگاه آتش‌نشانی را یدک بکشد.
این عضو پارلمان محلی بندرعباس تأکید کرد: درنهایت آن‌چه در عمل با آن مواجه هستیم حاکی از کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی آتش‌نشانی به نسبت سرانه جمعیت واقعی شهر و ساحلی بودن آن است.
وی تصریح کرد: بااین‌وجود، عملکرد آتش‌نشانی بندرعباس به نسبت سایر دستگاه‌های امدادرسان مانند اورژانس در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد که جا دارد از کارکنان و آتش‌نشانان شهرداری تقدیر و تشکر به عمل آوریم.
خوش‌بینی به آینده‌ی نزدیک
وی در پاسخ به اینکه آیا شورا دستور افزایش تعداد نیروهای آتش‌نشانی را در برنامه دارد یا خیر، بیان داشت: با اعلام رسمی سرشماری نفوس و مسکن سال جاری و مشخص شدن میزان عقب‌ماندگی از استانداردها، قطعاً شورای شهر بر اساس سرانه‌های رسمی جدید در این خصوص اقدام خواهد کرد.
شرایط آتش‌نشانان در وضعیت همه‌گیری کرونا
دبیری نژاد در ادامه به چالش‌های پیش روی آتش‌نشانان در شرایط کرونا پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های جدی آتش‌نشان‌ها پس از شیوع کرونا، ابتلای برخی از آتش‌نشانان به این بیماری بود که موجب به هم خوردن نظم نوبت‌بندی‌ها شد.
وی ادامه داد: متأسفانه در این برهه برخی از کارکنان پس از ابتلا به کرونا نمی‌توانستند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند چراکه موردقبول واقع نمی‌شد و مسئولان مربوطه مرخصی استعلاجی را به‌عنوان مرخصی استحقاقی ثبت می‌کردند که این رویه با هر تفکری رویکرد درستی نبود.
عضو شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: این امر باعث شد کارکنان انگیزه‌ای برای انجام تست کرونا نداشته باشند و در برخی موارد بیماری‌شان مخفی می‌ماند که به‌تبع آن شاهد افزایش ابتلای چندین نفر در یک نوبت کاری بودیم.

اهمال در واکسیناسیون آتش‌نشانان
دبیری نژاد با بیان اینکه در واکسیناسیون آتش‌نشانان کم‌کاری صورت گرفت، خاطرنشان کرد: آتش‌نشانی بندرعباس اولین ارگانی بود که با شیوع کرونا با سازمان‌دهی داوطلبان مردمی اقدام به ضدعفونی معابر و اماکن عمومی کرد که جا دارد از کارکنان و مدیریت وقت سازمان آقای فرجام دانش تشکر ویژه کنم اما در بحث واکسیناسیون، این عزیزان مظلوم واقع شدند و زمانی واکسیناسیون آتش‌نشانان آغاز شد که تقریباً همه گروه‌های واکسن دریافت کردند.
وی تأکید کرد: با این اوصاف کسی نمی‌تواند منت بگذارد که واکسیناسیون آتش‌نشانان حاصل پیگیری دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان خاصی بوده؛ این در حالی است که واکسیناسیون آتش‌نشانان در تهران از اوایل مردادماه آغاز شده بود که اگر هم‌زمان آتش‌نشانان بندرعباس نیز واکسن زده بودند، این روزها خانواده مرحوم پاکارزاده داغدار فوت پدرشان نبودند.
جلوگیری از اخلال در ماموریت‌ها
وی با ابراز تأسف از درگذشت مرحوم پاکارزاده و اعلام همدردی با خانواده وی، ادامه داد: متأسفانه مرحوم پاکارزاده یکی از آتش‌نشانانی بود که هم‌زمان با چند همکار خود درگیر کرونا شد و جان خود را از دست داد، بااین‌وجود کارکنان آتش‌نشانی همواره از جانشان مایه گذاشتند و اجازه ندادند مشکلات کمبود نیرو در مأموریت‌هایشان اخلالی ایجاد کند.
پیگیری تبدیل وضعیت آتش‌نشانان
دبیری نژاد در ادامه به وضعیت نامطلوب آتش‌نشانان در دریافت حقوق و مزایا اشاره کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی نیز مانند سایر سازمان‌های زیرمجموعه‌ی شهرداری با مشکلات مالی و تأخیر در پرداخت حقوق و حق بیمه دست‌به‌گریبان است و دغدغه شخص بنده تبدیل وضعیت حدود ۴۰ نفرآتش‌نشانی است که به‌عنوان نیروی شرکتی مشغول به کار هستند و حقوق پایین‌تری نسبت به سایر همکارانشان دریافت می‌کنند.
عضو کمیسیون نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای شهر بندرعباس در پایان بیان داشت: در تبدیل وضعیت جاری تعدادی از این نفرات در لیست قرار گرفتند اما تعدادی دیگر نتوانستند شرایط لازم را کسب کنند که این موضوع باید از طریق استانداری و وزارت کشور پیگیری شود.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007