متخصص مغز و اعصاب گفت: بیشترین شیوع آلزایمر در سنین بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد و با افزایش سن افراد میزان شیوع بیماری هم‌ روند صعودی را طی می‌کند.

به گزارش دلفین، بیست و یکم سپتامبر یا به تاریخ شمسی، سی‌ام شهریورماه روز جهانی آلزایمر نام‌گذاری شده است. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت‌های کلامی و قضاوت، عملکرد شناختی بیمار و همچنین خانواده و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید اکنون حدود یک‌میلیون نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود دارد و هر روز بر دامنه‌ی این بیماری در ایران افزوده می‌شود. شعار امسال روز جهانی آلزایمر «دمانس را بشناس و اهمیت تشخیص زودهنگام» تعیین شده است چراکه هر یک سال تشخیص زودهنگام بیماری پنج سال مشکلات ناشی از آن را به تعویق می‌اندازد؛ ناگفته نماند تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.
درگذشته میزان مرگ‌ومیر در رده‌های سنی ۶۰ و ۷۰ سال اتفاق می‌افتاد، اما هم‌اکنون میزان مرگ‌ومیر در سنین بالای ۸۰ سال رخ می‌دهد درحالی‌که به لحاظ آماری تغییری در روند پیشروی آلزایمر رخ نداده است.
برای بررسی بیشتر آثار، راه‌های پیشگیری و همچنین علل این بیماری با دکتر «احمد نگهی» متخصص مغز و اعصاب که قریب به ۲۰ سال سابقه‌ی عضویت در‌ هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را دارد، به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
هر فراموشی آلزایمر محسوب نمی‌شود
به‌عنوان پرسش نخست از دکتر نگهی تفاوت فراموشی و آلزایمر را پرسیدیم که وی بیان داشت: تاکنون بیماران متعددی نزد من مراجعه کرده و می‌گویند مدتی است که ما دچار فراموشی شده‌ایم، اسامی عزیزانمان را از یاد می‌بریم و وسایلمان را مرتب گم می‌کنیم؛ در پاسخ به سؤالات این مراجعان باید گفت هر فراموشی را به‌حساب اختلال حافظه نگذارید و فراموش نکنید هرکس که دچار اختلال حافظه است به آلزایمر دچار نیست.
علائم اولیه
وی ادامه داد: علائم اولیه و هشداردهنده آلزایمر فراموشی است؛ فراموش کردن نام اشخاص، اشکال در محاسبات و … و این علائم هرچند ممکن است از نظر خانواده‌ها جدی گرفته نشود اما به‌واقع جای نگرانی وجود دارد.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: هرگونه تغییرات در رفتار شامل پرخاشگری، سوظن و بدبینی در افراد سنین بالای ۶۰ سال علائم آلزایمر یا سایر بیماری‌های مشابه محسوب می‌شود و به ازای هر دهه سنی در افراد سالمند، شیوع ابتلا به آلزایمر حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
آلزایمر در سنین زیر ۵۰ سال نادر است
نگهی اظهار داشت: بیشترین شیوع آلزایمر در سنین بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد و با افزایش سن افراد میزان شیوع بیماری هم‌ روند صعودی را طی می‌کند.
وی با بیان این‌که آلزایمر در سن زیر ۵۰ سال بسیار نادر است، گفت: یکی از مهم‌ترین علل فراموشی و اختلالات رفتاری در سنین زیر ۵۰ سال، ناشی از عوامل اضطراب، وجود توده‌ها یا تومورهای مغزی و سکته‌های مغزی است که در صورت لزوم باید این موارد بررسی شود.
این پزشک تأکید کرد: بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشارخون بالا، دیابت و بیماری کلیوی در سنین بالای ۶۰ سال احتمال بروز فراموشی و آلزایمر را در افراد تشدید می‌کند.
ژنتیک یک درصد در بروز آلزایمر دخیل است
این متخصص درباره نقش وراثت در بروز آلزایمر نیز بیان داشت: نقش وراثت تنها یک درصد در بروز ابتلا به آلزایمر تأثیرگذار است و هم‌اکنون سن ابتلا به آلزایمر در دنیا و همچنین امید به زندگی در کشور به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.
راه‌های پیشگیری از زوال عقل
وی در تشریح راه‌های پیشگیری از آلزایمر نیز تصریح کرد: مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از بروز آلزایمر شامل مصرف غذاهای طبیعی دارای ویتامین‌ e و مصرف امگا ۳، تقویت تمرکز و حواس با مطالعه، حل جدول سودوکو، گوش دادن به موسیقی، حفظ اشعار و آیات قرآن، انجام ورزش‌های هوازی و … است که می‌توان دوران سالمندی توأم با سلامتی را برای این گروه‌های هدف پیش‌بینی کرد؛ اما تبعیت از سبک زندگی ناسالم و زندگی در شهرهای صنعتی توأم با افزایش آلودگی‌ها، احتمال ابتلا به آلزایمر را تشدید می‌کند.
نگهی ادامه داد: تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر است؛ بنابراین تا جایی که ممکن است باید به تغذیه و فعالیت بدنی دقت شود، از سوی دیگر مصرف دخانیات نیز که سبب مختل شدن خون‌رسانی در مغز می‌شود و عاملی دیگر برای ابتلا به دمانس و آلزایمر است.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007