نظارت بر مراحل تولید و تضمین سلامت محصولات با منشأ حیوانی مورداستفاده‌ی انسان مانند محصولات لبنی، گوشتی، پوششی و دام‌پروری، امور مرتبط با دامپزشکی است.

به گزارش دلفین، «مسعود محمدی» رشته دامپزشکی را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون آموخت و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به خدمت سربازی اعزام شد و از سال ۱۳۹۲ تاکنون در کلینیک دامپزشکی خلیج فارس واقع در شهر بندرعباس مشغول به فعالیت است. به عقیده وی، دامپزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که به شناخت، پیش‌گیری، تشخیص و درمان آسیب‌ها و بیماری‌های حیوانات با تمرکز بر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌پردازد. نظارت بر مراحل تولید و تضمین سلامت محصولات با منشأ حیوانی مورداستفاده‌ی انسان مانند محصولات لبنی، گوشتی، پوششی و دام‌پروری، امور مرتبط با دامپزشکی است. نشریه دلفین به مناسبت فرارسیدن هفته دامپزشکی به گفت‌وگو با مسعود محمدی دامپزشک هرمزگانی پرداخت.
ارتباط انسان و دام در تاریخ
مسعود محمدی ضمن بیان این‌که در دوران ماقبل تاریخ انسان‌های نخستین در غارها می‌زیستند و برای تأمین معاش روزانه‌شان مجبور به شکار یا حفاظت از دام‌ها بودند، افزود: شواهد تاریخی نشان می‌دهد که از سالیان دور، انسان‌ها با حیوانات از طریق دام‌پروری و دامداری ارتباط مستقیم داشتند و امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی مرتبط با حوزه دامپزشکی، پرورش حیوانات و بهره‌وری از دام‌پروری ارتقا پیداکرده است.
ارتقا سطح دانش انسان نسبت به حیوان
وی ابراز داشت: هم‌اکنون ارتباط روحی حیوانات و انسان‌ها و همچنین سطح دانش و آگاهی انسان‌ نسبت به حیوانات بیشتر شده و زندگی حیوانات در قیاس با دوران گذشته به شیوه‌ای تغییر کرده است.
این دامپزشک هرمزگانی تصریح کرد: در دوران گذشته حیوانات در حیات‌وحش می‌زیستند یا اینکه انسان‌ها برخی از حیوانات مانند گاو، گوسفند، بز و‌ خروس را در حصار مزرعه محافظت می‌کردند اما در حال حاضر انسان‌ها و حیوانات در آپارتمان و حتی رختخواب در تماس نزدیک با هم قرار دارند.
۹ کلینیک دامپزشکی در بندرعباس
وی بیان داشت: هم‌اکنون ۹ کلینیک درمانی و مرکز واکسیناسیون دامپزشکی در بندرعباس فعال است و در شهرستان‌های استان و‌ حتی روستاها صعب‌العبور، بخش دولتی دامپزشکی فعالیت دارد و همکاران ما در حوزه دامپزشکی تمام خدمات واکسیناسیون طیور و دام‌ را انجام می‌دهند.
وظایف دامپزشکان
احمدی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی سرمنشأ تأمین بهداشت دام و انسان است، عنوان کرد: تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، تأمین افزایش طول عمر دام‌ها، افزایش بازدهی تولیدی و تغذیه‌ای دام از مهم‌ترین وظایف ما محسوب می‌شود.
وی نظارت بر نحوه پرورش و نگهداری از حیوانات، کشتار دام‌ها و بسته‌بندی آن‌ها را تا زمانی که به دست انسان‌ها برسد، از وظایف یک دامپزشک خواند و افزود: افرادی که در منزلشان حیوانات خانگی دارند باید از سلامت حیوانشان اطمینان کافی داشته باشند و معاینه مداوم حیوان خانگی از سوی دامپزشک ضروری است.
بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
وی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: با توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ارائه خدمات واکسیناسیون و نحوه تغذیه مناسب دام‌ باید زیر نظر مشاوران دامپزشکی انجام شود و ازآنجایی‌که هر حیوانی ماهیت خاص خود را دارد، تربیت و آموزش آن‌ها باید زیر نظر مشاوران دامپزشکی انجام شود.
اهمیت واکسیناسیون
این دامپزشک هرمزگانی بیان داشت: برای پیشگیری از بیماری‌ها در تمام حیوانات به‌ویژه دام‌های زنده در بازه‌های زمانی مختلف واکسن ضد انگل تزریق می‌شود که البته برای حیوانات خانگی هر سه ماه یک‌بارر است و حیوانات حساس نیز به صورت سالانه واکسن هاری دریافت می‌کنند.
وی عنوان کرد: واکسن گربه سه گانه است و از گربه در برابر دو بیماری شایع رینوتراکیت و کالیکویروس محافظت می‌کند.
احمدی اضافه کرد: واکسن سگ هشت‌گانه و همچنین واکسن بز، گاو و گوسفند چندگانه است و شامل واکسن تب برفکی، واکسن پی.پی.آر، واکسن آبله و واکسن بروسلوز است.
تفاوت تغذیه‌ای حیوانات
از این دامپزشک هرمزگانی در رابطه با تفاوت تغذیه‌ی دام با حیوانات خانگی پرسیدیم که پاسخ داد: غذای حیوانات فرمولاسیون خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال تغذیه حیوانات مزرعه شامل جو، یونجه، سبوس، کاه، تغذیه مرغ شامل گندم، سویا و‌ سبوس، تغذیه حیواناتی نظیر سگ و‌ گربه شامل برنج، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، ماهی، خرچنگ و تغذیه پرندگان خانگی و زینتی باید ترکیب مناسبی از پروتئین و ویتامین‌های لازم باشد.
وی در پایان تاکید کرد: هر چه میزان سلامت تغذیه دام‌ها بهتر باشد، سلامت غذایی انسان نیز بهبود خواهد یافت.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007