کارشناس آسیب‌های اجتماعی حوزه امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی هرمزگان عنوان کرد: روز جهانی کودک برای آگاهی دادن به افرادی است که در سراسر کره زمین به جهات مختلف، کودکان را موردتعدی، ظلم، استثمار، تبعیض، ازدواج اجباری، سو استفاده‌های جسمی و جنسی و... قرار می‌دهند.

به گزارش دلفین، روز جهانی کودک فرصتی برای یادآوری جایگاه حقوق کودکان و نوجوانان و ورود به جهان آن‌هاست. نشریه دلفین به مناسب فرارسیدن روز جهانی کودک به گفت‌وگو با «آمنه همت» کارشناس آسیب‌های اجتماعی حوزه امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی هرمزگان پرداخت که گوشه‌ای از آن را با هم می‌خوانیم.
در دیدگاه شما روز جهانی کودک چگونه روزی است؟
روز جهانی کودک برای آگاهی دادن به افرادی است که در سراسر کره زمین به جهات مختلف، کودکان را موردتعدی، ظلم، استثمار، تبعیض، ازدواج اجباری، سو استفاده‌های جسمی و جنسی و… قرار می‌دهند. حقوقی که در کنوانسیون حقوق کودک برای کودکان جهان در نظر گرفته شده، حق مسلم آنان است؛ بنابراین کودک باید در محیط سرشار از خوشبختی، شادی و محبت رشد و تکامل پیدا کند.
توجه به نیازهای ابتدایی کودکان چه تأثیری در آینده آنان خواهد داشت؟
کودکان هدیه‌های آسمانی از طرف خداوند به انسان‌ها هستند و زمانی که نوزاد به‌عنوان معجزه خلقت آفرینش به عرصه وجود پا می‌گذارد، طبیعتاً به خوراک، پوشاک، مسکن و… نیاز دارد و اگر بنا به هر دلیلی این نیازها از سوی والدین برطرف نشود، قطعاً در سنین نوجوانی و جوانی به دنیای ناایمن برای رفع نیازهایش پناه خواهد برد.
باید در نظر داشت، فرزندان از والدینشان الگوبرداری می‌کنند و هرگونه رفتار ناشایست، پایین آوردن اعتمادبه‌نفس کودک از سوی والدین، افسردگی، اضطراب و استرس را در کودک تشدید خواهد کرد.
توجه به ادبیات کودک تا چه حد ضرورت دارد؟
کودکان به‌عنوان سرمایه‌های ملی در هر کشور قلمداد می‌شوند بنابراین ارائه برنامه‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با حوزه‌ی تربیتی کودکان باید جز اولویت‌های مهم قرار بگیرد. متونی که دربردارنده‌ی واژه‌های تربیتی در بعد فردی و اجتماعی و با زبانی سلیس و روان هستند به رشد علمی، ادبی، فکری و گسترش گنجینه واژگان کودک کمک بسزایی می‌کند و ما اصطلاحا آن را ادبیات کودکان می‌نامیم.
اما واقعیت این است که اگر بخواهیم در جامعه به رشد و تکامل دست پیدا کنیم، به آموزه‌های ادبی سالمی نیازمندیم. آموزه‌های ادبی تأثیر بسزایی بر ارتقا تربیت و ‌آگاه بخشی کودکان دارد. با القای زیبایی‌شناسی به کودکان، نحوه ‌سخن گفتن و بیان کلمات، آگاهی کودک نسبت به مسائل تاریخی، جغرافیایی و… روزبه‌روز ارتقا پیدا می‌کند. این مسائل در حیطه وظایف آموزش‌وپرورش و در زمره سیاست‌های دولت است.
بهترین هدیه‌ی پدر و مادر به فرزند چه می‌تواند باشد؟
اعتمادبه‌نفس و خودباوری بهترین هدیه والدین به فرزندان است. یکی از مهم‌ترین وظایف والدین در قبال فرزندان، تقویت اعتمادبه‌نفس و ‌خودباوری کودکان است. با اعتمادبه‌نفس بالا و خودباوری، عزم دستیابی به اهداف بزرگ در کودک تقویت می‌شود و انگیزه، تلاش را در آن‌ها بیدار می‌کند. کودکان بااعتمادبه‌نفس خود را فردی درمانده نمی‌بینند بلکه در برخورد با سایر همسالان دیدگاه مثبتی نسبت به خود پیدا می‌کنند.
سؤال دیگری که از شما به‌عنوان یک کارشناس دارم این است که برای رشد تفکر انتزاعی کودکان باید چه کرد؟
برای رشد تفکر انتزاعی، باید به کودک خود هرچه بیشتر فعالیت و تجربیات جدید ارائه دهید. برای رشد تفکر انتزاعی کودکان، والدین می‌بایست مهارت‌های زبانی و ارتباطی، الفاظ و واژگان صحیح را در کودکان تقویت و کودکان را به انجام کارهای خیرخواهانه تشویق ‌کنند.
اما متأسفانه امروزه در جامعه ما اکثر والدین در برقراری ارتباط با کودک، الفاظ و کلمات ناشایست بکار می‌برند. علی ایحال، تغییر ساختار ادبیات و ‌واژه‌های کلامی والدین در نوع نگرش و شخصیت کودکان تأثیر بسزایی می‌گذارد.
توصیه‌تان به افرادی که آرزو و تمایل به فرزندآوری دارند، چیست؟
توجه به مقوله فرزندآوری امری مهم تلقی می‌شود و باید در نظر داشت، زوجین قبل از اقدام به فرزندآوری باید در ارتباط با مهارت‌های زندگی، مدیریت خشم و هیجان، مدیریت هوشمندانه امور مالی و…‌ آموزش‌های لازم را ببینند. چرا که هرگونه تعارض و اختلاف بین والدین کودک را آزار می‌دهد و کودک با مشاهده این مشکلات و جو منفی پیرامون خانواده ناخودآگاه ازلحاظ روحی و روانی دچار آسیب می‌شود.
در پایان اگر صحبت ناگفته‌ای باقی مانده در خدمت شما هستیم.
‌کودکان خالق زیباترین عشق‌ها و ‌احساسات در دنیا هستند. والدین باید در نظر داشته باشند که کودکان را همان‌طور که هستند، بپذیرند. این تفکر غلطی است که کودکان باید آن‌طور که والدین می‌خواهند، شکل بگیرند. در ضمن والدین وظیفه دارند، این هدیه‌های آسمانی را با القاب نیک صدا کنند.آن‌ها باید نهایت تلاش خود را در راستای افزایش خودباوری و تقویت اعتمادبه‌نفس در کودکان به‌کارگیرند.

  • نویسنده : 1007