مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک به چالش‌های دیگر بر سر راه این مجموعه اشاره و بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها نمونه‌های ورودی به آزمایشگاه و کارهایی که به شرکت‌های بازرسی ارجاع می‌شود فوق‌العاده کاهش یافته است.

به گزارش دلفین، فرارسیدن روز ملی استاندارد بهانه‌ای شد تا با «حیدر خوشدل نیت» مدیرعامل مجموعه‌ی آزمایشگاهی، بازرسی فنی و نمونه‌برداری سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه استاندارد و اخذ مجوزهای مربوطه در هرمزگان است، به گفت‌وگو بنشینیم.
تاریخچه‌ی شرکت
خوشدل نیت در ابتدا به ارائه تاریخچه‌ای از این شرکت پرداخت و تشریح کرد: شرکت سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک در شهریورماه سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و بعد از فراهم‌آوری مقدمات لازم توانست تاییدیه اداره استاندارد استان هرمزگان را برای آزمایشگاه‌های فلزشناسی، برق و شیمی کسب کند.
وی ادامه داد: همچنین این شرکت موفق شد در سال ۱۳۹۵ تأییدیه از اداره محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، سازمان غذا دارو و موسسه تحقیقات آب‌وخاک کشور را اخذ کند و در سال ۱۳۹۷ نیز موفق به اخذ تأییدیه از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران (NACI) مطابق با استاندارد ISO/IEC 17025 در زمینه آزمون و اخذ تأییدیه بازرسی تائید نوع خودرو مطابق با استاندارد ISO/IEC 17020 شد.
اتکا به متخصصان جوان و کارآزموده
مدیرعامل مجموعه ی آزمایشگاهی، بازرسی فنی و نمونه‌برداری سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک اذعان داشت: این مجموعه با استفاده از متخصصان جوان و کارآزموده خود به‌عنوان یکی از معتبرترین مجموعه های آزمایشگاهی همکار در استان هرمزگان شناخته شود و افتخار همکاری با تعداد زیادی از کارخانه‌های صنعتی استان را نیز دارد.
وی در ادامه به بیان مجوزها و افتخارات این شرکت پرداخت و با بیان شرکت سینا آزما و افروز شیمی درواقع یک شرکت دانش‌بنیان است، گفت: آزمایشگاه تائید صلاحیت شده از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران (NACI)، شرکت بازرسی تائید صلاحیت شده از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران (NACI)، شرکت بازرسی کالا و نمونه‌برداری در سطح ملی و شرکت بازرسی کالا و نمونه‌برداری در سطح استان هرمزگان، ازجمله دستاورد‌های این مجموعه است.
جلب اعتماد سازمان‌ها
خوشدل نیت انتخاب به عنوان آزمایشگاه همکار اداره کل استاندارد هرمزگان و آزمایشگاه همکار دفتر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور را از دیگر افتخارات این مجموعه دانست و ادامه داد: عناوینی مانند عضو قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی، آزمایشگاه معتمد سازمان دامپزشکی کشور، آزمایشگاه همکار گمرک و مجوز آموزشی از سازمان ملی استاندارد را می‌توان از شاخص‌ترین مجوزها و افتخارات مجموعه برشمرد.
مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک گفت: این مجموعه همچنین دارای مجوز آموزشی از سازمان فنی و حرفه‌ای و عضو جامعه ممیزی و بازرسی ایران است و گواهینامه استانی و کشوری تحقیق و توسعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوز واحد فناور از پارک علم و فناوری هرمزگان را نیز در کارنامه دارد.
آزمایشگاه‌ها
وی در ادامه به تشریح آزمایشگاه‌های این مجموعه پرداخت و خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مواد کانی و معدنی، آزمایشگاه متالوگرافی، آزمایشگاه مکانیک و فلزشناسی، آزمایشگاه هیدرواستاتیک آزمایشگاه برق – الکتروموتور، آزمایشگاه برق – باتری و آزمایشگاه برق – وسایل هشداردهنده آزمایشگاه اپتیک، ازجمله آزمایشگاه‌هایی هستند که در این مجموعه اقدام به تست و بررسی محصولات و تولیدات می‌کنند.
خوشدل نیت آزمایشگاه الکتروشیمی و خوردگی، آزمایشگاه تعیین ماهیت شیمی، آزمایشگاه کود و آزمایشگاه شوینده‌ها و آرایشی بهداشتی را از دیگر آزمایشگاه‌های فعال در مجموعه برشمرد و ادامه داد: در مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک همچنین آزمایشگاه آب، خاک، فاضلاب و پساب صنعتی، آزمایشگاه غذایی و آزمایشگاه بیولوژی آزمایشگاه میکروبیولوژی، نیز مشغول به فعالیت هستند.
همکاری با نخبگان و دانشجویان
مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک بازرسی کالا و نمونه‌برداری و بازرسی تائید نوع خودرو را نیز از اعم وظایف خود برشمرد و ضمن بیان اینکه این شرکت سعی کرده است تا در زمینه همکاری با دانشجویان جهت تکمیل پروژه و پایان‌نامه پیشرو باشد، اضافه کرد: صدور COI و PSI و CI و COC و …، بازرسی کالا و کشتی، کارگاه آماده‌سازی و آموزش، پژوهش، مشاوره که در این راستا شرکت دارای مجوز آموزشی از سازمان ملی استاندارد است را نیز می‌توان از دیگر وظایف این مجموعه دانست.
چالش‌های بر سر راه
وی در ادامه این گفت‌وگو به چالش‌هایی که بر سر راه این مجموعه قرار دارد اشاره و بیان کرد: در هر دو قسمت بازرسی و آزمایشگاه اقداماتی با همکاری اداره استاندارد و سازمان‌های مرتبط دیگر انجام می‌شود و درواقع بر کالاهایی وارداتی و تولید داخل اظهار نظر می‌کنیم.

خوشدل نیت گفت: کالاهای وارداتی باید تعیین کیفیت شوند که این مسئله یکی از چالش‌های اساسی در روند فعالیت مجموعه است که به‌عنوان نماینده استاندارد باید این کیفیت‌ها را تائید کنیم و زمانی که قرار است کالایی به کشور وارد شود از کیفیت لازم برخوردار باشد که این امر یکی از چالش‌های عمده است و آزمایش‌ها و بازرسی‌ها باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.
وی با بیان اینکه حتی باید در صدم و چند هزارم درصد نیز دقت داشته باشیم، ادامه داد: به‌طور مثال در بازرسی جوش قابل‌تعمیم نبودن استاندارهای ملی در دسترس یکی از چالش‌های عمده است که در این راستا استاندارهای خارجی در دسترس هستند اما استاندارهای ملی جامعی وجود ندارد و نتوانستیم روی آن کار کنیم. مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک تعیین عیار محموله‌ها، تعیین اصالت پروفرم‌ها و تعیین اصالت خرید کالا از کشورهای دیگر را از دیگر چالش‌های حوزه فعالیت مجموعه خود برشمرد و افزود: شرکت‌های بزرگی مانند فولاد و ذوب‌آهن که خریدهای عمده‌ای را از سایر کشورها انجام می‌دهند تعیین اصالت پروفرم‌ها و تعیین اصالت خرید کالا انجام می‌شود که مؤلفه دقت در این موارد نقش حیاتی را ایفا می‌کند چراکه این محموله‌ها در صنعت کشور مورداستفاده قرار می‌گیرند.
وی نظارت و بارگیری محموله‌های خطـرناک و تــرافیکـی را از دیــگر چالش‌های عمده مجموعه برشمرد و اضافه کرد: در قسمت آزمایشگاه نیز مانند حوزه نظارت و بازرسی کار ما بسیار سخت است و دقت و حساست فوق‌العاده بالا را می‌طلبد، کالاهای فلزی را تعیین گرید و مواد شیمیایی را تعیین عیار می‌کنیم که این مسئله بر هزینه‌های گمرکی و پرداختی به دولت تأثیرگذار است.
پایین بودن هزینه‌های آزمون
مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک گفت: علاوه بر چالش و سختی‌هایی که در فعالیت‌های کلی مجموعه وجود دارد برخی موارد نیز هستند شرایط کاری را دشوار می‌کنند که در این میان می‌توان به پایین بودن هزینه‌های آزمون اشاره کرد که با توجه به سختی و حساسیت کار هزینه بسیار پایینی برای آن مشخص شده است.
وی ادامه داد: از اداره استاندارد و دستگاه‌های ذی‌صلاح درخواست داریم که در این زمینه تجدیدنظر کنند و به شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکارشان که به این صورت با دل‌وجان مشغول فعالیت هستند کمک کنند و هزینه‌ها را افزایش دهند چراکه از زمانی که تحریم‌ها شروع شد و قیمت‌های مواد اولیه و دستگاه‌ها چندین برابر افزایش یافت شرایط کار برای ما بسیار دشوار شده است.
خوشدل نیت گفت: توازنی در هزینه‌های دریافتی و هزینه‌هایی که برای خرید مواد اولیه و دستگاه‌ها صرف می‌شود وجود ندارد.
درخواست از سازمان استاندارد
وی به چالش‌های دیگر بر سر راه این مجموعه اشاره و بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها نمونه‌های ورودی به آزمایشگاه و کارهایی که به شرکت‌های بازرسی ارجاع می‌شود فوق‌العاده کاهش یافته است که از اداره استاندارد تقاضا داریم این مسئله را بررسی کند و کالاهایی را که با گواهی وارد می‌شوند و آزمونی بر آن‌ها انجام نمی‌شود نیز برای بررسی و آزمون به شرکت‌ها ارجاع دهند.
مدیرعامل مجموعه سینا آزمای بندر و افروز شیمی لارک گفت: درخواست ما از سازمان ملی استاندارد حمایت صددرصدی برای تأسیس آزمایشگاه‌های بیشتر در سطح استان و بالا بردن کیفیت کار است چراکه با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها علاوه بر افزایش کیفیت عملکرد و ایجاد رقابت، تعداد زیادی از جوانان استان نیز مشغول به کار خواهند شد.
وی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های کمالی رئیس جدید اداره استاندارد هرمزگان، خاطرنشان کرد: شرکت سینا آزمای بندر در سال ۹۳ فعالیت خود را با پنج نیرو به‌عنوان اولین مجموعه آزمایشگاهی در سطح استان آغاز کرد که امروز به لطف خدا با وجود تمام سختی و مشکلاتی که وجود داشت توانستیم آزمایشگاه را به نحو احسن گسترش دهیم و تعداد نیروها را از پنج نفر به حداقل ۵۰ نفر برسانیم و این خدمت را به هم استان‌هایی عزیز ارائه دهیم زیرا تنها هدف ما خدمت‌رسانی به مردم با افزایش کیفیت عملکردمان است.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007