عضو هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور تأکید کرد: در دستگاه‌های اجرایی به مدیران و معاونان اهل سنت بیشتری نیاز داریم و شرایط امروز اقتضا می‌کند که در انتصاب معاونان استاندار و مدیران کل با در نظر گرفتن اصل شایستگی و تخصص از اهل سنت نیز استفاده شود.

به گزارش دلفین، هرمزگان همواره استانی بنام در زندگی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی بوده است و کمتر پیش آمده که تفاوت مذهبی مردم را در این استان از یکدیگر دور کند. در آستانه‌ی هفته‌ی وحدت گفت‌وگویی اختصاصی را با شیخ «محمدعلی امینی» از علمای برجسته اهل سنت استان هرمزگان و امام‌جمعه اهل سنت روستای طبل قشم ترتیب دادیم و راز ماندگاری این وحدت و راه‌های تقویت آن را بررسی کردیم. شیخ امینی علاوه بر عضویت در هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور، مدیریت مدرسه دینی سلطان العلماء اهل سنت بندرلنگه را نیز بر عهده دارد.
برکت وجود علمای بصیر و مردم مهربان
وی در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) به همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در قرن‌های گذشته اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان به برکت علما آگاه و بصیر و همچنین مردم مهربان و خونگرمی که دارد، همواره نمونه‌ای موفق از وحدت بوده است.
شیخ امینی بیان داشت: با این حال گاهی اوقات هم پیش آمده که دشمنان اسلام با تفرقه‌افکنی و تبلیغات ناسالم علیه نظام اسلامی افراد ساده‌دل را تحریک کرده‌اند؛ اما در هرمزگان وحدت شیعه و سنی مطلوب است و بنده به‌نوبه خود از شهروندان شیعه و سنی این استان تشکر و قدردانی می‌کنم.
یک توصیه مهم
وی ادامه داد: به‌عنوان نماینده اهل سنت به ملت ایران و مردم هرمزگان توصیه می‌کنم در این شرایط سخت که حرمت اسلامی در معرض انواع تهاجمات دشمنان قرار دارد، هوشیارانه رفتار کنند و اجازه ندهند که خناسان وحدت اسلامی میان شیعه و سنی را بر هم بزنند.
اعتمادسازی و رعایت عدالت
امام‌جمعه اهل سنت روستای طبل در تشریح مهم‌ترین دلیل وحدت در هرمزگان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین پیامبر گرامی اسلام در رابطه با اهمیت حفظ وحدت توصیه‌های فراوانی داشته‌اند و باید در نظر داشت که وحدت ملی برای پیشرفت کشورمان اهم واجبات است و مردم باید این مسئله را مدنظر داشته باشند.
وی ادامه داد: بنا بر فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باید همه بزرگان دین و دولتمردان به اعتمادسازی و رعایت عدالت توجه کنند، بنابراین اگر عدالت به معنای واقعی موردتوجه قرار گیرد، همبستگی و وحدت مسلمان خدشه‌دار نخواهد شد.
شیخ امینی ضمن تأکید بر این‌که اجرای عدالت باید در گفتار و کردار دولتمردان متجلی باشد، افزود: گاهی اوقات پیش آمده که دولتمردان اهمال و سستی در دستگاه‌های مدیریت داشته‌اند و ما باید در راستای اعتمادسازی بیش‌ازپیش تلاش کنیم.
نقش فعالان مذهبی و سیاسی اهل سنت
وی در تشریح نقش فعالان مذهبی و سیاسی اهل سنت در تقویت وحدت اسلامی را نیز چنین گفت: تاکنون فعالان مذهبی و سیاسی اهل سنت در تقویت وحدت اسلامی، وظایف خود را مسئولانه انجام داده‌اند و هیچ‌گاه تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار نگرفتند که این مسئله موضوعی قابل‌تقدیر است.
انتظار از استاندار جدید
مدیر مدرسه دینی سلطان العلماء اهل سنت بندرلنگه در رابطه با اهل سنت از استاندار جدید نیز تصریح کرد: انتظار اهل سنت از جناب دوستی، استاندار جدید هرمزگان این است که عدالت اجتماعی و اعتمادسازی را در دستگاه اجرایی مدنظر قرار دهند و از تمام ظرفیت‌های موجود اعم از نیروهای سنی و شیعه بر مبنای شایسته‌سالاری استفاده کنند.
وی بیان داشت: همه شهروندان ایرانی، چه شیعه و چه سنی وارثان این سرزمین‌اند و انتظار ما این است که استاندار جدید بدون توجه به گرایش‌های مذهبی از نیروها در دستگاه‌های اجرایی استفاده کند.
شیخ امینی تأکید کرد: تنها اصل در به‌کارگیری نیروها باید تخصص و شایسته‌سالاری باشد و گرایش‌های مذهبی نباید در انتصابات نقش‌آفرینی کند.
وی اضافه کرد: اگر این‌ مسائل در دستگاه‌های اجرایی موردتوجه قرار گیرد، قطعاً وحدت و حسن ظن به وجود می‌آید و به‌خودی‌خود نقشه‌های دشمن خنثی خواهد شد.
پیشنهاد برای به‌کارگیری نیروهای اهل سنت
عضو هیئت فتوای اهل سنت جنوب کشور در خصوص استخدام و به‌کارگیری نیروهای متخصص اهل خاطرنشان کرد: در این رابطه به ریاست جمهوری، مسئولان نظام و مدیران استانی پیشنهاد‌هایی داده‌ایم تا بی‌اعتمادهای ناشی از برخی کج‌سلیقگی‌ها از بین برود و خوشبختانه اخیراً رئیس‌جمهور یک مشاور در امور اقوام و مذاهب از اهل سنت را منصوب کرد که مایه‌ی امیدواری است.
معاون وزیر، استاندار و معاون استاندار

وی اظهار داشت: انتظار ما این است که در پست‌های مدیریتی در سطح معاون وزیر و استاندار نیروهای لایق از اهل سنت نیز به کار گرفته شوند و ما به پست‌های صوری مشاوره‌ای نیاز نداریم چراکه اهل سنت ناشناخته نیستند و جمعیت قابل‌توجهی دارند.
شیخ امینی در پایان تأکید کرد: در دستگاه‌های اجرایی به مدیران و معاونان اهل سنت بیشتری نیاز داریم و شرایط امروز اقتضا می‌کند که در انتصاب معاونان استاندار و مدیران کل با در نظر گرفتن اصل شایستگی و تخصص از اهل سنت نیز استفاده شود.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007