شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان تب‌سنج وضعیت کلی جامعه نقشی راهگشا در تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل وضعیت موجود دارند.

به گزارش دلفین، شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان تب‌سنج وضعیت کلی جامعه نقشی راهگشا در تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل وضعیت موجود دارند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در هر استان موظف است تا در پایان هر فصل اطلاعات دریافت شده را در وب‌سایت خود منتشر کند اما اگر سری به سایت این سازمان در استان هرمزگان بزنیم متوجه می‌شویم که علی‌رغم سپری شدن بیش از هشت ماه از سال ۱۴۰۰ هنوز هیچ اطلاعاتی در این رابطه منتشر نشده است.
نبود یا عدم انتشار این اطلاعات کار را برای سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران یا حتی مدیران ارشد استانی سخت خواهد کرد چراکه بدون درک وضعیت موجود حرکت به سمت مقصد ناممکن است و کار با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو می‌شود.
در این شرایط چند فرضیه مطرح است. نخستین فرضیه این است که دستگاه‌های اجرایی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تکمیل این اطلاعات همکاری نمی‌کنند که مؤید این امر جای خالی بسیاری از ستون‌ها در نشریات پیشین شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان است که باید در این رابطه استاندار هرمزگان و مدیر این سازمان اقتدار خود را نشان دهند و با افراد کم‌کار برخورد قاطعی داشته باشند.
فرضیه دوم کم‌کاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان در انتشار این شاخص‌هاست که سال‌های گذشته نیز نشریه دلفین نسبت به این موضوع گزارش‌هایی را تهیه کرد و به سمع و نظر مدیران این سازمان رساند و امروز دیگر عذری در این رابطه پذیرفته نیست.
اما فرضیه‌ی سوم که امیدواریم فرضیه‌ای صحیح نباشد؛ به موضوع وخامت شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان بازمی‌گردد چراکه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند وضعیت استان در اشتغال، کشاورزی، تربیت‌بدنی، اقدامات فرهنگی، بهزیستی و … چنان نابسامان است که مدیران سعی می‌کنند یا از انتشار واقعیات بپرهیزند یا با تأخیر در انتشار این رویدادها جلوی آگاهی عموم از وضعیت فعلی جامعه را بگیرند.
بااین‌حال هرکدام از فرضیات ذکر شده که صحیح باشد، نیاز است تا تصمیم قاطعی از سوی مدیران استانی در این رابطه گرفته شود چراکه پنهان کردن تب‌سنج راه علاج بیماری نیست.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007