پل خلیج فارس به‌عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم هرمزگان در طول سالیان متمادی به دلایل گوناگون و در دولت‌های مختلف مغفول مانده است.

به گزارش دلفین، «پل خلیج فارس» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان هرمزگان است که نقش استراتژیک آن در پیشبرد اهداف اقتصادی و ملی بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه با وجود اهمیت فرا منطقه‌ای احداث این پروژه به‌عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم هرمزگان در طول سالیان متمادی به دلایل گوناگون و در دولت‌های مختلف مغفول مانده است. حال با روی کار آمدن دولت جدید و سفر «سعید محمد» به‌عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به هرمزگان، بار دیگر پل خلیج فارس به یکی از سرتیترهای رسانه‌های کشور به‌ویژه استان هرمزگان بدل شده است.
پلی هم‌تراز با آبروی نظام
این بار اما مسئولان هرمزگانی گویا شمشیر را از رو بسته‌اند و تصمیم بر تحقق این مطالبه عمومی دارند تا جایی که «حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی» امام‌جمعه قشم، در خطبه‌های نماز جمعه اتمام پل خلیج فارس را هم‌تراز با آبروی نظام دانست و گفت: پل خلیج فارس که جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند، به آبروی نظام جمهوری اسلامی و آرزوی مردم جزیره قشم تبدیل شده است.
با نگاهی به تاریخچه احداث پل خلیج فارس درخواهیم یافت این مقایسه چندان نیز بی‌راه نیست و طرح احداث پل یکی از معدود طرح‌هایی است که عمری به درازای انقلاب اسلامی ایران دارد. بااین‌حال با روی کار آمدن دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمین «ابراهیم رئیسی» بار دیگر امیدی تازه در دل هرمزگان نشینان جوانه زده است که شاید بعد از ۱۲ سال وقفه در احداث این پل، فرمانده جوان بتواند بار دیگر طی یک حرکت جهادی مردم هرمزگان را به آرزوی دیرینه خود برساند.
تاریخچه‌ی طرح
برای درک اهمیت اتمام پل خلیج فارس نیاز است تا نگاهی اجمالی به تاریخچه ارائه و آغاز عملیات اجرایی طرح داشته باشیم، طبق منابع تاریخی در سال ۱۳۵۱ دولت وقت تصمیم گرفت تا نخستین بندر آزاد تجاری ایران را در جزیره قشم ایجاد کند، در اولین گام تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه «لافت» ارتباط زمینی بین قشم و بندرعباس برقرار و به‌این‌ترتیب این جزیره به یک مرکز بزرگ توریستی و تجاری بزرگ در دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز تبدیل شود.
در سال ۱۳۶۹ که قشم منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد بار دیگر زمزمه طرح احداث پل مطرح اما باز هم در حد حرف باقی ماند، در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بار دیگر زمزمه‌هایی از ایجاد این پل به گوش رسید که درنهایت بالاخره در سال ۱۳۸۸ طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح شد اما پیشنهاد احمدی‌نژاد برای احداث تونل طرح را مجدداً به تعویق انداخت.
گفتنی است، طرح جامع پل خلیج فارس شامل احداث پل خلیج فارس، بزرگراه، مسیر حمل‌ونقل ریلی و توسعه بندر کاوه و درنهایت اتصال جزیره قشم به کریدور شمال به جنوب است.
نیاز به ۸۸۵ میلیون یورو برای تکمیل
۱۰ سال بعدازاین جریان در سال ۹۸ «فریدون همتی» استاندار وقت هرمزگان در جلسه شورای فنی استان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۷ درصد است، گفت: ساخت پروژه پل خلیج فارس تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته و منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این طرح ۸۵۵ میلیون یورو است.
استاندار هرمزگان مهم‌ترین علت توقف طرح را تأمین نشدن منابع مالی از طریق فاینانس اعلام کرد و افزود: قرار بود ۱۵ درصد از اعتبارات موردنیاز این طرح از منابع دولتی تأمین شود که تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان از این طریق هزینه شده و دولت هرسال مبلغی را برای نگهداری تأسیسات ایجاد شده هزینه می‌کند.
گفتنی است؛ این پیشرفت ۱۷ درصدی در حالی محقق شده بود که «حمیدرضا مؤمنی» مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد قشم در تیرماه سال ۱۳۹۵ گفت: پل بزرگ خلیج فارس تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
مشکلات زیست‌محیطی
ناگفته نماند که برخی ایجاد وقفه در این پروژه را تاشی از مشکلات زیست‌محیطی می‌دانند که اظهارات «محمد آشوری تازیانی» نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی این ادعا را زیر سؤال برده است. وی در این رابطه اذعان داشت: هر پروژه‌ای چه بزرگ و چه کوچک باید مطالعات زیست‌محیطی آن انجام شود اما چرا مسئولان محیط‌زیست پیش از اجرای این طرح عظیم از مشکلات محیط‌زیستی آن سخن نگفته بودند و دراین‌باره بعد از شروع کار و هزینه‌های هنگفتی که انجام شد، اعتراض کردند.
آشوری با تأکید بر اینکه به نظر من این اعتراضات جز بهانه‌جویی دولت قبل چیز دیگری نبود، افزود: در زمینه ارتباط قشم با سرزمین اصلی دو گزینه داشتیم یکی احداث پل و دیگری ایجاد تونل زیردریایی که با بررسی‌های انجام شده موضوع ساخت پل در اولویت قرار گرفت.
تأمین رفاه مردم و ارتقا امنیت تردد
وی گفت: مجمع نمایندگان استان هرمزگان در دیدار با وزیر جدید راه و شهرسازی مسائل مربوط به این پروژه مهم را مطرح کرد و «رستم قاسمی» قول داد که این پروژه با هدف تأمین رفاه مردم و ارتقا امنیت تردد با جدیت پیگیری کند.
سرمایه‌های در حال نابودی
«منصور آرامی» یکی دیگر از نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره اظهار داشت: مسئله پل خلیج‌فارس باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود چون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده که در حال از بین رفتن است.
جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی
حال بار دیگر پرونده این طرح روی میز دولت‌مردان قرار گرفته است و طبق آخرین اخبار سعید محمد در نشستی که به‌منظور بررسی آخرین وضعیت طرح و لزوم سرمایه‌گذاری جهت بهره‌برداری از آن تشکیل شد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بر اهمیت احداث پل و فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصى در مقیاس داخلى و خارجى در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کرد.
شکوفایی بیشتر منطقه آزاد قشم
وی اجرای این پروژه را نیازمند هماهنگی در سطح دولت و همکاری وزارتخانه‌های مختلف دانست و گفت: خوشبختانه اراده جدی جهت اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه به وجود آمده است و ما معتقدیم احداث پل خلیج فارس و تکمیل شبکه حمل‌ونقل موجود در جزیره قشم، با توجه به پتانسیل‌های بالای منطقه آزاد قشم می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر قشم و نقش‌آفرینی اقتصادی و تجاری این جزیره در عرصه رقابت منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس شود.
صربستانی‌ها وارد می‌شوند
اما جالب است بدایند که در تازه‌ترین رویداد، جلسه بررسی نهایی طرح جامع پل خلیج فارس جهت انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری و اجرای این طرح با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرعامل گروه پرماکس Premax از کشور صربستان برگزار شد.
در این جلسه «علی درویش پور» مدیرعامل تازه برکنار شده‌ی سازمان منطقه آزاد قشم اجرای طرح جامع پل خلیج فارس را یکی از پروژه‌های اولویت‌دار منطقه جهت تسهیل فرآیند تجارت و بهبود خدمات‌رسانی دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی‌هایی در سطح دولت، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت نفت و… است که خوشبختانه در حال حاضر اراده جدی برای اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه وجود دارد.
همچنین در ادامه این نشست مدیر گروه پرماکس اعلام کرد که این مجموعه پس از کسب مجوزهای لازم از دولت جمهوری اسلامی ایران برای نهایی شدن توافق و آغاز مراحل اجرایی آمادگی کامل دارد.
سخن آخر
با تمام این تفاسیر مردم هرمزگان بار دیگر چشم به وعده‌های پررنگ و لعاب مسئولان دوخته‌اند و امید دارند تا بعد از گذشت بالغ‌بر ۴۰ سال از ارائه پیشنهاد این طرح، بالاخره پل خلیج فارس بتواند نه‌تنها پیشرفت و توسعه‌ را در قشم و هرمزگان رقم بزند بلکه آبادانی را در ابعاد ملی و فرا منطقه‌ای برای کشور به دنبال داشته باشد.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007