طراح مد و لباس هرمزگانی بیان داشت: مد و طراحی لباس در مزون سنتی خضرا برگرفته از المان‌های فرهنگ‌های بومی، تاریخی و سنتی است.

به گزارش دلفین، «حکیمه درغال» طراح مد و لباس هرمزگانی است که در سال ۱۳۶۲ در روستای کرویه از توابع شهرستان رویدر بندر خمیر متولد شد. او دارای تحصیلات کارشناسی در رشته طراحی مد و لباس از دانشگاه فرهنگ و هنر است و هم‌اکنون مدیریت مزون سنتی «خضرا» را بر عهده دارد. این بار دلفین به سراغ این طراح مد و لباس‌های سنتی هرمزگان رفته است تا در خصوص نحو ورود به این شغل و وضعیت اقتصادی طراحان با وی به گفتگو بپردازد.
پدربزرگم خیاط مردانه بود
درغال در تشریح چگونگی علاقه‌مندی به این شغل، ضمن بیان این‌که پدربزرگم خیاط مردانه در روستای کرویه بود، اظهار داشت: آن زمان در روستای ما به دلیل نبود چرخ‌خیاطی، تمام لباس‌ها را با دست می‌دوختند اما پدربزرگم اولین فردی بود که چرخ‌خیاطی را به این روستا وارد کرد.
وی بیان داشت: آن زمان پدربزرگم تمام فوت‌وفن خیاطی را به مادرم آموخت و همین مسئله منجر شد تا مادرم طراحی روی یقه‌های مانتو و لباس را در مدل‌های زیبا و متفاوت انجام دهد، در گذشته بومیان هرمزگانی یقه آماده را برای لباس‌هایشان انتخاب می‌کردند اما مادرم با استفاده از خلاقیتی که داشت تمام مراحل طراحی را روی یقه مانتو و لباس انجام می‌داد و من در چنین خانواده‌ای رشد و پرورش یافتم.
رفتم بازار و پسندم نشد
این طراح مد و لباس هرمزگانی ابراز داشت: سال‌ها گذشت و من روزی برای تهیه مانتو و لباس به بازار مراجعه کردم اما متاسفانه طراح‌های روی لباس‌ها قانعم نکرد و جرقه این کار از همان روز در من روشن شد و با کمک گرفتن از مادر و پدربزرگم تمام تلاشم را برای دوختن لباس با طراحی متفاوت انجام دادم.
اولین طراحی و دوخت
وی تصریح کرد: اولین کارم طراحی و دوخت دامن با کمک مادرم بود، بعد از پایان کار طراحی و آماده‌سازی دوخت، تمام همسایه‌ها با مشاهده دامن و طراحی زیبا و خاص آن می‌گفتند این دامن را از کجا خریداری کردی؟ من به آن‌ها گفتم کار دوخت و طراحی را خودم انجام دادم و همین مسئله باعث جذب مشتری برای من شد.
وی عنوان کرد: سپس من در روستا به همسایه‌ها دوخت و طراحی یقه روی لباس‌ها را آموزش می‌دادم چراکه آن زمان در روستای کرویه کلاس‌هایی برای آموزش خیاطی به سبک تخصصی وجود نداشت.
تحصیلات مرتبط
از درغال در رابطه با تحصیلاتش پرسیدیم که گفت: مدرک تحصیلی‌ام را در مقطع کارشناسی در رشته طراحی و مد از دانشگاه فرهنگ و هنر گرفتم و توانستم در چندین فستیوال‌های طراحی مد و لباس حائز مقام شوم و در حال حاضر لباس‌های سنتی را به سبک‌های متفاوت طراحی می‌کنم.
استفاده از المان‌های فرهنگ هرمزگان
وی بیان داشت: مد و طراحی لباس در مزون سنتی خضرا برگرفته از المان‌های فرهنگ‌های بومی، تاریخی و سنتی است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ایده‌های طراحی لباس به سمت تجاری شدن و تولیدات انبوه پیش می‌رود اما ازآنجایی‌که کار ما نمونه‌ای بارز از خاص بودن است، طراحی نوارها و لباس‌ها در تولیدات انبوه کاری سخت به شمار می‌آید و باید بگویم که در حال تولیدات ما محدود است، اما به‌مرورزمان بیشتر هم خواهد شد.
بازار کار
این طراح مد و لباس هرمزگانی با اشاره به بازار کار طراحان مد و لباس اذعان داشت: اگر بازار کار، طراحی مد و لباس توأم با تولیدات انبوه باشد قطعاً با درآمد عالی برخوردار است اما هنوز در استان هرمزگان، این فرهنگ‌سازی اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: برای ارتقا کسب‌وکارم تمام سعی من بر این است که ایده‌های نو و متفاوت را روی لباس‌ها اجرا کنم زیرا زمانی که مشتریانم تفاوت را در طرح‌ها و نقش‌ها احساس کنند، همین مسئله باعث جذب مشتریان بیشتر خواهد شد و از دیگر اهداف من این است که فرهنگ بومی را به شیوهای جذاب و خاص به نمایش بگذارم.
سفارش آنلاین
درغال در پایان در پاسخ به این‌که سفارش‌ها خود را چگونه به دست مشتریان خارجی می‌رساند و آیا در فستیوالی بین‌المللی نیز شرکت داشته است یا خیر، ابراز داشت: ارسال تمام سفارش‌های بنا به درخواست مشتریان اعم از شال، شلوار و لباس‌های سنتی را در تولیدات محدود به امارات انجام می‌دهیم اما تابه‌حال شرایطش ایجاد نشده است که به‌صورت حضوری بتوانیم در فستیوال‌های سایر کشورها شرکت کنیم.

گفت و گوی اختصاصی:فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007