در ابتدای این هفته «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس در نشستی صمیمانه‌ میزبان اصحاب رسانه بود و ضمن بیان رویکرد و برنامه‌های خود، چالش‌های پیش رو و توقعاتش از مدیران استانی، مردم بندرعباس و نمایندگان افکار عمومی را بیان کرد. صحبت‌هایی که با کدهای امیدوارکننده و البته نکات هشداردهنده‌ای بیان شد.

به گزارش دلفین، در ابتدای این هفته «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس در نشستی صمیمانه‌ میزبان اصحاب رسانه بود و ضمن بیان رویکرد و برنامه‌های خود، چالش‌های پیش رو و توقعاتش از مدیران استانی، مردم بندرعباس و نمایندگان افکار عمومی را بیان کرد. صحبت‌هایی که با کدهای امیدوارکننده و البته نکات هشداردهنده‌ای بیان شد.
جناح سیاسی و حزبی ندارم
شهردار بندرعباس گفت: باید صادقانه عرض کنم که من متعلق به جناح سیاسی و حزب خاصی نیستم و هم‌اکنون با اراده و ایمان راسخ، برای خدمت به مردم بندرعباس خود را آماده کرده‌ام و مسئولیتم چیزی جز ارائه خدمت به مردم نیست و از هر نوع مشاوره‌ای بدون توجه به عقبه‌ی جناحی و سیاسی افراد در راستای اعتلای شهر بندرعباس استفاده می‌کنم.
هزار و ۲۷۰ نفر نیروی مازاد
وی سپس ضمن انتقاد شدید از روند پیشین به‌کارگیری نیرو در شهرداری بندرعباس بیان داشت: تلاش و زحمات نیروهای شهرداری برایمان محرز است، اما این نهاد در حد بضاعت خود می‌تواند پرداختی داشته باشد و باید همگان بدانند که در شهرداری بندرعباس پنج هزار و ۸۰۰ نفر نیروجود دارد و از این تعداد هزار و ۲۷۰ نفر از کارکنان در جایگاه شغلی مناسب قرار ندارند یا به بیانی دیگر مازاد هستند.
توقع معجزه نداشته باشید
نوبانی گفت: از شهرداری توقع نداشته باشید طی مدت‌زمان کوتاه بتواند معجزه کند و مشکلات متعدد انباشته از سال‌های گذشته را سریعاً حل کند؛ ازاین‌رو برای رهایی از گرفتاری‌ها به مشارکت نخبگان، اهالی رسانه، مردم و سرمایه‌گذاران نیاز داریم.
وی با بیان این‌که شهردار عوض شده اما همچنان در شیوه ساختار اداری تغییری ایجاد نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود هفت سال از عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش‌های مختلف گذشته است و پیمانکاران به من نیز این را فرصت دهند تا در اسرع وقت تمام مطالبات را با ارائه اسناد مالی پرداخت کنم.
شهردار بندرعباس افزود: طبق حساب‌رسی‌های انجام شده تا به اکنون، شهرداری هزار و ۵۰۰ میلیارد محاسبات مالیاتی داشته و مطالباتی نیز از سال‌های ۱۳۹۲ تا به اکنون باقی مانده و هنوز پرداخت نشده است؛ در چنین شرایطی که یک ماه و نیم است مسئولیت خدمتگزاری مردم را بر عهده گرفته ام، پیمانکاران مختلف برای اخذ مطالباتشان نزد من مراجعه کرده‌اند و میزان بدهی‌ها سرسام‌آور است.
در هر اتفاقی انگشت‌ها به سمت شهرداری است
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه هر اتفاقی هم که در جامعه می‌افتد، تمام نگاه‌ها متوجه شهرداری است و باید پرسید چرا برخی افراد همه تقصیرها را بر گردن شهرداری می‌اندازند.
انتقاد کنید اما به مردم بگویید که خادمان‌شان در حال کارند
نوبانی با استقبال از انتقادات و نظرات رسانه‌ها در خصوص مشکلات شهری، تشریح کرد: رسانه‌ها موظف‌اند حتی‌الامکان وقایعی و مشکلات حوزه مدیریت شهری را بنویسند و من مطمئنم مردم زمانی که شیوه و عملکرد جدید شهرداری را ببیند، دیدگاه، نظرات واکنش‌های آنان هم نسبت به خادمان‌شان تغییر خواهد کرد و باید به مردم فرصت داد و در این راستا کمی تأمل لازم است.
وی اضافه کرد: باید مدیریت مشارکتی و توجه به خرد جمعی و تکریم ارباب‌رجوع در اولویت فعالیت شهرداری قرار گیرد و کارکنان موظف‌اند در کمال احترام و با بیان خوش، همکاری لازم را با ارباب‌رجوع داشته باشند و اگر همکاران ما از وظایف محوله خویش سرباز بزنند و کار امروز را به فردا موکول کنند، قطعاً با واکنش تند من مواجه خواهند شد.
هزینه جاری‌مان بیش از هزینه عمرانی است
وی افزود: تمام تلاشمان بر این است؛ مسئله پرداخت به‌موقع حقوق کارکنان شهرداری را حل کنیم و باید بدون تعارف عرض کنم که هزینه جاری شهرداری بیش از هزینه‌های عمرانی است و باید لزوم فعال‌سازی کدهای درآمدی در دستور کار شهرداری قرار گیرد و نهاد شهرداری با راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی و سامانه ستاد با هدف شفاف‌سازی اقدامات و قراردادهای شهرداری و همچنین با ورود به مسئله مناقصات و مزایده‌ها؛ بتوانیم هر چه سریع‌تر، فرآیند مدیریت شهرداری را به سمت هوشمندسازی پیش ببریم و برای نظم اداری و مالی برنامه‌ای مدون را تدوین کنیم.
تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
وی یکی از مهم‌ترین اهداف خود را تکمیل هر سریع‌تر تمام پروژه‌های نیمه‌کاره و راکد خواند و یادآور شد: ‌اکنون که بیماری کرونا در استان کمتر شده است، گردشگران بیشتر به بندرعباس می‌آیند و باید زیباسازی شهر را بیشتر مدنظر قرار دهیم چراکه بندرعباس به‌کل مردم ایران تعلق دارد.
پارکینگ گردشگران شده‌ایم
نوبانی عنوان کرد: شهر بندرعباس دروازه اقتصادی کشور است اما متأسفانه تنها به محل تردد گردشگران تبدیل شده و آنان خودروهایشان را در پارکینگ‌های این شهر پارک و به جزایر قشم و کیش مسافرت می‌کنند و باید از خودمان بپرسیم که مگر بندرعباس ظرفیت گردشگری ندارد؟
شهردار بندرعباس با اشاره به چالش‌های حوزه گردشگری هرمزگان مسائلی را عنوان کرد و گفت: تنها راه برون‌رفت از این مشکلات، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و باید اعتماد سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌های هنگفت خویش را صرف آبادانی و پیشرفت این منطقه می‌کنند، جلب شود تا به یک بازی دوسر برد دست یابیم.
تقاضای صبر و بردباری
وی در پایان اذعان داشت: قطعاً پروژه ساخت برجی که معرف شهر بندرعباس باشد در افق‌های بلندمدت جز برنامه‌های شهرداری قرار دارد اما فعلاً منطقی‌تر آن است که تعمیر چاله‌چوله‌ها و زیباسازی شهر را در اولویت قرار دهیم و من از تمام مردم تنها خواستار صبر و بردباری هستم.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007