مسئول فنی مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس بزرگ‌ترین چالش‌ در امر خدمات‌رسانی به جامع هدف را مشکلات مالی عنوان کرد و افزود: متأسفانه اعتباراتی که سالانه برای این مراکز اختصاص داده می‌شود، پاسخگوی رفع نیازهای مددجویان ما نیست.

به گزارش دلفین، پیش از راه‌اندازی خانه‌های امن که در گذشته به آن‌ها خانه‌های موقت می‌گفتند بسیاری از این زنان آسیب‌دیده و در معرض خشونت در اورژانس اجتماعی پذیرش می‌شدند اما به دلیل امکانات محدود اورژانس‌های اجتماعی ایجاد چنین اماکنی ضرورت بسیاری داشت و به گفته‌ی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور این مراکز در تمامی استان‌ها دایر شده‌اند و در حال خدمت‌رسانی هستند. در بندرعباس یک مرکز دولتی و یک مرکز غیردولتی ایجاد شده است که برای بررسی وضعیت این مرکز در هرمزگان به سراغ «مینا قاضی شریف» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول فنی و روانشناس مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
فلسفه‌ی شکل‌گیری
قاضی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین به فلسفه‌ی تشکیل خانه‌های امن اشاره کرد و افزود: مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد و در این مرکز نیروهای تخصصی روانشناس، مددکار اجتماعی و کارشناس حقوقی مشغول به کار هستند که تمام پرونده‌های مرتبط با مددجویان را بررسی می‌کنند تا بتوانند شرایطی ایمن را برای مددجویان فراهم کنند و آن‌ها را به خانواده‌هایشان بازگردانند.
وی خدمات ارائه شده‌ در این مرکز را به دو دسته‌ی خدمات سرپایی و همچنین نگهداری از افراد آسیب‌دیده تقسیم کرد و اظهار داشت: در خدمات سرپایی مشاوره و روانشناسی، مددکاری اجتماعی و خدمات پزشکی ارائه می‌شود و اگر به تشخیص تیم تخصصی کارشناسان مستقر در مرکز بنا باشد که زنان آسیب‌دیده در خانه امن نگهداری شوند؛ علاوه بر خدمات پیشین خدماتی شامل خوراک، پوشاک و نگهداری از فرزندان نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
اقامت ۶۰+۱۲۰ روزه در خانه امن
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اضافه کرد: زنان آسیب‌دیده و دختران در معرض آسیب به مدت ۱۲۰ روز در مراکز خانه امن موقت نگهداری می‌شوند و بعد از آن‌که بازه زمانی نگهداری به اتمام رسید کارشناسان مستقر در مرکز تشخیص می‌دهند که آیا نیاز به تمدید دوره اسکان موقت زنان آسیب‌دیده است یا خیر و در صورت صلاح‌دید، دوره اسکان موقت ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد شد.
علل پناه آوردن زنان خشونت دیده
وی در ادامه در خصوص علل و عوامل گرایش به خشونت علیه زنان، اظهار داشت: متأسفانه اغلب زنان آسیب‌دیده از خشونت به علت اعتیاد حاد و بیکاری همسران‌شان به خانه‌های امن پناه می‌برند و زمانی که به ما مراجعه می‌کنند به لحاظ روانی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و فقدان آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی در آنان مشهود است.
زوج‌درمانی
شریفی افزود: خدمات ما تنها برای فرد خشونت دیده نیست و فرد مرتکب رفتار خشونت‌آمیز نیز با مراجعه به خانه امن خدماتی شامل زوج‌درمانی و خانواده‌درمانی دریافت می‌کند و کارشناسان ما ضمن برقراری ارتباط با طرفین، تمام جوانب را به‌صورت دقیق بررسی می‌کنند و فرد مرتکب خشونت باید تعهد دهد تا بار دیگر مرتکب چنین جرمی نشود، در این صورت با بازگشت زن آسیب‌دیده به منزل موافقت خواهد شد.
وی تصریح کرد: در برخی مواقع فرد مرتکب خشونت فاقد صلاحیت است و در چنین مواردی با تمایل زن آسیب‌دیده تمهیدات لازم در راستای طلاق زوجین انجام می‌شود و با توجه به سطح سواد و توانایی فرد آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی وی ارائه خواهد شد و زمانی که فرد آسیب‌دیده در وضعیت ثابت قرار گرفت و استقلال مالی پیدا کرد، ترخیص خواهد شد.
مسئول فنی مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس در خصوص مسکن چنین افرادی نیز تشریح کرد: بعضی از بانوان آسیب‌دیده خانه‌ای برای زندگی ندارند و سازمان بهزیستی کمک‌هایی را برای تأمین خانه این زنان در نظر گرفته است.
تهیه ضامن برای وام مددجویان مشکل است
وی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین مشکل مددجویان نداشتن حمایت مالی از سوی خانواده و نبود ضامن برای دریافت وام است و همین دلایل منجر می‌شود تا مددجو از دریافت وام بازبماند، بنابراین اگر مشکلات ضامن برای مددجویان برطرف شود به‌طورقطع سازمان بهزیستی گزینه‌های مالی برای ارائه خدمات به آنان دارد.
از ارائه خدمات به زنان معتاد معذوریم
از شریفی در رابطه با سرنوشت زنان معتادی که تحت خشونت قرار می‌گیرند پرسیدیم که وی بیان داشت: افرادی را که دارای اعتیاد هستند، نمی‌توانیم در خانه امن پذیرش کنیم اما مطابق با قانون برای پذیرش این افراد استثنائاتی هم وجود دارد.
وی تصریح کرد: این‌گونه افراد را به کلینیک‌های ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم و بعد از گذراندن دوران ترک با انجام آزمایش مبنی بر محرز شدن عدم اعتیاد، پذیرش خواهند شد.
مشکلات مالی، بزرگ‌ترین چالش
مسئول فنی مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس بزرگ‌ترین چالش‌ در امر خدمات‌رسانی به جامع هدف را مشکلات مالی عنوان کرد و افزود: متأسفانه اعتباراتی که سالانه برای این مراکز اختصاص داده می‌شود، پاسخگوی رفع نیازهای مددجویان ما نیست و باید صداوسیما، رسانه‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط برای شناساندن این مراکز و جلب خیران همت کنند.
ناآگاهی‌ها منجر به بروز خشونت‌های مکرر
وی ادامه داد: زنان باید بدانند زمانی که از سوی همسر یا پدر یا برادر خود مورد خشونت قرار می‌گیرند با چه ارگانی می‌توانند تماس بگیرند و به عقیده من ناآگاهی منجر به بروز خشونت‌های مکرر می‌شود.
شریفی افزود: بسیاری از افراد نمی‌دانند خانه امن کجاست و در صورت بروز آسیب به کدام ارگان مراجعه کنند و وقتی سخن از این مراکز خانه به میان می‌آید، اغلب افراد سریال خانه امن در ذهنشان تداعی می‌شود.
وی در پایان گفت: زنان خشونت دیده یا در معرض خشونت و زنان و دختران رانده‌شده از خانه می‌توانند به‌صورت خودمعرف به مرکز مداخله در بحران مراجعه کنند اما آن‌هایی که در شرایط حاد خشونت قرار گرفته‌اند و امکان خروج از خانه برایشان میسر نیست با تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ به این مراکز ارجاع داده می‌شوند یا در صورت نیاز به مشاور تلفنی می‌توانند با شماره ۱۴۸۰ تماس حاصل کنند.

گفت و گوی اختصاصی:فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007