دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هرمزگان با اشاره به اینکه به گفته شهید بهشتی دانشجو مؤذن جامعه است، تأکید کرد: اگر مسئولان از حرکت‌های دانشجویی جلوگیری کنند، باعث عقب‌ماندگی جامعه خواهد شد.

به گزارش دلفین، ۱۶ آذر در تقویم کشورمان به‌عنوان روز دانشجو نام‌گذاری شده و درواقع این روز یادمان سه دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا با شاه پهلوی آن‌هم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستم‌شاهی به شهادت رسیدند. در آستانه این مناسبت با «محمد تقوایی نژاد» فعال دانشجویی و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هرمزگان با محوریت نقش دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن را در ادامه خواهید خواند.
اهمیت نقش دانشگاه
تقوایی نژاد با تأکید بر این‌که تشکل‌های دانشجویی نقش مؤثری در جامعه دارند و حلقه اتصال قشر وسیعی از مردم و مسئولان به شمار می‌روند، افزود: دانشگاه می‌تواند نقش خود را با گفتمان‌سازی در جامعه و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالبه‌گری ایفا کند.
بی‌توجهی مسئولان به فعالان دانشجویی
وی با بیان اینکه جنبش‌ها و فعالیت‌های دانشجویی از ظرفیت‌های مهم کشور به‌حساب می‌آیند، گفت: متأسفانه در شرایط کنونی فعالان دانشجویی چندان از سوی مسئولان موردتوجه قرار نمی‌گیرند و گاهی شاهد بی‌مهری‌ها در این زمینه هستیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هرمزگان با اشاره به اینکه به گفته شهید بهشتی دانشجو مؤذن جامعه است، تأکید کرد: اگر مسئولان از حرکت‌های دانشجویی جلوگیری کنند، باعث عقب‌ماندگی جامعه خواهد شد.
مسئله‌محوری
وی در ادامه به فعالیت‌های بسیج دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه نهضتی که در مجموعه بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده، موضوع مسئله‌محوری است و با این رویکرد مدیران استانی می‌توانند از فعالان دانشجویی در کنار خود استفاده کنند تا مسائل شناسایی‌شده از سوی دانشجویان همراه با راه‌کارهای مختلف اجرایی آن به مسئولان ارائه شود.
تقوایی نژاد گفت: اگر مسئولان به تشکل‌های دانشجویی به‌عنوان یک مشاور یا راهنما بنگرند می‌توان بسیاری از مسائل استان را به‌راحتی مرتفع کرد.
اتاق‌های فکر دانشجویی
وی ضمن اشاره به این‌که استاندار هرمزگان نیرویی جهادی و انقلابی است، اظهار داشت: نیاز است اتاق‌های فکر دانشجویی با مشارکت نخبگان هرمزگان و با حضور شخص استاندار تشکیل شود تا در این نشست‌ها مسائل مختلف موردبحث قرار گیرد.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه یکی از راه‌‌های پیشرفت هر منطقه مطالبه‌گر بودن‌ مسئولان و مردم آن منطقه است، افزود: به‌عنوان‌مثال بسیج دانشجویی می‌تواند در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌ویژه در گفتمان‌سازی اقدامات مؤثری را صورت دهد.
نگاه‌های سیاست زده
تقوایی در ادامه بیان داشت: نگاه‌ها به فعالیت‌های دانشجویی سیاست‌زده است اما باید گفت که تشکل‌های دانشجویی سیاسی هستند، اما سیاست‌زده نیستند.
وی در پایان گفت: امیدواریم برای یک‌بار هم که شده مسئولان صحبت‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را در مورد جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی مطالعه کنند تا شاید این ظرفیت بزرگ دیگر مغفول نماند.

گفت و گوی اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007