عبادی زاده ضمن اشاره به مشترکات فرهنگی فراوان ایران و پاکستان، این دو کشور را از نظر فرهنگ و تاریخ و همچنین سوابق خوب حسن هم‌جواری، کشور برادر خواند.

به گزارش دلفین، اگر وقایع یک سال اخیر را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که پاکستان و ترکیه بسیار به هم نزدیک شده‌اند و با حمایت آمریکا و اسرائیل بیشترین حمایت‌ها را از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه علیه ارمنستان داشتند که در پی این همکاری بار دیگر قره‌باغ جزئی از خاک آذربایجان شد.
مانور مشترک سه برادر
پس‌ازاین رویداد در شهریور امسال مانور تحریک‌کننده‌ و شاید بهتر است بگوییم، نگران‌کننده‌ای از سوی یگان‌های ویژه نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان با عنوان «سه برادر ۲۰۲۱» در جمهوری آذربایجان برگزار شد که البته نیروهای مسلح ایران نیز جواب دندان‌شکنی به این مانور دادند و در عرصه‌ی دیپلماسی نیز علاوه بر تهدید متقابل، تعامل و استناد به ریشه‌های فرهنگی، دینی و جغرافیایی به میان آمد.
اهمیت تحکیم روابط با ایران
این سه کشور همسایه‌ی ایران که اخیراً روابط بسیار تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی پیدا کرده‌اند، افزایش همکاری‌های مشترک، تعامل نیرو‌های ویژه در عملیات‌های رزمی، آمادگی برای عملیات‌ در دوران صلح و جنگ و تبادل تجربه و دانش را از اهداف برگزاری رزمایش مذکور اعلام کرده بودند اما به نظر می‌رسد که علی‌رغم تحریک قدرت‌های فرا منطقه‌ای به این موضوع پی برده‌اند که تحکیم روابط با ایران تا چه اندازه می‌تواند در بقای‌ حکومت و اقتصاد این کشورها نقش داشته باشد.
سفر ناوگروه به بندرعباس
در سفر اخیر ناوگروه پاکستانی به استان هرمزگان نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد عبادی زاده» نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه‌ی بندرعباس به‌درستی بر این مسئله تأکید کرد و بیان داشت که ارتباطات دو نیروی دریای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان زمینه‌ای برای ارتباط مستحکم‌تر دو کشور همسایه خواهد بود.

تأکید بر مشترکات
عبادی زاده ضمن اشاره به مشترکات فرهنگی فراوان ایران و پاکستان، این دو کشور را از نظر فرهنگ و تاریخ و همچنین سوابق خوب حسن هم‌جواری، کشور برادر خواند و تصریح کرد: پیشرفت و توسعه دو کشور بزرگ منطقه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در هم‌افزایی ظرفیت‌های منطقه‌ای داشته باشد.
حسن برادری و هم‌جواری
امام‌جمعه‌ی بندرعباس با بیان اینکه اقتدار دو کشور پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌تواند زمینه‌های حضور مؤثرتر این دو کشور در تحولات منطقه باشد بیان داشت: حضور ناوگروه دریایی کشور پاکستان در ایران و ایجاد ارتباط و انجام رزمایش‌های مشترک نیروهای دریایی ارتش دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، بدون شک بر حسن برادری و هم‌جواری بین دو کشور کمک خواهد کرد.
وی اظهار داشت: حضور این ناوگروه در ایران و استان هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های مؤثر در مسائل اقتصادی ایران به‌ویژه در حوزه صادرات و واردات و مسائل دریایی، می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند.
تقبیح حضور نیروهای فرا منطقه‌ای
عبادی زاده اذعان داشت: معتقدیم که دو کشور ایران و پاکستان با هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود خود می‌توانند امنیت دریایی منطقه را تأمین کنند چراکه ما نیازی به حضور کشورهای فرا منطقه‌ای در آب‌های منطقه و کشورهای اسلامی آن نداریم.
نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: تجربه ثابت کرده است که هر وقت پای بیگانگان و کشورهای فرا منطقه‌ای در یک منطقه باز شده است هرگز نتوانسته‌اند صلح و امنیت و آرامش را برای آن منطقه به ارمغان بیاورد.
سخن پایانی
در این وضعیت به نظر می‌رسد که با حضور ناوگروه پاکستانی در بندرعباس یکی از کشورهایی که رژیم صهیونیستی برای ارعاب ایران روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده بود، چندان مهره‌ی کارسازی برای بازی با امنیت ایران نیست و این کشور سعی دارد همچنان همسایه‌ای دوست و استراتژیک برای کشور ما باقی بماند.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007