دوستانی که حبیب ابن مظاهر را دیده‌اند بیان می‌کنند که دقیقاً بعد از بازدید از این مرکز حسی وصف‌نشدنی به سراغ‌تان می‌آید که در پی آن تا ماه‌ها سعی خواهید کرد که انسانی‌تر زندگی کنید.

به گزارش دلفین، یکی از احساسی‌ترین نقاط شهر بندرعباس که هر بار مراجعه به آن اشک آدم را درمی‌آورد، مرکز نگهداری از معلولان حبیب ابن مظاهر بندرعباس است؛ محلی برای تیمار فرشته‌های معصومی که چشمان مهربان‌شان همواره به چشم‌ها و دست‌های سخاوتمندانی است که به یاری آنان می‌شتابند. اگر از این مرکز بازدید کرده باشید، حتماً حس سبکی خاصی ناشی از چشیدن اندوه را درک کرده‌اید. دوستانی که حبیب ابن مظاهر را دیده‌اند بیان می‌کنند که دقیقاً بعد از بازدید از این مرکز حسی وصف‌نشدنی به سراغ‌تان می‌آید که در پی آن تا ماه‌ها سعی خواهید کرد که انسانی‌تر زندگی کنید.
اما اگر بخواهید اطلاعات بیشتری راجع به این مرکز داشته باشید باید گفت که مرکز نگهداری از معلولان حبیب ابن مظاهر بندرعباس در سال ۱۳۶۹ تأسیس و به مدت سه سال به‌صورت دولتی اداره ‌شد اما پس ‌از آن به‌صورت هیئت‌امنایی درآمد و بار عمده‌ی تأمین هزینه‌های آن بر دوش خیران قرار گرفت. این مرکز که در محله‌ی آیت‌الله غفاری یا همان شهناز بندرعباس واقع شده است، ظرفیت نگهداری ۱۵۰ معلول در دو گروه دختران و پسران را دارد و تمامی خدمات مراقبتی و توان‌بخشی را ارائه می‌کند. ناگفته نماند از گروه‌های سنی شیرخوار تا سالمند در این مراکز به‌صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و اغلب معلولان مستقر در این مرکز به بیماری‌های خاص نظیر کم‌خونی، تالاسمی، انواع سرطان‌، هپاتیت، اوتیسم و… دچار هستند. برای بررسی وضعیت سلامت و مشکلات معلولان این مرکز دراثنای هفته‌ی معلولان گزارشی تهیه کردیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
نگاه اجمالی
«بهروز جودی نیا» عضو هیئت‌امنای مرکز حبیب ابن مظاهر ضمن گرامیداشت هفته معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین به تشریح چگونگی تشکیل و اداره‌ی این مرکز پرداخت و گفت: مركز نگهداری معلولان ذهنی-حركتی حبیب ابن مظاهر با بیش از ۳۰ سال سابقه و تحت نظارت سازمان بهزیستی به‌صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود.
وی ابراز داشت: در این مرکز ۱۵۰ معلول شدید جسمی و ذهنی نگهداری می‌شوند و بیش از ۶۰ نفر پرسنل در سه شیفت کاری، مشغول به ارائه خدمات‌ به گروه‌های هدف هستند که از این نیروها ۱۰ نفر به‌صورت افتخاری و مابقی حقوق‌بگیر و بیمه‌شده این مرکز به‌حساب می‌آیند.

یارانه ناچیز و کمک خیران
جودی نیا در رابطه با نحوه‌ی تأمین هزینه‌ها در این مرکز اذعان داشت: غیر از یارانه‌ای که دولت در راستای حمایت از مددجویان اختصاص داده است، باقی هزینه‌ها شامل هزینه پوشاک، خوراک، ملحفه، مواد شوینده و بهداشتی، پوشینه، تعمیر تجهیزات مختلف و همچنین حقوق و بیمه ماهیانه پرسنل بر دوش ماست و باید با حمایت‌های نیکوکاران تأمین ‌شود.
راه‌های یاری‌رسانی
وی اظهار داشت: در این وضعیت افرادی که تمایل به ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مرکز نگهداری از معلولان ذهنی و جسمی حبیب ابن مظاهر را دارند با مراجعه به این مرکز می‌توانند هدایا و نذوراتشان را تحویل و رسید اخذ کنند؛ اما نیکوکارانی که تمایل به کمک‌های نقدی به‌صورت غیرحضوری دارند، می‌توانند مبالغ اهدایی را به شماره‌حساب ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۶۷۳۸۹ به نام موسسه هیئت‌امنایی حبیب ابن مظاهر بندرعباس واریز کنند.
عضو هیئت‌امنای مرکز حبیب ابن مظاهر در پایان گفت: همت والا و دستان گره‌گشای خیران همواره همراه جامعه معلولان بوده است و در این مجال باید از نقش بی‌بدیل مسئولان به‌ویژه مسئولان سازمان بهزیستی و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی تشکر و قدردانی کنم و بی‌شک حضور و مشارکت مسئولان و نیکوکاران در این امر خداپسندانه با دعای خیر این فرشتگان آسمانی همراه خواهد بود.
اکثر معلولان از خانواده‌های فقیر هستند
«نجمه شرفی» مدیر مرکز نگهداری از معلولان ذهنی حبیب ابن مظاهر خواستار توجه بیشتر بخش دولتی و خصوصی به این مرکز شد و افزود: اغلب معلولان فرزندان اقشار ضعیف جامعه و برخی دیگر نیز نوزادان مجهول‌الهویه‌ای هستند که با حکم دادستانی به مراکز ما ارجاع داده شده‌اند؛ ازاین‌رو ما از شهروندان تقاضا داریم تا با هماهنگی قبلی از معلولان حاضر در مرکز عیادت کنند و از نزدیک شاهد مشکلات ما باشند.
چشم‌انتظار یاری برای ساخت آشپزخانه
وی یکی از خواسته‌های عاجل این مرکز را ساخت آشپزخانه‌ی آن عنوان کرد و گفت: قسمتی از محوطه مرکز نگهداری حبیب ابن مظاهر برای ساخت آشپزخانه و سالن غذایی خوری ویژه معلولان اختصاص داده شده است اما متأسفانه با شیوع کرونا روند ساخت این مجموعه متوقف شد و هم‌اینک برای تأمین مصالح ساختمانی بودجه‌ای در اختیار نداریم.
شرفی در پایان بیان داشت: در این راستا از تمام خیران و مصالح‌فروشان تقاضا داریم برای ساخت و تکمیل این مجموعه در حد توان خود با ما همکاری کنند.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007