تغییر قیمت نرخ بلیت شاورها مطمئناً برای ساکنان بندرعباس و سایر نقاط هرمزگان که جزایر را به‌عنوان معدود نقاط تفریح خود می‌پندارند، هزینه‌ی سنگینی خواهد بود.

به گزارش دلفین، بیستم آذرماه بود که برای نخستین بار موضوع افرایش قیمت نرخ شناورهای مسافربری قشم و هرمز از زبان معاون برنامه‌ریزی فرماندار بندرعباس مطرح شد که واکنش‌های منفی بسیاری همراه داشت اما روز بعد «خلیل قاسمی» مدیرکل صمت هرمزگان ضمن تکذیب این خبر بیان داشت که قیمت بلیت سفر دریایی از بندرعباس به قشم و هرمز و بلعکس کماکان همان قیمت قبلی است و افزایش نیافته است.
واکنش امامان جمعه
این موضوع به اظهارنظر خلیل قاسمی ختم نشد و واکنش امامان جمعه جزایر قشم و هرمز را در پی داشت. حجت‌الاسلام «فتح‌الله بهزادی» امام‌جمعه جزیره هرمز در تاریخ ۲۱ آذرماه در همین خصوص عنوان کرد: خبر افزایش کرایه مصوب صحت دارد و تکذیبیه‌ها بدون مبناست.
بهزادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که مسئولان استان برای تصمیم‌گیری در خصوص قیمت بلیت جزیره هرمز باید حرف‌های مسئولان محلی را بشنوند و بعد تصمیم بگیرند و این رویه‌ را که بدون اخذ نظر اهالی و مسئولان محلی برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود، نادرست خواند.
شیخ «عبدالرحیم خطیبی» امام‌جمعه اهل سنت قشم نیز در جلسه علنی شورای شهر این جزیره اظهار داشت: مردم نباید تاوان خریدهای اشتباه شناورداران را با افزایش نرخ تردد دریایی پرداخت کنند.
حجت‌الاسلام «غلامرضا حاجبی» امام‌جمعه قشم هم در این نشست نسبت به چنین رویکردی اعتراض کرد و گفت: گران کردن بلیت تردد با شناورها به شکلی که مصوب شده، ظلم به مردم است و نباید هزینه‌های شناوران از جیب مردم برداشته شود، دولت باید به این مسئله ورود کند و با تسهیلات بلندمدت به شناورداران کمک کند و در صورت تحقق افزایش نرخ کرایه شناورها مردم و امامان جمعه سکوت نخواهند کرد.
تائید تکذیبیه‌ها
بااین‌حال پس از این اظهارات مختلف مسئولان در پنجم دی‌ماه و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ بلیت مسیر بندرعباس به قشم و بالعکس برای گردشگر ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای قشموند ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین نرخ بلیت در مسیر بندرعباس به هرمز و بالعکس برای گردشگر ۶۳ هزار تومان و برای هرمزوند ۱۳ هزار تومان تعیین شد؛ تصمیمی که نرخ قیمت شناورها را نزدیک به دو برابر افزایش داد.
تأثیر بر تفریح هرمزگان‌نشینان
این تغییر قیمت شاید برای گردشگرانی که سالی یک‌بار از قشم و هرمز بازدید می‌کنند، تأثیر چندانی نداشته باشد اما مطمئناً برای ساکنان بندرعباس و سایر نقاط هرمزگان که جزایر را به‌عنوان معدود نقاط تفریح خود می‌پندارند، هزینه‌ی سنگینی خواهد بود.
تردد کارمندان و دانشجوها
به‌علاوه برخی از کارمندان ادارات این جزایر در شهرهای دیگر ساکن‌اند و به‌صورت روزانه تردد دارند و این موضوع می‌تواند هزینه‌های رفت‌وآمد آن‌ها را نیز افزایش دهد. این موضوع برای دانشجویان هم دردسرهای فراوانی ایجاد خواهد کرد و می‌تواند رغبت هرمزگان‌نشینان برای انتخاب دانشگاه‌های جزایر استان را کاهش دهد.
سخن آخر
بااین‌حال به نظر می‌رسد این طرح نیازمند کنکاش‌های بیشتری بود و نوع تکذیب خبر نیز بیشتر به آبرو و اعتبار مسئولان دولتی لطمه زد و سبب ادامه‌ی فرآیند ریزش اعتماد مردمی شد؛ موضوعی که آسیب‌های فراوانی در پی خواهد داشت.

گزارش اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007