فعالیت سامانه بارشی در شهر بندرعباس علاوه بر این‌که خیل عظیمی از شهروندان را خوشحال و برای لحظاتی لبخند را میهمان لب‌های آنان کرد اما گروهی را نیز با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو ساخت.

به گزارش دلفین، فعالیت سامانه بارشی در شهر بندرعباس علاوه بر این‌که خیل عظیمی از شهروندان را خوشحال و برای لحظاتی لبخند را میهمان لب‌های آنان کرد اما گروهی را نیز با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو ساخت. در این یادداشت قصدی بر سیاه‌نمایی نداریم و آب‌گرفتگی کشورهای همسایه ازجمله امارات را نیز در بارش اخیر مشاهده کرده‌ایم اما برخی از مسائل اظهر من الشمس است.
طراحی نامناسب بسیاری از معابر، شیب غیراستاندارد خیابان‌ها، قرارگیری مساحت زیاد از شهر در بافت فرسوده، لایروبی ناصحیح خورها و عدم اجرای طرح ساماندهی روان‌آب‌های شهری کار را تا جایی پیش برد که با بارشی قریب به ۹۰ میلی‌متر برخی از خیابان‌ها به‌کلی مسدود شدند، تردد ایمن خودروها مختل شد، آب به منازل شهروندان سرایت کرد و بسیاری از بندرعباسی‌ها نتوانستند برای ساعت‌ها از خانه خارج شوند.
اگرچه کارکنان شهرداری از روزها قبل با برگزاری مانور و حضور شبانه‌روزی در سطح شهر سعی در کنترل شرایط داشتند و در بسیاری از صحنه‌ها نیز با جان‌فشانی سنگ تمام گذاشتند اما خیابانی که ضعف مهندسی در ساخت آن مشهود است یا پلی که آب را در خود نگه می‌دارد و به باتلاق تبدیل می‌شود، با حرکات جهادی و سوپرمن‌بازی هم نمی‌توان از آب‌گرفتگی آن جلوگیری کرد.
بی‌شک ورود به محلات بافت فرسوده با توجه به نبود سیستم دفع فاضلاب، کوچه‌های تنگ، خانه‌های ناایمن و تیرهای چراغ‌برق غیراستاندارد کار چندان ساده‌ای نیست و در بسیاری از موارد نه‌تنها جان شهروندان که جان پرسنل شهرداری را نیز با مخاطره روبه‌رو می‌کند؛ موضوعی که ریشه در انباشت مشکلات شهری طی سالیان اخیر دارد.
سهل‌انگاری مهندسان ناظر در محلات نوساز شهر نیز یکی دیگر از مسائل مشهود بود. حتی در معابر و روگذرهای تازه‌ساز نیز عدم توجه به نکات مهندسی سبب شده بود تا آب‌گرفتگی شدیدی ایجاد شود و همه‌ی این مسائل نشان می‌دهد که بیشتر از هیاهو و نمایش امروز به انجام اقدامات بر اساس اصول علمی و مدیریتی نیازمندیم که البته این موضوع با اعتماد به نیروهای جوان و باتجربه و همراهی همه‌ی ارکان شهری در راستای مرتفع‌سازی نواقص موجود میسر خواهد بود.

یادداشت اختصاصی:فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007