این روزها بندرلنگه چنان ‌مورد بی‌مهری مسئولان استان و کشور قرارگرفته است که دیگر کسی به یاد نمی‌آورد بندرلنگه روزی عروس بنادر ایران بوده و گمرک آزاد داشته و کشتی بزرگ در این بندر لنگر می‌انداخته است.

به گزارش دلفین، بندرلنگه شهری است که این روزها رونق کسب‌وکار در آن با توجه بیشتر به جزایر کیش، قشم‌ و بندر چابهار از دست رفته و تلاش برای آینده متوقف شده است. همگان معتقدند شهر از تپش افتاده، بیشتر مغازه‌ها تعطیل شده و شهر رفته‌رفته خالی از سکنه می‌شود و بازاریان دست روی دست گذاشته‌اند. تنها امید مردم‌‌‌‌ دریا بود که آن هم به یاس بدل شد چراکه گمرک بندرلنگه فقط ماشین وارداتی وارد و میوه صادر می‌کند.
بی‌مهری مسئولان
این روزها بندرلنگه چنان ‌مورد بی‌مهری مسئولان استان و کشور قرارگرفته است که دیگر کسی به یاد نمی‌آورد بندرلنگه روزی عروس بنادر ایران بوده و گمرک آزاد داشته و کشتی بزرگ در این بندر لنگر می‌انداخته است. اهالی این شهر می‌گویند که قبلاً فعالیت بندرلنگه از رونق خوبی برخوردار بود و کالا بین این بندر و شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس مبادله می‌شد اما امروز به علت اینکه اجناس خارجی با ارز ۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود دیگر کسی به آن سوی خلیج‌فارس رفت‌وآمد نمی‌کند و فقط ته‌لنجی از آن سوی آب آورده می‌شود.
گرانی و نبود فعالیت کشاورزی و صنعتی
در وضعیت فعلی آن‌قدر اجناس خارجی گران شده است که مردم نمی‌توانند خرید کنند. تازه اقلام ایرانی هم دست‌کمی از خارجی ندارد و مردم درمانده شده‌اند که با این گرانی و بی‌کاری چه کنند؟! شهری که نه فعالیت‌های کشاورزی و نه فعالیت صنعتی دارد ‌تنها تماشاگر رکود و سکون خود شده است و مردم هراسان از فردای خود هستند.
شکایت به استاندار جدید
با اینکه در مرکز استان ده‌ها کارخانه کوچک و بزرگ احداث شده است اما در بندرلنگه هیچ فعالیت اقتصادی که به شهر حرکت دهد، نیست و در کنار اسکله کوچک بندرلنگه نیز ده ها موتور لنج پهلو گرفته‌اند که منتظر بارگیری و جابجایی ‌مسافر هستند که دریغ از یک مسافر. حال مدتی است که دیگر به لنج ها هم بار نمی‌دهند و صاحبان لنج‌ از این وضع ناراحت هستند و شکایت به استاندار جدید کرده‌اند اما اقدامی نشده است.
آقایان بندرلنگه جزء هرمزگان است نه فارس!
امروز کسبه‌ای که از رکود بازار و گرانی، نگران خود و آینده فرزندان هستند، می‌گویند دولت باید فکری اساسی کند وگرنه تا چند وقت دیگر شهر خالی از سکنه می‌شود، در این شهر هیچ کارخانه‌ای احداث نشده است و مثل اینکه مسئولان استان و کشور، این بندر تاریخی را فراموش کرده‌اند و تمام‌ طرح‌های عمرانی و اقتصادی را فقط در مرکز استان پیاده می‌کنند.‌‌ راستی چرا؟! مردم می‌پرسند چرا کسی به فکر این شهر نیست؟! نکند فکر می‌کنند بندرلنگه مثل گذشته یکی از شهرهای استان فارس است و جزء استان هرمزگان به‌حساب نمی‌آید.
نمایندگان مجلس باید زبان گویای شهر باشند
مردم انتظار داشتند که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی زبان گویای شهر باشد که فعالیت چندانی در این زمینه دیده نشد و وعده‌های بی‌شماری مسئولان استان نیز به عملی شدن نرسید. مردم می‌گویند مدیران استانی باید از نزدیک به بررسی آلام و کاستی‌ها و مسائل این خطه بپردازند و با برنامه‌ریزی مدون، اقدامات لازم را برای رفع مشکلات طراحی کنند تا دوباره امید به بندرلنگه بازگردد.
در این شرایط محاسبه حق گمرکی کالاهای مسافران با نرخ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، اجرای طرح‌های عمرانی، احداث کارخانه‌های مادر و جلب اعتماد و اطمینان شهروندان کوچ کرده برای بهره‌گیری از خودیاری مردمی می‌تواند رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند تا کسبه قفل مغازه‌ها را بگشایند، بیکاری دست از شهر بکشد و مردم محروم بندرلنگه به آینده امیدوار شوند.

یادداشت اختصاصی:عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007