در این گزارشی گوشه‌ای از مهم‌ترین اظهارنظرها، وعده‌ها و تأکیدات رئیس‌جمهور را با هم مرور می‌کنیم؛ موضوعاتی که می‌تواند پالس‌های مثبت و منفی برای آینده هرمزگان باشد.

صبح روز پنج‌شنبه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به همراه گروه کثیری از وزرا و معاونان خود وارد هرمزگان شد تا چهاردهمین سفر استانی خود را تجربه کند. هرمزگان پس از روزهای سخت زلزله و سیل و همچنین نگرانی‌ها در رابطه با موضوع انتزاع پارسیان مطمئناً استانی چالش‌برانگیز برای رئیسی به‌حساب می‌آمد اما وی علی‌رغم تمام این مسائل حاضر شد به هرمزگان سفر و رودررو با مردم، مسئولان و نخبگان دیدار و صحبت کند. در این گزارشی گوشه‌ای از مهم‌ترین اظهارنظرها، وعده‌ها و تأکیدات رئیس‌جمهور را با هم مرور می‌کنیم؛ موضوعاتی که می‌تواند پالس‌های مثبت و منفی برای آینده هرمزگان باشد.
امنیت هرمزگان
سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی بندرعباس یک کلیدواژه را بارها تکرار کرد و آن موضوع امنیت در هرمزگان بود. وی گفت: با تلاش‌های استاندار و مدیران امنیت خوبی در هرمزگان حاکم است و این امینت، امینت خلیج فارس را هم تأمین کرده است، در این راستا باید از نیروهای مسلح استان صمیمانه تشکر کرد که امنیت زمینی، هوایی و دریایی را همواره تضمین کرده‌اند و با حضور آگاهانه و با بصیرت خود در عرصه‌های مختلف توانسته این استان، منطقه و خلیج فارس را امن کنند.
رئیسی با اشاره به اینکه در پرتوی این امنیت می‌توان هر نوع سرمایه‌گذاری را در استان تضمین کرد، افزود: با سرمایه‌گذاری ارزشمندی که در استان شکل خواهد گرفت توسعه اتفاق می‌افتد.
جبران خسارت سیل
رئیس‌جمهور در جمع مردم مناطق سیل‌زده بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب نیز وعده‌ای قابل‌پیش‌بینی داد و گفت: با تلاش دولت و صبر و همت مردم نسبت به جبران خسارت‌های سیل به این منطقه و احیای کشاورزی اقدام خواهد شد.
البته باید صبر و همت مردم را کلیدواژه‌ی این وعده‌ی رئیس‌جمهور دید چراکه از این اظهارات چنین برمی‌آمد که دولت توان انجام اقدامی فوری و آنی نخواهد داشت و حل مشکلات ناشی از سیل نیازمند هم‌افزایی بیشتر دولت و مردم است.
تزریق بودجه برای آبادانی مناطق زلزله‌زده
رئیسی با حضور در منطقه زلزله‌زده روستای گیشان غربی بخش فین شهرستان بندرعباس نیز طبق پیش‌بینی‌ها اظهارنظر کرد و خواستار حل مشکلات مردم مناطق زلزله‌زده هرمزگان شد.
رئیسی با تشکر از اقدامات استاندار هرمزگان و بنیاد مسکن نسبت به رسیدگی به مشکلات مردم منطقه زلزله‌زده، اضافه کرد: نیاز به بودجه بیشتری برای حل مشکلات این منطقه است که در جلسه شورای اداری استان در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
استفاده از نیروهای بومی
اگرچه «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان کاملاً بر جغرافیای استان مسلط بود و انتصاب وی موجی از رضایت را در میان گروه زیادی از مردم و سیاسیون هرمزگان ایجاد کرد اما گفتمان استفاده از نیروهای بومی هنوز در این استان رواج دارد چراکه همه‌ی بلندپایگان سیاسی هرمزگان نیز در حضور رئیس‌جمهور بر این مسئله تأکید کردند.
رئیسی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بومی در استان افزود: به همه تأکید می‌کنم از مدیران بومی استفاده کنند و اولویت جذب را به نیروهای بومی اختصاص داده شود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه وظیفه ما پرداختن به عدالت است گفت: در مدیریت‌ها و بدنه ادارات از نیروهای کارآمد بومی استفاده شود و ظرفیت مهم استان ازجمله ظرفیت‌های صیادی باید در اختیار بومیان باشد تا از آن استفاده کنند.
تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی صنایع
سید ابراهیم رئیسی در این سفر بارها بر انجام تکالیف صنایع مستقر در استان به‌ویژه در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی نیز تأکید کرد و گفت: عدالت در پیشرفت نباید فراموش شود و از صنایع می‌خواهم که در مسئولیت اجتماعی و در عمران و آبادی استان نقش‌آفرینی کنند چراکه نسبت به آلایندگی استان سهم دارند و کمبودهای هرمزگان باید از طریق این صنایع رفع شود.
فقر و قاچاق
فقر و قاچاق همواره دو روی سکه در هرمزگان بوده‌اند و رئیس‌جمهور هم این مسئله را به‌خوبی می‌داند. وی بیان داشت: فقر مطلق باید در هرمزگان ریشه‌کن شود، همه‌ی ما را این فقر و بیکاری رنج می‌دهد و نیاز است که با همت همه گروه‌ها این محرومیت گسترده رفع شود. رئیسی گفت: یکی از موانع تولید قاچاق کالاست و باید جلوی آن گرفته شود چراکه اگر از دری قاچاق وارد شود از دری دیگر رونق تولید خارج خواهد شد.
بااین‌حال رئیس‌جمهور راهکار فقرزدایی و آلترناتیو قاچاق برای جوامع محلی را به‌صورت صریح بیان نکرد و همین مسئله امیدها را در رابطه با تحقق اشتغال در منطقه کمرنگ می‌کند.
فرار از پرداختن به موضوع انتزاع پارسیان
رئیسی اما از اظهارنظر صریح در رابطه با انتزاع بخش‌هایی از پارسیان امتناع کرد و با صحبت‌های خود بر دامنه‌ی نگرانی‌ها افزود. وی در این رابطه گفت: آمایش سرزمینیِ انجام شده در سازمان برنامه بودجه و استانداری وجود دارد و اگر دانشگاه‌ها نظر و ایده‌ای دیگر دارند، ارائه دهند و آن‌چه پیش روی ماست آمایش سرزمینی است که انجام شده است.
سخن پایانی
با مرور این صحبت‌ها باید گفت که حضور رئیس‌جمهور در هرمزگان هم موجی از امیدواری و هم نقطه‌های تاریکی را در میان هرمزگان‌نشینان ایجاد کرد؛ البته آینده بیشتر و بهتر سرنوشت وعده‌ها یا نگرانی‌ها را مشخص خواهد کرد.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشری دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001