در پی تماس‌ تلفنی یکی از روستانشینان در منطقه‌ی کوهشاه احمدی، در جریان موضوعی عجیب قرار گرفتیم. این فرد با بیان این‌که گنجی در روستای «چاه سبز» قرار دارد ما را متعجب کرد.

به گزارش دلفین، در پی تماس‌ تلفنی یکی از روستانشینان در منطقه‌ی کوهشاه احمدی، در جریان موضوعی عجیب قرار گرفتیم. این فرد با بیان این‌که گنجی در روستای «چاه سبز» قرار دارد ما را متعجب کرد. این روستانشین تأکید داشت که در ماه‌های گذشته بارها افرادی از استان کرمان با دستگاه‌های گنج‌یاب به این روستا آمده‌اند و حفاری داشته‌اند و حتی قسمتی از یک کوه را نیز منفجر کرده‌اند؛ موضوعی که سبب نگرانی ساکنان از امنیت‌شان شده و البته ممکن است در صورت صحت به تاراج سرمایه‌های ملی بیانجامد.
چند نفر دستگیر و فراری داده شده‌اند
این فرد از دستگیری چند نفر از سارقان از سوی اهالی و البته فراری دادن آنان نیز خبر داد. وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ایجاد اختلافات فامیلی از بردن نام افرادی که این سارقان را فراری داده‌اند معذورم اما از شما خواهش دارم برای حفظ میراث فرهنگی استان و پیشگیری از قاچاق آن به خارج از کشور صدای ما را به مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان برسانید.
چندین بار با میراث فرهنگی تماس گرفته‌ایم اما…
برای بررسی زوایای مختلف این خبر عجیب‌وغریب گفت‌وگویی تلفنی را با «مهدی نوروزی» دهیار روستای چاه سبز ترتیب دادیم که وی نیز پرده از بسیاری از مسائل دیگر برداشت.
نوروزی ضمن تائید زمزمه‌های وجود گنج در روستای چاه سبز بیان داشت: به دلیل جولان افراد ناشناس و حفاری‌های گاه و بی‌گاه، تاکنون چندین بار با اداره میراث فرهنگی شهرستان حاجی‌آباد تماس‌های برقرار کرده‌ایم و گزارش‌های متعددی را به ایشان دادیم، اما علی‌رغم تکرار این حفاری‌ها در دو سال اخیر، متأسفانه کارکنان اداره میراث فرهنگی از این منطقه بازدید به عمل نیاورند.
شورای بخش قول پیگیری داده است
از وی درباره سایر پیگیری‌های صورت گرفته نیز پرسیدیم که پاسخ داد: حضور این افراد برای ما چالش بزرگی است به همین دلیل با شورای روستا و شورای بخش هم تماس گرفتیم و قرار بر این شد در این خصوص پیگیری‌های لازم انجام شود.
بحث معادن کرومیت و مس نیست
در ادامه از دهیار روستای چاه سبز در رابطه با امکان ارتباط این حفاری‌ها با معادن کرومیت و مس پرسیدیم که گفت: این منطقه از معادن کرومیت و مس فاصله‌ی بسیاری دارد و به همین دلیل نیز این فرضیه صحیح نیست.
وی ابراز داشت: البته تاکنون هیچ‌گونه آثاری مبتنی بر طلا یا اشیای قیمتی و سایر آثار باستانی به هنگام حفاری کوه مشاهده نشده است.
نوشته‌های حکاکی شده روی سنگ
نوروزی سپس وجود برخی آثار باستانی در این روستا را تائید کرد و افزود: در حوالی کوه‌های این منطقه، روی یکی از سنگ‌های شکسته شده بر اثر حفاری، نوشته‌های حکاکی یافت شده که مربوط به ادوار گذشته است و در رابطه با ارزش آن کارشناسان میراث فرهنگی باید نظر بدهند.
وی در پایان گفت: با وجود اینکه کوه‌های منطقه در فاصله چهار کیلومتری از منطقه چاه سبز واقع شده است اما به دلیل دغدغه‌ی اهالی در خصوص علت حفاری‌ها، موضوعات امنیتی و سروصداهای ناشی از آن باید مسئله را پیگیری کنیم و امیدوارم مسئولان شنوای صحبت‌های ما باشند.
سخن پایانی
با این تفاسیر بایسته است که مسئولان میراث فرهنگی هر چه سریع‌تر به این منطقه اعزام شوند و ضمن بررسی دقیق اظهارات روستانشینان از تاراج احتمالی سرمایه‌های ملی جلوگیری کنند.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007