انتشار خبر ایجاد مشکلات بانکی و امکان توقیف کارخانه‌ی صنایع غذایی «کلثوم کاملیا» به مدیرعاملی «رقیه ذاکری» از سوی یکی از بانک‌های عامل، افکار عمومی و جامعه‌ی رسانه‌ای هرمزگان را متأثر کرد.

به گزارش دلفین، انتشار خبر ایجاد مشکلات بانکی و امکان توقیف کارخانه‌ی صنایع غذایی «کلثوم کاملیا» به مدیرعاملی «رقیه ذاکری» از سوی یکی از بانک‌های عامل، افکار عمومی و جامعه‌ی رسانه‌ای هرمزگان را متأثر کرد چرا که همگان ذاکری را نماد و تجلی شعار «خواستن توانستن است» در زنان هرمزگانی می‌بینند؛ زنی که با دست‌خالی و به پشتوانه‌ی همت و تلاش خود توانست یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای صنایع غذایی کشور را ایجاد کند. در همین راستا گفت‌وگویی را با این بانوی کارآفرین که این روزها تحت‌فشار زیادی قرار دارد، ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
هنوز مهر سندهای بانکی خشک نشده
مدیرعامل شرکت کلثوم کاملیا در ابتدا در خصوص وضعیت پرونده‌ی بانکی خود بیان داشت:‌ با وجود اینکه مهر سندهای امضا شده‌ی بانکی هنوز خشک نشده است یکی از کارکنان بانک به منزل ضامن‌هایم رفته است و واقعاً آبرویم در خطر افتاده.
وی اضافه کرد: به‌عنوان یک زن تولیدکننده هرمزگانی با تمام مشکلات در حوزه تولید و صادرات، درست زمانی که اطرافیانم در پاسخ به ایجاد کارآفرینی و اشتعال پایدار به من گفتید تو قادر به انجام این مهم نیستی! با عزم و اراده‌ام توانستم به تک‌تک تعهدات خویش به‌ویژه در راستای اشتغال‌زایی برای هم استانی‌هایم پایبند باشم.
برچسب تخریب اموال دولت
ذاکری عنوان کرد: بعد از سال‌ها تولید و اشتعال‌زایی برایم جای تأسف دارد که به من برچسب تخریب اموال دولت را می‌زدند و این موضوع خجالت‌آور است.
برای وام یک میلیاردی ۱۱ میلیارد می‌خواهند
مدیرعامل شرکت کلثوم کاملیا افزود: من یک تولیدکننده هستم و هیچ کاری را برخلاف قانون انجام نداده‌ام، تنها برای اشتعال‌زایی جوانان بومی حدود یک میلیارد تومان از بانک تسهیلات اخذ کرده‌ام، درصورتی‌که حدود سه میلیارد تومان از مبلغ وام را پس داده‌ام اما هنوز مسئولان بانک بیان می‌دارند که هشت میلیارد دیگر بدهکار هستم.
وی اذعان داشت: در همین رابطه با مسئولان بانک صحبت کردم و گفتم که به مدت سه سال به من مهلت دهید تا باقی‌مانده مبالغ تسهیلات را پرداخت کنم اما جوابی دریافت نکرده‌ام.
فرار بانک از مسئولیت‌های خود
ذاکری تشریح کرد: حدود دو سال پیش جلساتی در سالن فرمانداری با حضور فرماندار و جمعی از تولیدکنندگان استانی برگزار و در این نشست مقرر شد به جای پول نقد، ملک مسکونی را در اختیار بانک قرار دهیم اما متأسفانه با وجود اینکه ملک مسکونی را به نام بانک زده‌ایم و ما بالای ۲۵ درصد بدهی‌ها را پرداخت کرده بودیم، بانک از زیر بار مسئولیت خود فرار کرده است.
امهال کنید
مدیرعامل شرکت کلثوم کاملیا اضافه کرد: از مدیران بانکی خواستم تا بر اساس مصوبه دولت، فرصت امهال مطالبات واحدهای تولیدی را بدهند چرا که طبق مصوبات کارگروه رفع موانع تولید بانک مذکور باید طی مدت ۷ روز نسبت به امهال پرونده بانکی ما را از سه سال به هفت سال اقدام کند اما پس از ۴۲ روز جوابیه بانک این بود که ما برای شما دو بار امهال را انجام دادیم و سپس حساب و اموال تمام ضامن‌ها را توقیف کردند و از سویی ضامن‌ها با من درگیر شده‌اند که چرا حساب بانکی ما مسدود شده است.
وام شما افزایش داشته ارزش کارخانه ما نه؟!
وی بیان داشت: حدود دو سال پیش برآورد قیمت برای کارخانه صنایع غذایی کلثوم کاملیا حدود یک میلیارد تومان تخمین زده شد اما بانک‌ها همچنان انتظار دارند با همان قیمت گذشته کارخانه را به حراج بگذاریم و اصلاً فکر بیکاری جوانان نیستند؛ خودتان قضاوت کنید که قیمت یک درب کارخانه ما حدود یک یا دو میلیارد تومان است؛ چطور می‌توان با یک میلیارد کارخانه را به حراج گذاشت؟!
ذاکری در پایان با بیان این‌که با وجود همه مشکلات بانکی و تحریم‌های اقتصادی تا امروز سنگر تولید را حفظ کرده است، افزود: در حال حاضر بانک از من شکایت کرده و قاضی هم مهلت داده تا ضامن ببرم اما سؤال من این است که آیا ایجاد اشتغال‌زایی و کارآفرینی جرم محسوب می‌شود؟ در این مملکت جان کندن و زحمت کشیدن جرم است؟ لطفاً یکی مشکلات ما را پیگیری کند.

گفت و گوی اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007