بارندگی‌های سیل‌آسا در شرق هرمزگان از همان ابتدا مسئولان یکی از دلایل خسارت‌ها به‌خصوص خسارت‌های گسترده به روستاهای پایین‌دست رود میناب را لایروبی نشدن رودخانه‌ها عنوان کردند.

به گزارش دلفین، بارندگی‌های سیل‌آسا در شرق هرمزگان به‌ویژه بارندگی نخست، خسارت‌های بسیاری را به شهر و روستاهای رودان و میناب وارد کرد و از همان ابتدا مسئولان یکی از دلایل خسارت‌ها به‌خصوص خسارت‌های گسترده به روستاهای پایین‌دست رود میناب را لایروبی نشدن رودخانه‌ها عنوان کردند؛ وظیفه‌ای که بر اساس قانون بر عهده‌ی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان است.
موضع‌گیری سخت حسین رئیسی
«حسین رئیسی» رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان از اولین افرادی بود که نوک پیکان را به سمت آب منطقه‌ای گرفت و در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران میناب ضمن بیان اینکه عدم لایروبی رودخانه یکی از مشکلات شرق هرمزگان است، افزود: بستر رودخانه‌های شرق استان هرمزگان کشش انتقال این حجم از آب را ندارند و با کوچک‌ترین بارش، بستر رودخانه به‌صورت کامل از گل‌ولای پوشیده می‌شود و هیچ‌گونه مراقبتی از رودخانه‌ها صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: لایروبی بستر رودخانه‌های شرق هرمزگان بسیار ضروری است و علی‌رغم همه محدودیت‌های اعتباری برای حفظ جان مردم باید لایروبی رودخانه‌ها انجام شود.
نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نقص آب منطقه‌ای هرمزگان در این بخش باید جبران شود، افزود: بخشی از آسیب‌ها پنهان است و ما توان جبران تمامی خسارت‌ها را نداریم و اقدامات دولت یک دل‌جویی مختصر است.
فرماندار هم بر لایروبی نشدن تأکید کرد
«مجید سلحشور» معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب نیز در رابطه با آب‌گرفتگی چندباره روستای تمبک در سالیان اخیر اظهار داشت: لایروبی رودخانه باید از سوی آب منطقه‌ای انجام شود که طبق اعلام آب منطقه‌ای کمبود اعتبار دلیل انجام نشدن این اقدام بوده است.
تفسیر آب منطقه‌ای
این اظهارنظر سلحشور نیز تأییدی بود بر کم‌کاری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان. البته سپس در سفر ریاست جمهوری به استان بار دیگر موضوع لایروبی رودخانه و تأمین اعتبار برای آن به میان آمد و سیاسیون بار دیگر این موضوع را موضوعی اساسی و مهم خواندند، با این حال اما شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان به‌گونه‌ای در پی آن بود تا موضوع را با اظهارات فنی و مهندسی جور دیگری تفسیر کند.
«جمشید عیدانی» مدیرعامل این شرکت در کمیته مدیریت بحران با ذکر این نکته که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، حدود ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان با استفاده از اعتبارات داخلی ساماندهی و لایروبی شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت قانونی بند «و» تبصره هشت قانون بودجه از سال ۱۳۹۹ در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان قرار داشت که ذیل آن از ظرفیت بهره‌برداران معادن شن و ماسه برای ساماندهی و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: بر همین اساس و در مدت مذکور بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های مراکز جمعیتی هرمزگان ساماندهی و لایروبی شدند و اگر سد استقلال میناب نبود، این شهر با سیل ۲۸۰ میلیون مترمکعبی مواجه می‌شد.
با لایروبی هم موضوع تفاوتی نداشت
با این حال یکی از کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان که نمی‌خواست نامش فاش شود، پیش کشیدن بحث لایروبی نشدن رودخانه‌ها در میزان خسارات سیل را موضوعی برای انحراف افکار عمومی از دلیل اصلی عنوان کرد و افزود: ما با نرم‌افزارهای پیشرفته چگونگی جاری شدن سیلاب‌ها را شبیه‌سازی می‌کنیم و با این حجم از بارش اگر همه‌ی رودخانه‌ها هم کاملاً لایروبی شده بودند، موضوع تفاوتی نداشت.
مردم باید سال‌ها پیش روستا را ترک می‌کردند
این کارشناس بیان داشت: طبق هشدارهای صادر شده باید روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار دارند، تخلیه شوند اما در مواردی پول خانه‌ها و زمین‌ها هم به روستاییان پرداخت شده و آنان این پول را خرج کرده‌اند اما سیاسیون توان و جرئت جابجایی آنان را ندارند و در هر سیل باید خسارت‌های بسیاری به وجود آید.
وی اضافه کرد: این رفتار سیاسیون بیشتر برای راضی نگه داشتن مردم همان روستاهاست و هدررفت بیت‌المال نتیجه‌ی برخورد با اغماض همین افراد است.
سخن پایانی
اگر چه در این شرایط و با این اظهارنظرهای متفاوت، قضاوت برای افکار عمومی کار ساده‌ای نیست اما می‌طلبد تا کارگروهی شامل تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در این حوزه تشکیل شود و مسئولان یک بار برای همیشه تکلیف روستاهای در خطر سیلاب را مشخص کنند چرا که همواره پیشگیری بهترین راه درمان است.

گزارش اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007