پس از وقوع زلزله در منطقه‌ی فین و ریزش برخی از قسمت‌های کوه از روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه تاکنون این منطقه‌ی تفریحی تعطیل شده است و جنگلبانان اجازه‌ی ورود مردم به این تفرجگاه را نمی‌دهند.

به گزارش دلفین، کوه گنو با دو هزار و ۳۴۷ متر ارتفاع یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفرجگاه‌های شهر بندرعباس است که به دلیل هوای مطبوع و طبیعت زیبا از مهم‌ترین مراکزی به‌حساب می‌آید که خانواده‌های بندرعباسی پایان هفته خود را در آن سپری می‌کنند. گروه‌های ورزشی و طبیعت‌گردی نیز علاقه‌ی خاصی به گنو دارند و در شهری با امکانات کم همچون بندرعباس این کوه نعمتی بزرگ در تأمین سلامت جسم و روح بندرنشینان است.
با این حال پس از وقوع زلزله در منطقه‌ی فین و ریزش برخی از قسمت‌های کوه از روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه تاکنون این منطقه‌ی تفریحی تعطیل شده است و جنگلبانان اجازه‌ی ورود مردم به این تفرجگاه را نمی‌دهند که همین مسئله سبب ایجاد نارضایتی در مردم بندرعباس شده است و آنان خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر این مکان هستند.
احتمال سقوط وجود دارد
ازاین‌رو در حاشیه‌ی نشست خبری روز هوای پاک، در پرسشی اختصاصی این موضوع را از «حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان جویا شدم که وی در تشریح شرایط فعلی بیان داشت: در ابتدا باید از هیئت کوهنوردی هرمزگان که با درک صحیح وضعیت گنو ما را همراهی کردند تقدیر و تشکر کنم چراکه این هیئت با پایش مسیرها اعلام کرد که کوهنوردی در این مسیرها به علت بارندگی‌های اخیر و سیل اصلاً مقدور نیست و همچنین احتمال سقوط کوهنوردان از ارتفاعات وجود دارد.
مخالف لذت بردن مردم نیستیم
مسیحی تازیانی ابراز داشت: در این مدت درخواست‌های شهروندان هرمزگانی مبنی بر این بود که آن‌ها بتوانند برای گذران اوقات فراغتشان در منطقه گنو حاضر شوند اما شهروندان در نظر داشته باشند که ما مخالف لذت بردن آنان از مناظر طبیعی نیستیم و مسئله اصلی سلامت و ایمنی آنان است.
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان آسیب به شهروندان را امری جبران‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: باید ابتدا این مسئله موردتوجه قرار گیرد و سپس مسائل دیگر را مدنظر قرار دهیم.
تاکنون سه بار درخواست بررسی داده‌ام
وی بیان داشت: تاکنون برای رفع مشکل به وجود آمده و بازگشایی گنو سه بار درخواست داده‌ام تا کارشناسان مرتبط در حوزه جاده هم بررسی‌های لازم را انجام دهند اما هنوز جواب قطعی به ما داده نشده است.
مسیحی تازیانی اذعان داشت: در حال حاضر ستاد مدیریت بحران استان از کارشناسان اداره کل راهداری درخواست کرده است تا بررسی‌های لازم در خصوص ایمنی راه‌ها انجام شود و به‌محض پاسخ این اداره کل منعی برای رفت‌وآمد طبیعت‌دوستان وجود نخواهد داشت.
درخواست از مردم
وی سپس درخواستی را نیز از مردم بندرعباس داشت و گفت: به مدت یک ماه همیاران روستاهای اطراف با بسیج همگانی بخش عمده‌ای از مناطق حفاظت‌شده گنو را از زباله پاک‌سازی کردند و انتظارمان از شهروندان این است که پس از بازگشایی این منطقه مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی را مدنظر قرار دهند و در راستای حفظ محیط‌زیست همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در پایان بیان داشت: هفته پیش به معاون منابع طبیعی دستور دادیم اقدامات لازم را پیگیری کند و به‌زودی خبرهای خوشی در این رابطه به شهروندان خواهیم داد.

گزارش اختصاصی:پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001