حضور کارگران فصلی، افزایش جمعیت جوامع محلی و رفت‌وآمد گردشگران در غرب هرمزگان به‌ویژه شهرستان پارسیان سبب شده است تا سهمیه‌ی آرد اختصاصی به مردم این شهرستان کفاف تولید نان شهروندان را ندهد و سبب نارضایتی آنان شود.

به گزارش دلفین، حضور کارگران فصلی، افزایش جمعیت جوامع محلی و رفت‌وآمد گردشگران در غرب هرمزگان به‌ویژه شهرستان پارسیان سبب شده است تا سهمیه‌ی آرد اختصاصی به مردم این شهرستان کفاف تولید نان شهروندان را ندهد و سبب نارضایتی آنان شود. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی را با «مجتبی رضاپور» فرماندار پارسیان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
جمعیت شناور ۱۷ هزارنفری
رضاپور در گفت‌وگو با دلفین ضمن تائید مشکل کمبود سهمیه آرد در این شهرستان اظهار داشت: سهمیه تعلق گرفته به روستاها بر اساس آخرین سرشماری جمعیت نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ است؛ این در حالی است که در چند سال اخیر جمعیت شهرستان پارسیان افزایش پیدا کرده.
وی ادامه داد: نیروی کاری بالغ‌بر ۱۷ هزار نفر از اقصی نقاط کشور برای فعالیت در بخش باغداری و زمین‌های زراعی در نیمه دوم سال در این منطقه مستقر می‌شوند که این جمعیت علاوه بر نان به سایر خدمات اجتماعی نیز نیازمندند.
افزایش نرخ رشد جمعیت در پارسیان
فرماندار پارسیان افزود: در چند سال اخیر نرخ رشد جمعیت شهرستان پارسیان به میزان قابل‌توجهی افزایش پيدا کرده و همین مسئله سبب شده است با کمبود سهمیه آرد مواجه شویم.
وی تصریح کرد: البته این چالش‌ها فقط به شهرستان پارسیان ختم نمی‌شود بلکه شهرستان‌های بندرلنگه و میناب هم با چنین مشکلاتی دست‌به‌گریبان هستند.
رضاپور ابراز داشت: در همین راستا؛ نشستی برای بررسی کمبود سهمیه آرد با جناب مسعود دشوارگر مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان داشتیم و مقرر شد موضوعات پیگیری شود.
سهمیه متناسب با نیاز مردم نیست
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی توزیع آرد خانه پز در مناطق روستایی به‌ویژه شهرستان پارسیان متناسب با میزان مصرف روزانه مردم نیست و برای اینکه مشکل کمبود آرد حل شود باید به ازای هر شهروند حدود ۷ کیلو و ۴۰۰ گرم آرد بدهیم تا مشکلات مرتفع شود.
فرماندار پارسیان گفت: در حال حاضر به‌مانند سال‌های گذشته نان در خانه‌ها پخته نمی‌شود و ما با هماهنگی دفتر امور استان‌ها و سازمان مرکز تعاونی روستایی استان هرمزگان؛ برای مناطقی که با کمبود آرد مواجه‌اند از طریق روستاهایی هم‌جوار که دارای سهمیه آرد بیشتری هستند، توزیع آرد را انجام می‌دهیم.
منطقه ویژه نان خودش را می‌خورد
وی در خصوص تأمین نان موردنیاز کارگران صنعتی شاغل در این شهرستان نیز اذعان داشت: منطقه ویژه انرژی بر پارسیان هم با جمعیت بالغ‌بر یک هزار و ۷۰۰ نفر نیروی فعال کارگری جز جمعیت پارسیان تلقی می‌شود اما به آن‌ها گفتیم که خودشان با سهمیه آزاد نان موردنیازشان را تأمین کنند.
ثبت درخواست در سامانه نان آنلاین
رضاپور اظهار داشت: برحسب چارچوب قانون سازمان صمت و اصناف؛ ساعات فعالیت نانوایی‌ها از ساعت ۵:۳۰ تا ۸ صبح، ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر و بعدازظهر هم از ساعت ۵:۳۰ تا ۸، زمان فعالیت نانوایی‌ها است اما برخی از نانوایی‌ها در تمامی ساعت‌ها نان ندارند و طی صحبت‌هایی که با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان داشتیم در سامانه درخواست نان آنلاین ثبت‌نام کرده‌ایم.
پیگیری‌های دشوارگر از تهران
فرماندار پارسیان تصریح کرد: تمام فرمانداران در جلسات تنظیم بازار و شورای آرد درخواست افزایش سهمیه آرد کردند و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان در خصوص افزایش سهمیه سرانه آرد در این نشست اعلام کرد که افزایش سهمیه آرد طبق دستور از سمت تهران صورت می‌پذیرد و امیدواریم با پیگیری‌های بیشتر با این درخواست موافقت و موضوع توزیع آرد بین مردم استان مرتفع شود.
وی در پایان در خصوص افزایش موارد تخلف فروش سهمیه آرد در شهرستان پارسیان نیز ابراز داشت: در صورت بروز هرگونه تخلفات باید با تیم‌های نظارت بازرسی صنعت، معدن و تجارت و صنف نانوایان تماس گرفته شود و این گروه نیز با نظارت دقیق و مستمر این تخلفات را زیر نظر دارند.

گفت و گوی اختصاصی:زهرا شاکرمی ‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001