بشاگرد معروف است اما غبار محرومیت بر این منطقه نشسته و به نظر می‌رسد نبود مدلی کارآمد برای توسعه، هزینه‌های هنگفت صوت گرفته را بی‌اثر کرده و همچنان معمای توسعه‌ی این منطقه حل‌نشده باقی مانده است.

به گزارش دلفین، روزهای آخر اسفند‌ماه با چند تن از دوستان عازم شهرستان بشاگرد شدیم. مسافت تقریباً طولانی را در پیش داشتیم. در طول مسیر محرومیت بشاگرد ذهنم را شدیداً مشغول کرده بود. بله بشاگرد معروف است اما غبار محرومیت بر این منطقه نشسته و به نظر می‌رسد نبود مدلی کارآمد برای توسعه، هزینه‌های هنگفت صوت گرفته را بی‌اثر کرده و همچنان معمای توسعه‌ی این منطقه حل‌نشده باقی مانده است.
مهاجرت جوانان به دلیل نبود زیرساخت
اگر با عینک واقع‌بینی بشاگرد را بنگریم درمی‌یابیم که پس از سال‌ها هنوز این شهرستان یکی از محروم‌ترین مناطق در جغرافیای کشور است که برای پیشرفت و آبادانی به اقداماتی اساسی‌تر نیاز دارد. مسئولان بلندپایه کشوری و استانی در دولت‌های مختلف به این منطقه سفرهای بسیار داشته‌اند ولی متأسفانه پس از سال‌ها بشاگرد همچنان محروم است و جوانانی به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و شغل در حال مهاجرت به دیگر مناطق کشور هستند.
آب، راه و بهداشت
بر اساس مشاهدات و گفت‌وگو با منابع محلی مشکلات اصلی منطقه بشاگرد را می‌توان به سه بخش آب، راه و بهداشت و درمان تقسیم کرد که باید توجه ویژه‌ای به این بخش‌ها شود؛ البته این برنامه‌ها باید با نگاه بلندمدت اجرایی شود تا به پایداری رفاه در منطقه بیانجامد.
تکرار یک ادعا: به بشاگرد توجه نشده
«سید امیرحسین مدنی» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سفر هیئت دولت به استان در جمع مردم بشاگرد حاضر شد و با بیان اینکه در گذشته هیچ توجهی به بشاگرد نشده است، گفت: مردم این منطقه واقعاً روزها را به‌سختی سپری می‌کردند و ما نسبت به بشاگرد احساس مسئولیت می‌کنیم و دین بزرگی بر گردن ماست.
وی با بیان اینکه باید تمام تلاش خود را نسبت به رفع مشکلات اصلی این شهرستان به‌کارگیریم، افزود: مردم بشاگرد همچنان در حوزه‌ی راه‌ها و پل‌ها، تأمین آب شرب، مسکن و اشتغال دغدغه دارند و این وضعیت نشان‌دهنده این است که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته عقب‌افتادگی‌های بسیاری در بشاگرد وجود دارد.
راه‌های نامناسب، سرعت‌گیر توسعه
اما شرایط بشاگرد بسیار ویژه است و در منطقه‌ای بسیار وسیع با ۴۰ هزار جمعیت تنها ۱۳ درصد راه‌های روستایی آسفالت شده‌اند و این در حالی است که حدوداً نزدیک به ۷۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت شده‌اند و این تفاوت فاحش به تفاوت در سطح رفاه و توسعه منجر شده است.
مسکن‌های نیمه‌کاره
یکی دیگر از مشکلات در بشاگرد موضوع مسکن روستایی است چراکه در این حوزه پروژه‌های متعددی از سوی بنیاد مسکن آغاز و رها شده و مردم چون توان پرداخت اقساط وام‌های خود را ندارند، یارانه‌هایشان هم بسته شده و عملاً این پروژه‌ها راکد مانده است و مسئولان باید برای حل این بحران نیز فکری اساسی کنند. مایه‌ی تأسف است که اعلام کنیم بر پایه‌ی مشاهدات ما و اعلام دهیاران بیش از ۶۰ درصد مردم بشاگرد همچنان کپرنشین هستند و سرپناهی به‌عنوان خانه ندارند.
بررسی مصوبات و ابلاغ تکالیف
اما به نظر می‌رسد که مهدی دوستی استاندار هرمزگان این بار نگاهی علمی‌تر به توسعه‌ی بشاگرد دارد. وی در نشست بررسی جزئیات مصوبه‌های جلسه کارگروه محرومیت‌زدایی که نیمه اسفندماه امسال به دستور رئیس‌جمهور و به ریاست معاون اول برگزار شد، گفت: طرح‌های پیشرفت و توسعه منطقه بشاگرد در زمینه‌های راه‌سازی، آب‌رسانی، بهداشت و درمان، اشتغال‌زایی و طرح‌های اقتصادی هم‌زمان با آغاز سال نو و تأکید و دستور رئیس‌جمهور تصویب و پس از ابلاغ جزئیات مصوبه‌ها و تکالیف در دستگاه‌ها، پیگیری و اجرای آن آغاز شد.
بودجه‌ی بی‌سابقه برای خروج از بن‌بست
وی عنوان کرد: ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خروج بشاگرد از بن‌بست مصوب شده است که این حجم از بودجه برای نخستین بار به این شهرستان اختصاص پیدا می‌کند و اعتبار مصوب در برخی حوزه‌ها به‌اندازه ردیف بودجه کشوری در همان حوزه است.
سخن پایانی
در این شرایط باید دید که این مصوبات چگونه به تخصیص اعتبار می‌رسد و در مرحله‌ی اجرا استاندار هرمزگان چگونه هنر خود را نشان خواهد داد. مطمئناً جواب این پرسش‌ها در سال‌های آینده و از میزان پیشرفت، توسعه و آبادانی در منطقه بشاگرد مشخص خواهد شد.

گزارش اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطالب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001