این روزها هرازگاهی از گوشه ‌و کنار هرمزگان زمزمه‌ی کمبود آرد یارانه‌ای به گوش می‌رسد و فرمانداران، بخشداران و دهیاران از این مسئله گلایه دارند.

به گزارش دلفین، این روزها هرازگاهی از گوشه ‌و کنار هرمزگان زمزمه‌ی کمبود آرد یارانه‌ای به گوش می‌رسد و فرمانداران، بخشداران و دهیاران از این مسئله گلایه دارند؛ اما واقعاً دلایل این مسئله چیست؟ مدیریت ناصحیح در توزیع تا چه میزان در بروز این چالش مؤثر بوده است؟ چه گروه‌هایی چشم طمع به تفاوت قیمت آزاد و یارانه‌ای آرد دوخته‌اند؟
کمبود آرد واقعیت ندارد
«محمدرضا حیاتی» کارشناس اقتصادی، کمبود آرد در هرمزگان را موضوعی غیرواقعی قلمداد کرد و در توضیح ادعای خود بیان داشت: دولت بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته سهمیه‌ی هر روستا، شهر و استان را تعیین می‌کند و اگر مدیریت توزیع به‌درستی انجام شود و نانوایان در وقت مقرر و به میزان تعیین‌شده پخت انجام دهند با کمبود نان مواجه نخواهیم شد.
یارانه‌ای وسوسه کننده
وی تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آرد آزاد را موضوعی وسوسه‌کننده برای افراد متخلف عنوان کرد و افزود: آرد به قیمت کیلویی ۶۵۰ تومان توزیع می‌شود، درحالی‌که قیمت واقعی آن بالغ‌بر هفت هزار تومان است و همین مسئله باعث می‌شود برخی از آردها از جاهایی غیر از نانوایی‌ها سر درآورد.
مزارع میگو
حیاتی ضمن تأکید بر حساسیت دستگاه‌های امنیتی بر توزیع آرد، اضافه کرد: برخی از افراد متخلف آردهای یارانه‌ای را به مراکزی مانند مزرعه‌های پرورش ماهی و میگو گسیل می‌کنند و اگر بررسی‌ شود درخواهیم یافت که هر منطقه‌ای که مزارع پرورش میگوی بیشتری داشته باشد، ادعای کمبود آرد نیز در آن برجسته‌تر است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در نیمه‌ی اول سال چنین مشکلی در این مناطق گزارش نمی‌شود نیز گفت: جواب این پرسش هم باز به مزارع پرورش میگو و مافیای آرد بازمی‌گردد چراکه این مزارع در نیمه‌ی نخست سال فعالیت چندانی ندارند.
وی اضافه کرد: از شما می‌خواهم که به شرکت غله مراجعه کنید و از آنان آمار بخواهید که آیا مزارع پرورش ماهی و میگو از آنان آرد تهیه می‌کنند یا نه؟! و سپس درخواهید یافت که اکثر این مزارع برخلاف سایر استان‌ها هیچ آردی از شرکت غله خریداری نمی‌کنند، درحالی‌که آرد یکی از اصلی‌ترین غذاها برای پرورش میگو است.
برآوردی از جمعیت شناور وجود ندارد
این کارشناس اقتصادی به موضوع کمبود آرد در جزیره هرمز در برخی از روزهای سال به‌ویژه ایامی مانند نوروز اشاره کرد و گفت: توزیع آرد بر اساس سرشماری است و در مکان‌هایی مانند جزیره‌ی هرمز به سبب ورود سیل گردشگر در برخی از روزهای سال کمبود آرد یارانه‌ای به وجود می‌آید و به نظر من می‌شود همان‌گونه که بلیت شناور گردشگران را از بومیان جدا کرده‌اند، نانوایی گردشگران را نیز از مردم جزیره جدا سازند تا آنان با آرد آزاد نان خود را تهیه کنند.
آرد غیریارانه‌ای معنا ندارد
وی در ادامه تصریح کرد: یارانه همواره می‌تواند به محل فساد تبدیل شود و جالب است بدانید که موضوعی به نام آرد غیریارانه‌ای در کشور وجود ندارند چراکه همان آردی که به اسم غیریارانه‌ای و با قیمت کیلویی ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، تقریباً به ازای هر کیلو ۴۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌شود و به همین دلیل هم درخواست برای تأسیس نانوایی برخلاف بسیاری از صنوف بسیار بالاست.
زندگی خارج از محل سرشماری
حیاتی ریشه‌ی برخی از چالش‌های امروز را عدم اسکان افراد در محل‌های سرشماری عنوان کرد و افزود: افراد به دلایلی محل زندگی خود را در برخی روستاها ثبت کرده‌اند اما در شهر زندگی می‌کنند یا برخی شرکت‌ها در شهرها ناگهان به‌صورت اتوبوسی نیروهای کار را از سایر استان‌ها روانه‌ی هرمزگان می‌کنند یا برخی افراد علی‌رغم ثبت محل زندگی در شرق و جنوب شرق کشور، هرمزگان را محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند و همین موضوعات سبب شده است تا چالش‌هایی در این زمینه ایجاد شود.
ارسال نان بسته‌بندی به خارج از هرمزگان
وی اضافه کرد: در برخی از نقاط مرزی هرمزگان نیز نانوایان نان پخت شده با آرد یارانه‌ای را بسته‌بندی می‌کنند و به سایر مناطق می‌فرستند که این مسئله نیز تخلف است، در ضمن برخی از افرادی که نان توموشی یا سایر نان‌ها را تهیه و به قیمت بالایی نیز به فروش می‌رسانند نباید از آرد یارانه‌ای استفاده کنند.
این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: بااین‌حال اگر در نظام توزیع حساسیت افزایش یابد با همین سهمیه نیز مسئله‌ای به‌عنوان کمبود آرد یارانه وجود نخواهد داشت.

گفت و گوی اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007