عمده جمعیت جزیره قشم به دلیل ساختار اجتماعی و قومی در روستاها سکونت دارند.

به گزارش دلفین، عمده جمعیت جزیره قشم به دلیل ساختار اجتماعی و قومی در روستاها سکونت دارند و بحث مهاجرت معکوس در این جزیره به‌صورت غالب مربوط به محل کار افراد است نه محل زندگی آنان، زیرا به دلیل ساختار زندگی قومی و محلی، اگرچه نیروی کار جهت تأمین اقتصاد خانواده ملزم به مهاجرت به شهر می‌شود، اما محل سکونت خانواده و فرد شاغل همچنان در روستا است. بنابراین معنای مهاجرت معکوس در این منطقه دقیقاً معادل آن‌چه در استان‌های بزرگ مشاهده می‌کنیم، نیست.
از طرفی با توجه به آب‌وهوای گرم جزیره قشم، شرایط اقتصادی همواره یکسان نیست و این موضوع که فعالیت مردمان جزیره در دونیمه اول و دوم سال بسیار متفاوت است، باید یادآور شد که اقتصاد جامعه روستایی قشم، صرف‌نظر از صیادی، در نیمه دوم سال متکی بر صنعت گردشگری است.
جدول زیر که با هماهنگی مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم استخراج شده است، بیانگر درصد توسعه گردشگری و اشتغال پایدار تنها در بخش اقامتی و رستورانی روستاهای جزیره به‌ویژه در روستاهای طبل، سهیلی، دهخدا و گورزین (مجاور ژئوسایت جنگل‌های حرا)، روستاهای کانی و گوری (مجاور ژئوسایت غار نمکدان)، روستاهای سلخ، نقاشه، دیرستان و هنگام (مجاور جزیره هنگام)، روستاهای دولاب و گوران (مجاور ژئوسایت تنگه چاهکوه و دره تندیس‌ها) است:
ژئوپارک برندی ملی و قابل توسعه برای کشور
ژئوپارک مخفف پارک زمین‌شناسی است. در این سرزمین‌ها پدیده‌های زمین‌شناسی، باستان‌شناسی، اکولوژیکی و فرهنگی را می‌توانید مشاهده کنید.
بنا بر اطلس زمین‌شناختی ایران و کتاب ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، حدود ۳۰ منطقه از ایران دارای قابلیت برای تبدیل شدن به ژئوپارک هستند. با توجه به تجربه ژئوپارک جهانی قشم می‌توان امیدوار بود ورود نواحی دیگر کشور به خانواده ژئوپارک های جهانی، نه‌تنها در گوگونی مشاغل محلی و صنایع‌دستی مثمر ثمر باشد که با آوردن گردشگران داخلی و خارجی، به داد اقتصاد یخ کرده مردم این نواحی رسیده و در نهایت راه نجاتی برای جنگل‌ها، کویرها، دریاها و میراث اجدادی کشورمان ایران باشد.
راهکارهایی برای بهتر شدن اوضاع
ژئوپارک جهانی قشم با برنامه‌های توسعه‌ای، آموزشی و فرهنگی در تلاش است تا سایت‌های خود را برای معرفی و دسترسی دادن به عموم گردشگران مهیا سازد اما به دلیل کمبود بودجه، شرایط تحریم و در دو سال اخیر نیز شیوع بیماری کرونا، نتوانسته است به اهداف تعریف شده‌ی خود نائل شود.
توریسم یا گردشگری یکی از در حال رشدترین صنعت‌های روز دنیاست که تأثیر شگرفی روی دنیا و مردم آن گذاشته و هرساله، میلیون‌ها انسان را به دلایل مختلفی به سفر دعوت می‌کند، همان‌طور که برای هزاران انسان دیگر منبعی برای درآمد شده است.
صنعت گردشگری اما محدود به بازدید از جاذبه‌ها نمی‌شود انواع بسیار گوناگونی دارد که رو به توسعه است. کشور ما به دلیل گوناگونی جغرافیایی خود و به‌طور خاص ژئوپارک جهانی قشم به دلیل وسعت و تنوع پدیده‌های زمین ریختی و مجاورت خلیج فارس، در بسیاری از زمینه‌های صنعت گردشگری می‌تواند جذاب و فعال باشد.

گزارش اختصاصی:معصومه مشار

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007