قطر این روزها مرفه‌ترین و جزو پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. آن‌ها به همت و نیک‌اندیشی، ضرب‌المثل ثروتمندترین مردم جهان را حتی تغییر دادند.

به گزارش دلفین، پیش‌تر وقتی از ثروت و رفاه کسی سخن به میان می‌آمد؛ دهان خاص و عام پر می‌شد و می‌گفتند وضع فلانی، کویت است. اینک به‌روشنی باید گفت وضع فلانی، قطر است.
قطر این روزها مرفه‌ترین و جزو پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. آن‌ها به همت و نیک‌اندیشی، ضرب‌المثل ثروتمندترین مردم جهان را حتی تغییر دادند. به‌واسطه میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، نام خوش‌ترکیب قطر نیز بیشتر از همیشه بر سر زبان‌ها افتاده و هم‌اینک پرتکرارترین نام در دنیای فوتبال است.
بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان
قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب و بالاترین درآمد سرانه در جهان را دارا است. این کشور کوچک حوزه خلیج فارس به‌عنوان امن‌ترین کشور جهان و کم‌ریسک‌ترین کشور دنیا شناخته می‌شود؛ بنابراین بر اساس یادداشت تفاهمی که بین سازمان ملل و قطر به امضا رسید، قطر مقر دفتر ضد ترور سازمان ملل شد. جالب این که امید به زندگی در این کشور با بیش از ۸۷ سال، عدد قابل‌توجهی است.
هزینه‌های پایین زندگی و امکانات بی‌نظیر
علی‌رغم توانمندی قطری‌ها، هزینه‌های زندگی در این کشور کم است. جالب است بدانید مثل امارات، آب و برق و گاز در قطر رایگان است. به هر شهروند قطری در این سرزمین بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ مترمربع از طرف دولت زمین به‌رایگان داده می‌شود. یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ریال قطر نیز تسهیلات بدون بهره در اختیار هر شهروند قرار می‌گیرد. یک تسهیلات ۶۰۰ هزار ریالی دیگر نیز توسط بانک رفاه، بدون هیچ‌گونه سودی به او تعلق می‌گیرد تا رفاه را با تمام ابعاد لمس کند. آموزش و بهداشت هم در قطر رایگان است. اگر شهروندان قطری دوست داشته باشند در مدارس خاص نیز تحصیل کنند مبلغ ۳۶ هزار ریال معادل ۲۷۰ میلیون تومان خودمان به آن‌ها اهدا می‌شود. تامین هزینه ازدواج، زادآوری و وسایل منزل در کشور قطر و امارات برای شهروندانشان یک وظیفه برای دولت محسوب می‌شود.
حقوق بیکاری عجیب
آدم متعجب می‌شود وقتی می‌بیند برای بیمه بیکاری به پدر خانواده ۶ هزار ریال در ماه، دو هزار ریال به مادر خانواده و به ازای هر فرزند نیز هزار ریال به‌صورت ماهیانه تقدیم می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که حقوق یک بیکار در قطر به پول ما چقدر می‌شود این ارقام را در ۷ هزار و پانصد تومان ضرب کنید تا بیشتر شگفت‌زده شوید.
وضعیت معلولان در مرفه‌ترین کشور دنیا
قطر بی‌دلیل مرفه‌ترین کشور دنیا نشده است زیرا به هر معلول ۶ هزار و ۵۰۰ ریال هزینه ماهیانه می‌پردازد. اگر یک معلول قصد داشته باشد که به رفاهیاتش در منزل بپردازد، مثلاً یک آسانسور نصب کند، ۳۰ هزار ریال دریافت می‌کند. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور داشته باشد ماهیانه ۱۰ هزار ریال به حسابش واریز می‌شود و به همراهانش هم حقوق و مزایا می‌دهند. اگر شهروند قطر یا امارات قصد درمان در هر کشوری داشته باشد، هزینه درمانش را دولت با افتخار متقبل می‌شود.
جوانی بلندبالا و خوش‌فکر
این کشور بعد از امارات دومین خطوط پروازی در جهان دارد. باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه و منچستر سیتی، بهترین باشگاه‌های فعلی جهان به ترتیب متعلق به قطری و اماراتی‌ها هستند. به نظرتان این اتفاق شگفت‌انگیز توسط چه کسی محقق شده است. او کسی نیست جز شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، جوان بلندبالا، خوش‌فکر و هشتمین امیر کشور قطر که از مادری شیرازی پا به عرصه گیتی نهاده است.
برای توسعه‌یافتگی باید نیک‌اندیشید، متعهدانه و صمیمانه کار کرد. دغدغه مند بود و از اعجاز ارتباطات به نیکی بهره گرفت. قطری‌ها اثبات کرده‌اند که می‌توانند بهترین سرمشق برای جهانیان در عصر کنونی باشند.

گزارش اختصاصی: یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007