با این تفاسیر نیاز است دستگاه‌های نظارتی و متولی ضمن ارائه‌ی توصیه‎‌های لازم، موارد خلاف قانون را به طرفین این مناقشه گوشزد کنند.

به گزارش دلفین، بیش از ۲۰ سال از عمر تشکیل شوراها می‌گذرد اما متأسفانه پارلمان‌های مردمی به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند که دلایل مختلفی را می‌توان به‌عنوان ریشه‌های این رخداد نامیمون ذکر ‌کرد؛ ناآشنایی با قانون، اطلاع نداشتن از جایگاه شورا، دخالت مسائل شخصی در تصمیم‌گیری‌ها و تخصصی نبودن افراد را می‌توان از عمده‌ترین مسائلی دانست که شوراها در اقصی نقاط کشور با آن مواجه هستند.
اسفند ۱۴۰۰ و مطالبه‌ی شفافیت
اگر بخواهیم وضعیت امروز شورای شهر میناب را بررسی کنیم باید به کلیدواژه‌ی «شفافیت» تکیه داشته باشیم. روزهای نخست اسفندماه سال گذشته بود که موضوع شفافیت و برگزاری علنی جلسات شورای اسلامی شهر میناب با پیشنهاد یک عضو شورا کلید خورد واکنش‌های بسیاری را نیز در پی داشت.
«غلام کمالی» در نخستین دیدار خود با خبرنگاران از مخالفت رئیس شورای شهر و برخی از اعضا با حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر خبر داد و عنوان کرد: از اول بهمن‌ماه به‌صورت شفاهی و کتبی به رئیس شورای شهر اعلام کردم که جلسات شورا باید علنی برگزار شود اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.
اعضا نظری درباره علنی برگزار شدن یا نشدن شورا نداشته‌اند
وی با اشاره به اینکه اعضای شورا نظر مخالف یا موافق خود را در خصوص علنی برگزار شدن جلسات شورای شهر اعلام نکرده‌اند، گفت: رئیس شورا نیز در این رابطه اقدامی انجام نداده است و با توجه به درخواست‌های مردمی امیدواریم جلسات شورای شهر به‌صورت علنی برگزار شود.
واکنش رئیس شورا: به دنبال آرامشیم
اما سوم اسفندماه در واکنش به اظهارات کمالی، سید موسی هاشم نسب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر میناب در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به کسی اجازه نخواهیم داد به اعضای شورای شهر آسیب برساند و باعث تشویش اذهان عمومی‌شود چراکه ما به دنبال آرامش مردم هستیم.
وی با بیان اینکه هیچ مورد محرمانه‌ای در شورای شهر وجود ندارد، افزود: انتقادهای خبرنگاران باعث پویایی مجموعه شورای شهر و شهر میناب خواهد شد و هیچ مانعی برای حضور خبرنگاران در جلسات شورا وجود ندارد.
دو ماه پشت درهای بسته
با این حال از مطرح شدن موضوع حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر حدود دو ماه گذشت اما خبری از دعوت خبرنگاران برای حضور در پارلمان محلی نشد اما با فرارسیدن روز شوراها رئیس، دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار میناب میزبان اهالی رسانه شدند.
خط دهی شده سؤال می‌پرسید
پس از صحبت‌های حاضران، یکی از خبرنگاران دلیل غیرعلنی بودن و عدم حضور اصحاب رسانه در جلسات شورای شهر میناب را جویا شد که این موضوع واکنش عصبی رئیس شورا را همراه داشت. هاشم نسب بیان داشت: این سؤالات خط دهی شده است و مگر می‌شود در شورا شهر را به روی شما باز کنم تا تمام مصوبات سه‌جلدی و شناسنامه‌ای در اختیار همه افراد قرار گیرد.
بهانه‌ای برای به چالش کشیدن شورا
وی در ادامه برگزاری علنی جلسات شورا را بهانه‌ای برای به چالش کشیدن شورای شهر خواند و گفت: جلساتی علنی که شما به دنبال آن هستید، دلیل آن فقط برای به چالش کشیدن شورای شهر میناب است نه در راه مثبت بلکه بر اساس دیدگاه‌های شخصی است.
من باید صحبت کنم نه مصاحبه زیرزمینی با برخی افراد
رئیس شورای اسلامی شهر میناب که سخنگوی شورا را نیز به‌حساب می‌آید، افزود: بنده در جلسات شورای شهر نظرات خود را خوراک تبلیغاتی رسانه‌ها نمی‌کنم و افکار عمومی را متشنج نخواهم کرد، پشت پرده‌ی برخی از مصاحبه‌های زیرزمینی را متوجه نمی‌شوم و من به‌عنوان سخنگوی شورا پاسخگو هستم و رسانه‌ها باید با بنده مصاحبه می‌کردند.
وی دلیل غیرعلنی کردن جلسات را خواست اکثریت اعضا و در راستای فرار از حواشی عنوان کرد و گفت: اگر قصد شما اطلاع از مصوبات است باید گفت که من امروز دستور می‌دهم تا تمام مصوبات شورای اسلامی شهر میناب از روز اول تاکنون در اختیار خبرنگاران قرار گیرد تا شما نیز ببینید چه اتفاقی در شورا در حال رخ دادن است.
می‌خواستم مردم اختلافات اعضا را نبینند
رئیس شورای شهر میناب اضافه کرد: قصد من فقط این بود که در آرامش کار را به‌پیش ببریم و مردم میناب اختلاف نمایندگان خود را به‌صورت علنی نبینند و شورای یکدست در اذهان عمومی چندپاره به نظر نرسد که امروز دیگر فایده‌ای ندارد و مردم باید بدانند که آن وحدت کاملاً از بین رفته است.
هاشم نسب در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در شرایط کنونی جلسات علنی شورای شهر اتفاقات بدی را در پی خواهد داشت و بنده مکلف هستم بر اساس قانون جلسات شورا را اداره و مدیریت کنم.
کمالی: شورا باید شفاف و پاسخگو باشد
اما در همین خصوص و چند روز بعد غلام کمالی دیگر عضو شورای اسلامی شهر میناب نیز به مناسب هفته شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و عنوان کرد: ما باید بدانیم در نظام شورایی چه وظیفه‌ای را عهده داریم و زمانی که جایگاه قانونی خود را نشناسیم، نمی‌توانیم مدافع حق مردم باشیم.
صدا بلند کردن دلیل حقانیت نیست
وی با بیان اینکه شورا باید شفاف و پاسخگو باشد و در مقابل مردم سر تعظیم فرود بیاورد، گفت: علنی بودن جلسات نخستین گام در راستای ایجاد شفافیت است، صدا بلند کردن دلیل بر حقانیت نخواهد بود و چیزی که ما باید به آن پایبند باشیم قانون است که با شفافیت می‌توان به آن دست پیدا کرد.
پنهان‌کاری تنش بیشتری دارد تا شفافیت
کمالی اظهار داشت: عنوان می‌شود برگزاری جلسات علنی باعث تنش خواهد شد اما به اعتقاد من در پنهان کردن مسائل حاشیه‌ها بیشتر خواهد بود، وقتی جلسات به‌صورت علنی برگزار شود مردم مشاهده خواهند کرد که چه افرادی در حال درست کردن حاشیه هستند.
برای غیرعلنی برگزار شدن جلسات باید هر بار رأی‌گیری شود
عضو شورای اسلامی شهر میناب با بیان اینکه از امسال هیچ‌کدام از جلسات شورای شهر به‌صورت علنی برگزار نشده است، گفت: این در حالی است که بر اساس ماده ۱۶ قانون شوراها، جلسات شورای شهر باید به‌صورت علنی برگزار شود و علنی برگزار نشدن آن منوط به رأی‌گیری است که رأی‌گیری نیز در این خصوص انجام نمی‌شود و ما در دستور کار جلسه مشاهده می‌کنیم که رئیس جلسه را غیرعلنی اعلام کرده است.
سخن پایانی
در این وضعیت به نظر می‌رسد که برخی ناآگاهی‌ها باعث شده است تا رئیس شورا که به‌صورت قانونی سخنگوی شوراست و مواضع و اطلاعات رسمی شورا از سوی او اعلام می‌شود، با تعبیر ناصحیح از قانون تنها خود را محق برای مصاحبه با افکار عمومی و اعلام موضع ببیند. در ضمن اگرچه چهار عضو دیگر شورا نیز با وی همراه هستند و در صورت رأی‌گیری نیز احتمالاً این گروه پنج‌نفره به غیرعلنی شدن جلسات رأی بدهند اما طی نشدن تشریفات جلوه‌ی قانونی کار را زیر سؤال برده است.
با این تفاسیر نیاز است دستگاه‌های نظارتی و متولی ضمن ارائه‌ی توصیه‎‌های لازم، موارد خلاف قانون را به طرفین این مناقشه گوشزد کنند تا ضمن بازگشت آرامش به شورای شهر میناب، شاهد افزایش شفافیت و حرکت بر مدار قانونی باشیم چراکه ساختار پارلمان مردمی با نظام‌های مدیریتی دولتی و مدیرمحور تفاوت بسیاری دارد و این جایگاه، جایگاه شور و مشورت و تضارب آراست و با نظر فرد حتی اگر نظری خیرخواهانه و صحیح باشد، کار به‌پیش نخواهد رفت.

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007