بندر شیو از توابع بخش کوشکنار پارسیان، بندری است که کمتر در هرمزگان نام آن به میان می‌آید و مردم نیز چندان از اهمیت آن باخبر نیستند.

به گزارش دلفین، امروز قطر یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به‌حساب می‌آید و به‌واسطه میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در مرکز توجهات قرار گرفته است؛ اتفاقی که می‌توانست در صورت برنامه‌ریزی صحیح انتفاع بسیاری برای استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه هرمزگان در پی داشته باشد. اما شاید برای شما سؤال باشد که نزدیک‌ترین نقطه‌ی هرمزگان به قطر کجاست؟
بندر شیو از توابع بخش کوشکنار پارسیان، بندری است که کمتر در هرمزگان نام آن به میان می‌آید و مردم نیز چندان از اهمیت آن باخبر نیستند.
الرویس و اهمیت درک جایگاه این بازار
بازار الرویس در ۱۲۰ کیلومتری شمال شهر دوحه قطر قرار دارد و نزدیک‌ترین بندر به ایران و هرمزگان است؛ هرچند در مقایسه با بندر «حمد» ظرفیت لنگرگاهی مناسبی ندارد اما برای صادرات تولیدات با حجم صادراتی پایین بسیار مناسب است و کشورهای متعددی چشم طمع به این بازار دوخته‌اند. در چند سال گشته خواسته‌ی قطری‌ها مبنی بر توسعه روستای الرویس محقق شده و به گفته کارشناسان قطری این بازار تأثیر شگرفی در گردشگری و افزایش ارزش زمین‌های بلااستفاده این منطقه داشته و برای بسیاری اشتغال ایجاد کرده است. قطری‌ها زیرساخت مناسبی برای کسب‌وکار و تجارت در این بازار فراهم آورده‌اند و در طرح توسعه‌ای زمینه‌های مختلف را پیش‌بینی کرده‌اند و می‌طلبد از این ظرفیت نهایت استفاده صورت گیرد.
حرف‌وحدیث‌های گذشته
اما در سال‌های گذشته صادرات از ایران به‌ویژه بندر دیر بدون نظارت‌های لازم انجام گرفته و همین مسئله وجهه‌ی هرمزگان را نیز در قطر خدشه‌دار کرده است. البته حرف‌وحدیث‌های فراوان در ادوار گذشته در رابطه با فعالیت نماینده‌ی هرمزگان در قطر نیز کار را پیچیده کرده است و باید تدبیری اساسی در این خصوص صورت گیرد. با این حال در این وضعیت اقدامات میز قطر که زیرمجموعه‌ی اتاق بازرگانی هرمزگان به‌حساب می‌آید، نقش پررنگی در بهبود شرایط مراوده‌ی متقابل خواهد داشت.
توسعه بند شیو، خواست تجار هرمزگانی
پیشنهاد تجار هرمزگانی فعال کردن بندر «شیو» پارسیان و تسهیل حمل‌ونقل دریایی بندرلنگه به قطر است. در استان هرمزگان بنادر لنگه و شیو دو بندر نزدیک به قطر برای صادرات محسوب می‌شوند که هرکدام با مشکلاتی روبه‌رو هستند. عدم وجود زیرساخت مناسب در بندر شیو و تمکین نکردن لندی‌کرافت‌ها به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور سوخت موجب شده است کمتر شناوری حاضر به انتقال محموله‌های صادراتی هرمزگان به قطر باشد و همین مسئله به مانعی بزرگ برای تجارت بدل شده است.
استاندار و تیم اقتصادی آگاه باشند
در این شرایط فعال کردن بندر شیو به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر هرمزگان به قطر می‌تواند به رفع مشکل حمل‌ونقل منجر شود. در سال‌های گذشته عدم هماهنگی بین دستگاهی مانعی بزرگ بر سر راه تسهیل صادرات به قطر بوده است که این موارد باید موردتوجه استاندار و تیم اقتصادی وی قرار گیرد.
ایجاد و ارتقا زیرساخت‌های گمرکی، لایروبی اسکله، انجام دیپلماسی اقتصادی و بسیج منابع برای توسعه‌ی سریع شیو بسیار مهم‌تر از دعوای مالکیت استان هرمزگان یا فارس بر این مناطق است و سیاست‌مداران هرمزگانی اگر ذره‌ای به این منطقه عرق دارند باید به دنبال بهبود وضعیت شیو باشند.
ساحل‌نشینان این منطقه معیشتشان به دریا وابسته است و اگر مسئولان استانی تعصبی بابت انتزاع پارسیان دارند باید رضایت مردم منطقه را مدنظر قرار دهند و شیو را نیز در پازل توسعه‌ی هرمزگان بگنجانند.

یادداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007