معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان وعده داد مشکل آبی میناب تا هفته‌ی دولت حل شود.

به گزارش دلفین، با شروع فصل تابستان، تنش آبی در هرمزگان و به‌ویژه در محدوده‌ی شهرستان میناب بار دیگر ایجاد شده است و مردم با کمبود آب مواجه هستند تا جایی که در برخی از روزهای هفته خصوصاً در ساعات پایانی شب تا ۶ صبح مردم میناب مجبورند با کاهش فشار یا قطعی آب دست‌وپنجه نرم کنند. البته این موضوع مختص امسال نیست بلکه سال‌هاست که مینابی‌ها با این مشکل مواجه هستند و وعده‌های همه‌ساله‌ی مسئولان نیز هنوز سبب رفع دغدغه‌ی آب در این شهرستان نشده است. با این حال اکنون معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان وعده داده است معضل آبی میناب را تا اوایل شهریورماه حل کند. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی تلفنی را با عبدالكريم ترابی زاده ترتیب دادیم که گوشه‌هایی از این مصاحبه در ادامه آمده است.
دلایل کمبود آب در میناب
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر میناب آب خود را از چاه‌هایی که در پایین‌دست سد استقلال قرار دارند، تأمین می‌کند، گفت: به دلیل پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، برداشت‌های غیرمجاز سال‌های گذشته و کمبود در سال‌های اخیر، اکنون تأمین آب در میناب با مشکل مواجه شده است.
وی کاهش بارندگی در سال‌های گذشته را اصلی‌ترین دلیل اختلال در تأمین آب پایدار میناب عنوان کرد و افزود: تنها طی دو سال اخیر بارندگی‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم اما طی سال‌های پیش از آن مجبور شدیم برای جبران کمبود ذخیره‌ی آب‌های سطحی، از چاه‌ها برداشت کنیم.
دست به دامان سد سرنی
ترابی زاده تشریح کرد: برای رفع مشکل، ایستگاه پمپاژ آبی در تصفیه‌خانه سد سرنی میناب در حال تجهیز است و در کنار مخزن قدیمی در حال احداث یک باب مخزن جدید در ارتفاعات هستیم تا مشکل فشار نیز برطرف شود.
پروژه‌ای با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی
وی میزان پیشرفت فیزیکی ایستگاه پمپاژ جدید و خط انتقال آن را ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: امیدواریم این خط آب‌رسانی تا پایان مردادماه یا اوایل شهریورماه وارد مدار شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اضافه کرد: با راه‌اندازی کامل این پروژه تمام نیاز آبی مردم میناب از تصفیه‌خانه سد سرنی تأمین خواهد شد.
مشکل افت فشار در پاکوه
وی در خصوص مشکل افت فشار آب در محله پاکوه میناب نیز تشریح کرد: با احداث و ایجاد مخزن جدید که در ارتفاع مناسب قرار خواهد گرفت، مشکل ساکنان این محله هم حل خواهد شد و برداشت آب برای مردم شهر میناب از چاه‌های دشت میناب انجام نخواهد شد.
کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت میناب
ترابی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا برداشت از چاه‌های دشت میناب به‌صورت کلی متوقف خواهد شد یا خیر نیز گفت: شاهد توقف کلی برداشت از چاه‌ها نخواهیم بود چرا که برای تأمین آب روستاهای نزدیک به شهر با توجه به پراکندگی جمعیت همچنان مجبوریم آب را از برخی منابع زیرزمینی برداشت کنیم.
وی در خصوص امکان تأمین آب شرب روستاها از سد استقلال میناب به جای برداشت آب از چاه‌ها نیز گفت: اگرچه در یکی دو سال گذشته بارندگی‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم و سد استقلال نیز کاملاً آبگیری شده اما آب سد در سنوات پیشین در اختیار بندرعباس و صنعت کشاورزی بوده و تصمیم نهایی بر همین منوال است.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در پایان بر تلاش برای خاموشی‌ اکثر چاه‌های موجود در دشت میناب در راستای احیای این اکوسیستم تأکید کرد و گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی کار اگر تزریق مالی به‌موقع انجام شود ایستگاه پمپاژ آب در تصفیه‌خانه سد سرنی میناب در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007