مدیرعامل شرکت تعاونی جواهر زرین هرمزگان گفت: با برپایی نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی در هرمزگان و شناساندن فرهنگ، اصالت و همچنین پوشش سنتی زنان هرمزگان، قطعاً با استقبال زیادی از سمت علاقه‌مندان به هنر صنایع‌دستی از اقصی نقاط ایران و جهان مواجه خواهیم شد.

به گزارش دلفین، «جواهر میری» مدیرعامل شرکت تعاونی جواهر زرین هرمزگان، متولد ۱۳۶۳، اهل و ساکن بندرعباس و دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر است. این کارآفرین بیش از ۲۰ سال سابقه کاری در عرصه صنایع‌دستی دارد و حدود پنج سال است که به‌عنوان کارشناس هنری در صداوسیمای مرکز خلیج فارس فعالیت می‌کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار دلفین با جواهر میری فعال عرصه صنایع‌دستی استان هرمزگان است، این بانوی کارآفرین سمت بازرسی انجمن صنایع‌دستی و ‌گردشگری اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی و عضویت در هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایی آموزشگاه‌های آزاد هرمزگان را نیز بر عهده دارد.
آغاز از ۱۷ سالگی
میری با بیان این‌که آغاز فراگیری آموزش‌های هنری وی از سن ۱۷ سالگی بوده است، گفت: بعد از اتمام دوره کارآموزی، هنرجویان بسیاری برای آموزش نزد من مراجعه کردند و چند سال به همین منوال گذشت تا اینکه وارد عرصه‌ی کارآفرینی شدم.
ورود به بازار کار
وی بیان داشت: کارآفرینی فصل جدیدی را برای ورود به مسیر موفقیت پیش رویم باز کرد و با حمایت خانواده و هنرجویانم توانستم به بازار کار صنایع‌دستی با جدیت ورود پیدا کنم.
نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنایع‌دستی
از بازرس انجمن صنایع‌دستی و ‌گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت حوزه صنایع‌دستی پرسیدیم که وی گفت: علاوه بر بازاریابی، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در تولیدات مواد اولیه باکیفیت برای استفاده در صنایع‌دستی نقش ایفا کنند و سبب ماندگاری محصولات و همچنین توسعه اشتعال‌زایی برای نسل‌های آینده شوند.
دانشجویان رشته‌ی صنایع‌دستی را دریابید
وی در ادامه یادآور شد: بانک اطلاعاتی معرفی ایده‌ها باید برای صنعتگران و فارغ‌التحصیلان رشته صنایع‌دستی ایجاد شود و در راستای بهره‌گیری از توانمندی‌ها الزامی است که دانشجویان رشته‌های صنایع‌دستی را پس از فراغت از تحصیل به بخش‌های خصوصی و دولتی معرفی کنند.
هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنید
وی بیان داشت: نداشتن پوشش بیمه عمر و بیمه درمانی، نداشتن محل دائمی نمایشگاه برای معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی و همچنین کمبود مواد اولیه برای تولید محصولات از مهم‌ترین چالش‌های صنعتگران این حوزه در هرمزگان تلقی می‌شود.
اهمیت نمایشگاه‌های دائمی
مدیرعامل شرکت تعاونی جواهر زرین هرمزگان در ادامه خاطرنشان کرد: با برپایی نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی در هرمزگان و شناساندن فرهنگ، اصالت و همچنین پوشش سنتی زنان هرمزگان، قطعاً با استقبال زیادی از سمت علاقه‌مندان به هنر صنایع‌دستی از اقصی نقاط ایران و جهان مواجه خواهیم شد و به همین منظور شرایط برای عرضه محصولات صنایع‌دستی بومی- محلی هرمزگان به سایر شهرهای ایران و کشورهای هم‌جوار فراهم خواهد شد.
میری گفت: ایجاد بازار کار و تولیدات بیشتر، درنهایت منفعت فعالان و هنرمندان مشاغل خانگی را به دنبال خواهد داشت.
کشورهای حوزه خلیج فارس فرصتی برای صادرات صنایع‌دستی هرمزگان
وی بیان داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس به لحاظ پوششی نزدیک به استان هرمزگان هستند و به همین دلیل از صنایع‌دستی هرمزگان استقبال می‌کنند و بیشترین صادرات ما در حوزه صنایع‌دستی به کشورهای عمان، قطر و امارات است.
صنایع‌دستی عامل مؤثر در افزايش درآمد خانوار
وی تصریح کرد: با توجه به نقش و کارکرد صنایع‌دستی در افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقا فنّاوری، افزایش توليدات ‏ملی، رشد صادرات، تأمین تعادل اجتماعی، توسعه‌ی صنعت توريسم و مبادلات فرهنگی، ‏گسترش فعالیت‌های وابسته و بالا بردن سطح مشارکت زنان در توليد صنایع‌دستی می‌توان ‏نتيجه گرفت که صنایع‌دستی عاملی بسیار مؤثر در افزايش درآمد خانوار است.
بیش از هفت هزار نفر فعال در صنایع‌دستی هرمزگان
این کارآفرین و فعال حوزه صنایع‌دستی تصریح کرد: استان هرمزگان با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه و پتانسیل‌های فراوان در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، گردشگری و از همه مهم‌تر صنایع‌دستی می‌تواند به‌عنوان محرک اقتصاد کشور عمل کند.
وی عنوان کرد: در استان هرمزگان، بیش از هفت هزار صنعتگر و هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در شهرها و روستاهای این استان به‌صورت مستقیم مشغول به کار و تولید هستند و توجه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای حمایت‌ها از حوزه صنایع‌دستی در راستای تولید و ایجاد اشتغال‌زایی امری ارزشمند است.
مسئولان از هنرمندان حمایت کنند
میری توجه به حوزه صنایع‌دستی را احیاکننده‌ی سنت و فرهنگ بومی هرمزگان دانست و در خاتمه گفت: درخواست ما از مسئولان استانی این است که با ارائه تسهیلات کم‌بهره، آسان‌سازی شرایط ضمانت‌نامه بانکی و همچنین با توانمندسازی واحدهای تولیدی، زمینه‌ی فعالیت صنعتگران نوپای این عرصه را فراهم کنند و برای هنر و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی ارزش بیشتری قائل باشند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش‌پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007