در هفته‌ای که گذشت شماری از بیماران مبتلا به تالاسمی با تجمع مقابل وزارت بهداشت در تهران خواستار دسترسی به داروی باکیفیت شدند.

به گزارش دلفین، در هفته‌ای که گذشت شماری از بیماران مبتلا به تالاسمی با تجمع مقابل وزارت بهداشت در تهران خواستار دسترسی به داروی باکیفیت شدند. این بیماران از اقصی نقاط ایران برای تجمع به تهران سفر کرده‌ بودند و در این میان چند نفر هرمزگانی نیز حضور داشتند. برای انعکاس مشکلات این بیماران گفت‌وگویی را با «نعمان دهقان خلیلی» عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان هرمزگان ترتیب دادیم و وی در این گفت‌وگو دلایل این تجمع اعتراضی را تشریح کرد.
خلف وعده‌ی وزارت بهداشت
وی مشکلات بیماران تالاسمی را بسیار زیاد خواند و اظهار داشت: یک سال و نیم پیش بعد از تائید و اعلام وزارت بهداشت، قرار بر این شد که به ازای ۳۰ درصد بیماران تالاسمی که به داروهای ایرانی حساسیت دارند، برای آن‌ها داروهای وارداتی تهیه شود اما هم‌اکنون بیش از ۱۵ ماه از وعده واردات داروهای تالاسمی می‌گذرد اما متأسفانه هنوز از این داروهای خوراکی و تزریقی خبری نیست.
وی بیان داشت: وزارت بهداشت برخلاف وعده‌هایش نسبت به بیماران تالاسمی عمل کرده است و تاکنون انجمن بیماران تالاسمی ایران با وزارت بهداشت و معاونان وزیر و وزیر بارها و بارها در ارتباط با وضعیت اسفناک بیماران تالاسمی صحبت کرده اما جای بسی تأسف است که اتفاق مثبتی تاکنون رخ نداده است.
خواستار ملاقات با وزیر بودیم
عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان هرمزگان ابراز داشت: به همین منظور، چند صد نفر از بیماران تالاسمی کشور که در بین آنان بیمارانی از استان هرمزگان نیز دیده می‌شد به نشانه اعتراض در مقابل وزارتخانه تجمع کردیم و خواستار ملاقات با وزیر شدیم.
از ملاقات با نمایندگان وزیر خودداری کردیم
دهقان خلیلی در پاسخ به این پرسش که در این تجمع نمایندگان وزارتخانه برای شنیدن حرف‌های آنان حضور یافتند یا خیر نیز گفت: بیماران تالاسمی از ملاقات با نمایندگان خودداری کردند به دلیل اینکه دیگر قول شفاهی برای بیماران تالاسمی موردقبول نیست و وزیر هم گفت تعدادی از افراد به نمایندگی از بیماران بیایند و صحبت کنند اما بیماران نپذیرفتند.
ماحصل تجمع
وی افزود: ماحصل نتیجه بر این شد که کارگروهی در راستای حل این مشکل تشکیل شود و با پیگیرهای دقیق از سمت مراجع قانونی و اصناف ذی‌ربط باید مدارک بیماران تالاسمی هرچه سریع‌تر بررسی شود تا در اسرع وقت واردات دارو صورت گیرد.
تبعات نبود داروی خارجی باکیفیت
عضو هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی استان هرمزگان عنوان کرد: بیماران تالاسمی زمانی که آهن خونشان بالاست باید داروهای آهن زدا را به‌طور مستمر مصرف کنند تا این عارضه منجر به فوت نشود و گروهی دیگر از داروها نیز شامل هیدروکسی اوره است که برای بیماران تالاسمی اینترمدیا تجویز می‌شود.
داروهای هندی بی‌کیفیت هستند
دهقان خلیلی ادامه داد: اما متأسفانه هم‌اکنون داروهای تالاسمی که از هندوستان وارد می‌شود نه‌تنها از کیفیت بالایی برخوردار نیست بلکه موجب تشدید عوارضی هم چون خونریزی مفاصل در بیماران تالاسمی می‌شود و مرگ‌ومیر را در بیماران تالاسمی افزایش می‌دهد.
وی در پایان گفت: برخی بیماران تالاسمی در استان‌های مختلف ازجمله سیستان و بلوچستان برای تهیه داروهایی با برندهای ایرانی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما استان هرمزگان در تهیه داروهای با برند داخلی مشکلی ندارد.

  • نویسنده : 1007