زنده‌یاد عبدالله جعفری بنیان‌گذار مدارس دولاب و طبل، نخستین دوچرخه را به جزیره زیبای قشم برد.

به گزارش دلفین، زنده‌یاد عبدالله جعفری بنیان‌گذار مدارس دولاب و طبل، نخستین دوچرخه را به جزیره زیبای قشم برد. وی که نخستین مدیر و آموزگار مدارس دولاب و طبل بود می‌بایست جهت امور اداری به اداره فرهنگ قشم آمدوشد می‌کرد. به دلیل نبودن هیچ وسیله نقلیه‌ای در این جزیره و مشقت رفت‌وآمد با شتر، برای تردد آسان‌تر در فروردین‌ماه ۱۳۳۰ یک دستگاه دوچرخه رالی انگلیسی سبزرنگ (کَم سُپی) از بندرعباس به قیمت دویست تومان خریداری و اجازه‌نامه‌ی (گواهی‌نامه) این وسیله نقلیه را از اداره شهربانی بندرعباس دریافت کرد و به قشم برد. این اولین دوچرخه‌ای بود که وارد جزیره شد.
عبداله جعفری دوره ابتدایی را تا پایه ششم در دبستان جاوید و تحصیلات متوسطه را تا مقطع دیپلم ریاضی در دبیرستان شبانه ابن‌سینا به پایان رساند. وی ابتدا در داروخانه سید رضا نیک آئین در بازار اوزی‌های بندرعباس به‌عنوان نسخه‌پیچ کار می‌کرد اما عشق و علاقه‌اش به تعلیم و تربیت سبب شد تا در بهمن‌ماه سال ۱۳۲۸ به استخدام اداره فرهنگ بندرعباس درآید و طی حکمی به سمت آموزگاری دولاب منصوب شد. تا پیش از ورود وی، این جزیره چهار مدرسه در قشم، سوزا، درگهان و رمکان داشت.
با پیگیری و تلاش‌های انوشه روان عبداله جعفری و با حمایت معتمدین ازجمله ملا دولاب (از بزرگان دولاب) و حاج عبدالحمید معتمد خیر طبلی اولین مدرسه در دولاب و سپس در طبل گشایش یافت. جعفری به‌عنوان اولین مدیر و آموزگار در آن زمان توانست سوادآموزی را در آن روستاها پایه‌گذاری کند. سپس ‌در درگهان نیز به‌عنوان مدیر و آموزگار مشغول به خدمت شد. این آموزگار کوشا، دلسوز و گرامی علی‌رغم سختی‌ها و کمبود امکانات در جزيره در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ با جان‌ودل و جلب اعتماد معتمدین و بزرگان‌ جزيره قدم در راه تعلیم و افزودن دانش مردم آن دیار نهاد؛ به‌طوری‌که خیلی از بزرگان و معتمدین جزيره از شاگردان آن مرحوم هستند. این معلم پیشگام، مهرماه ۱۳۳۶ به‌عنوان مدیر و آموزگار به مدرسه سلیمانی لافت منتقل شد.
گفتنی است به سال ۱۳۳۷ که وبا در بندر لافت شایع شد، به‌واسطه سابقه کار جعفری در داروخانه و آشنایی با دارو و تزریق آمپول، وی خدمات ارزنده‌ای انجام و بسیاری از مردم لافت را از مرگ حتمی نجات داد. سپس جعفری به بندر خمیر منتقل شد و از مهرماه ۱۳۴۵ تا پایان‌ سال تحصیلی ۱۳۴۷ در هرمز به خدمتش ادامه داد.
جعفری پس از ۱۸ سال آموزش خالصانه، سال ۱۳۴۷ به حسابداری اداره آموزش‌وپرورش بندرعباس منتقل شد. دانش، تجربه و مدیریتش موجب شد تا سپس به‌عنوان مسئول سپاه دانش اداره کل آموزش‌وپرورش منصوب شود. این بزرگ‌مرد پیشکسوت پس از ۳۰ سال خدمت در آموزش‌وپرورش در اسفندماه ۱۳۵۹ بازنشسته شد.
جعفری اواخر عمرش در قشم اقامت گزید و در شامگاه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ شمع وجودش برای همیشه خاموش و به پیشنهاد شاگردانش در آرامستان بندر تاریخی لافت به خاک سپرده شد. آرامگاهش همچنان مورداحترام مردمان آن دیار است. عبدالله جعفری، یا آن‌گونه که فرزندانش خطابش می‌کردند «بابا جعفری» هیچ‌گاه از یاد و خاطره‌ی مردم این دیار نخواهد رفت.

یادداشت اختصاصی: یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007