ساخت، احداث، نگهداری و حراست راه‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای است و این موضوع در محور دژگان-لمزان شهرستان بندرلنگه به چالشی بزرگ بدل شده و مؤید آن وقوع 16 فقره واژگونی خودرو در سه‌ماهه‌ی ابتدای امسال در این محور است.

به گزارش دلفین، ساخت، احداث، نگهداری و حراست راه‌ها به‌عنوان یکی از تکالیف دولت و از مهم‌ترین مطالبات مردم به شمار می‌رود که از منظرهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … دارای اهمیت ویژه‌ای است و بی‌توجهی به آن می‎‌تواند تبعات بسیاری به دنبال داشته باشد و نارضایتی عمومی را افزایش دهد. این موضوع در محور دژگان-لمزان شهرستان بندرلنگه به چالشی بزرگ بدل شده و مؤید آن وقوع ۱۶ فقره واژگونی خودرو در سه‌ماهه‌ی ابتدای امسال در این محور است.
وظایف قانونی خود را انجام داده‌اید؟
طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی احداث و نگهداری راه‌ها تعیین شده و هیئت‌وزیران به‌منظور رعایت و لحاظ مسائل قانونی پیرامون راه، قوانینی را جهت ساخت و نگهداری انواع راه‌ها مصوب کرده‌اند. در این شرایط سؤال حیاتی این است که آیا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان و بالأخص اداره راه بندرلنگه در بهسازی و رفع عیوب محور پرخطر دژگان- لمزان از توابع بندرلنگه وظایف قانونی خود را انجام داده‌اند؟ مسئولان باید پاسخ دهند که آیا در قبال حوادث تلخ و ناگواری که روزانه در مسیر دژگان- لمزان رخ می‌دهد احساس تکلیف می‌کنند؟
نقش فرمانداری بندرلنگه
البته فرمانداری بندرلنگه نیز باید متوجه جایگاه خود باشد چراکه به‌صرف همکاری نکردن مرکز استان، توقعات مردم و وظایف وی فراموش نخواهد شد.
از وظایف قانونی و ابلاغی به فرمانداران موارد زیر است:
– مراقبت كلي در بهبود و پيشرفت اوضاع‌واحوال اجتماعي و اقتصادي محل و نظارت و مراقبت كلي در اجراي برنامه‌ها و طرح‌های عمراني محل
– بررسي و تهيه پيشنهادهاي لازم در مورد ايجاد مؤسسات عام‌المنفعه
– تهيه و پيشنهاد طرح‌ها و برنامه‌هاي انتشاراتي مناسب براي ارائه فعالیت‌های اجتماعي و اقتصادي و عمراني محل و…
با این تفاسیر آیا فرماندار که تازه در این منصب مهم قرار گرفته‌ تمهیدات لازم جهت رفع آنی موضوع و اجرای وظایف قانونی و پیشنهادی خود اندیشیده‌ است؟
نماینده غرب هرمزگان پاسخگو باشد
و اما نماینده مجلس. قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین از مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. آیا در خصوص محور حادثه‌خیز دژگان- لمزان نظارت بر حسن اجرای قوانین از جانب نماینده موردتوجه قرار گرفته است؟ ما به‌صورت شفاف از جناب آقای جباری می‌خواهیم که موارد را با مردم در میان بگذارند. مسئولان پاسخ دهند که این‌همه حوادث ناگوار و تلخ، مسئولیتی را برایشان ایجاد نمی‌کند که فوری و جهادی وارد عرصه شوند؟
شوراها دست‌به‌کار شوند
در این میان اعضای شورای بخش و شوراهای اسلامی روستاهای این محور نیز نباید روزه‌ی سکوت بگیرند. این افراد بر اساس رأیی که دریافت کرده‌اند، وظایف و مسئولیت‌هایی دارند و باید پاسخ دهند که آیا آن‌طور که شایسته و بایسته است، انجام‌وظیفه کرده‌اند؟ آیا معتقدند مردم از تلاش و پیگیری آنان رضایت دارند؟
در مقابل جان مردم مسئولید
در کمتر از سه ماه اخیر متأسفانه شانزدهمین واژگونی خودرو نیز در این محور به وقوع پیوست و دردی دیگر بر درد مردم محروم و بی‌پناه شهرستان بندرلنگه اضافه کرد؛ اما مسئولان واقعاً درک نکرده‌اند که محوری با این همه خسارات جانی و مالی نیاز به اقدام فوری دارد. این در شرایطی است که مدیران هرروز با وعده و اخبار ضدونقیض سعی در بازیچه قرار دادن مردم دارند و مشخص نیست تا کی باید افکار عمومی با وعده های سر خرمن سرگرم بمانند؛ اما فریاد ما این است: «دیگر بس است به داد مردم بندرلنگه برسید.»

  • نویسنده : 1001