سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم استانی عزیز، گوشت قرمز را از قصابی‌های معتبر و مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی استان تهیه کنند.

به گزارش دلفین، قاچاق معضلی بزرگی است و زمانی که این موضوع با سلامت مردم گره می‌خورد موضوع بسیار حساس‌تر می‌شود. مسئله‌ی قاچاق دام نیز که یکی از مخاطرات حوزه‌ی سلامت در استان هرمزگان به‌حساب می‌آید، چنانچه سخت‌گیرانه با آن برخورد نشود، می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ همچون موضوع تب کریمه‌ی کنگو را به وجود آورد که امنیت روانی و سلامت جسمانی مردم استان را دست‌خوش چالش‌های بزرگی خواهد کرد. با توجه به یافت شدن موارد ابتلا در سطح کشور و همچنین استان هرمزگان، گفت‌وگویی را با دکتر «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
بیماری بومی هرمزگان
نوروزیان با بیان این‌که تب کریمه‌ی کنگو یک بيماری بومی هرمزگان است، اظهار داشت: چند سالی است که بیماری تب کریمه کنگو در استان وجود دارد و بنا بر یافته‌های علمی این بیماری مهلک از طریق دام‌های قاچاق وارد ایران شده است و قطعاً افراد در تماس نزدیک با دام‌های آلوده به این بیماری مبتلا می‌شوند.
هفت مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در هرمزگان
وی بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون، هفت مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان هرمزگان داشته‌ایم ‌که از این تعداد دو مورد مثبت و مابقی تست‌ها منفی اعلام شد و یک مورد نیز منجر به فوت در هرمزگان گزارش شده است.
وی در خصوص جزئیات فرد متوفی نیز گفت: یک پسر جوان ۳۴ ساله قشمی در تماس با دام‌های آلوده به تب کریمه نیز فوت شده است.
شهرستان‌های درگیر
وی اذعان داشت: بیماران مشکوک از شهرستان‌های بندر خمیر، سیریک، میناب و قشم بودند و مورد اخیر نیز از منوجان کرمان است.
راه انتقال تب کریمه کنگو
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره راه‌های انتقال این بیماری نیز گفت: مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو تماس با دام آلوده و گوشت خون و ترشحات دامی است و از طریق گزش کنه آلوده یا ارتباط خیلی نزدیک با بیمار مبتلا به این بیماری نیز احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.
وی اضافه کرد: در ضمن در مراکز کشتار دام‌ یا محیط خانه به هنگام تکه کردن گوشت، اگر دست از قبل زخمی شده باشد یا حین انجام کار با چاقو بریده شود بیماری از طریق خراش انتقال پیدا می‌کند.
اقدامات پیشگیرانه
وی بیان داشت: رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به دامپزشک‌ها، قصاب‌ها و فعالانی که در مراکز دامداری و دام‌پروری، در تماس مستقیم بادام‌ها قرار دارند، توصیه کرد: افراد در معرض خطر به‌منظور مراقبت از خود باید وسایل حفاظتی اعم از چکمه، دستکش بلند و عینک محافظ بپوشند.
مدت زمان نگهداری گوشت در یخچال
نوروزیان تصریح کرد: هم استانی عزیز، گوشت قرمز را از قصابی‌های معتبر و مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی استان تهیه کنند.
وی با اشاره به این‌که بعد از خرید، گوشت‌ تازه باید به مدت ۲۴ ساعت با دمای ۴ درجه در یخچال نگهداری شود، افزود: همچنین جگر و امعاواحشا باید به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود و بعد از اتمام این بازه زمانی می‌توان گوشت را از یخچال درآورد، تکه‌تکه کرده و شست.
استیک آب‌دار و جگر خام نخورید
وی گفت: ویروس عامل بیماری تب کنگو مقاومت کمی در برابر گرما دارد و به همین دليل از طریق گوشت و جگر کامل پخته شده منتقل نمی‌شود و باید از خوردن استیک‌های آبدار، جگر خام یا نیم‌پز اجتناب کرد.
توصیه به دامداران
وی تصریح کرد: در فصول گرم سال، کنه‌ها فعال هستند و الزامی است که دامداران، مراکز نگهداری از دام‌ را بررسی کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک به کنه مراتب را به دامپزشکی جهت سم‌زدایی اطلاع دهند.
کنه‌ها را له نکنید
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان گفت: در صورت مشاهده کنه‌ روی سطح بدن، نباید آن را با دست له کرد و بهتر است با پنس به‌صورت کامل از روی پوست بدن خارج شود.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001