شهردار بندر کرگان ضمن اشاره به اینکه ظرفیت‌های بندری شهر کرگان می‌توانست ظرفیت مناسبی برای مردم شهرستان میناب و شهرهای هم‌جوار در تجارت کالا باشد، گفت: متأسفانه این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش دلفین، هرمزگان تا دلتان بخواهد جاذبه‌های گردشگری دارد و با تقویت زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی درباره‌ی ظرفیت‌های موجود می‌توان وضعیت اقتصادی را منطقه را دگرگون کرد. علی بلاک شهردار بندر کرگان در گفت‌وگو با دلفین این ظرفیت‌ها را تشریح می‌کند و البته خواستار توجه بیشتر به این شهر بندری کمتر شناخته شده است.
تنها شهر ساحلی میناب
بلاک ضمن تأکید بر ظرفیت‌های ویژه کرگان، این شهر بندری را تنها شهر ساحلی شهرستان میناب خواند و گفت: کرگان در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز شهرستان‌ واقع شده است.
ظرفیت‌های مغفول مانده اکوتوریسم
وی جمعیت کرگان را بالغ‌بر شش هزار ذکر کرد و گفت: این شهر در حوزه گردشگری و اکوتوریسم از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای برخوردار است که می‌توان ادعا کرد ظرفیت‌هایش تاکنون به هم‌وطنان معرفی نشده است.
بلاک ادامه داد: جنگل‌های حرا و گونه‌های درختی مختلف در دل دریا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است و وجود پرندگان زیبا در کنار جنگل‌های حرا تصاویر زیبایی را به وجود آورده است.
وی تشریح کرد: محل زندگی‌ برخی از این پرندگان در جنگل‌های حرا است و برخی دیگر کنارآبزی هستند و پرندگانی از حوزه سیبری هم به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر
وی در ادامه اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با اتکا به ظرفیت‌های بندر کرگان در حال فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران در این منطقه هستیم.
بلاک از ساماندهی قایق‌های تفریحی از طریق راه‌اندازی مؤسسات بوم‌گردی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: تلاش خواهیم کرد با فراهم کردن در تمام فصول سال شرایط را برای حضور توریست‌ها در این منطقه فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه بندر کرگان با ایجاد ظرفیت‌های مناسب می‌تواند میزبان هم‌وطنان از دیگر استان‌های کشور باشد گفت: این شهر قدمتی بالغ‌بر ۲۰۰ سال دارد و یکی دیگر از ویژگی‌هایش جزیره‌ای بودن است که مردم در گذشته با قایق به مرکز شهرستان رفت‌وآمد می‌کردند.
ساحل بکر
شهردار بندر کرگان ساحل این شهر را ساحل بکری برای تفریح آخر هفته گردشگران معرفی کرد و افزود: تنها ساحل ماسه‌‌ای شهرستان میناب به طول هفت کیلومتر در بندر کرگان واقع شده است و وجود تپه‌های شنی در مجاورت دریا از دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به‌حساب می‌آید.
بی توجهی به ظرفیت‌های بندری
بلاک اضافه کرد: بندرگاه شهر کرگان یکی دیگر از ظرفیت‌های این منطقه است که کاربرد تجاری و صیادی دارد اما متأسفانه از سوی متولیان امر به این ظرفیت توجهی نشده است.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم اجرای تأسیسات از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی سازه‌ای توسط خود لنج‌داران بومی منطقه برای پهلوگیری لنج ها درست شده است، عنوان کرد: هرساله شاهد غرق‌شدگی به دلیل نبود اسکله در خور و ورودی خور هستیم و این موضوع مشکلات بسیاری را برای لنج داران و تجار به وجود آورده است.
کاهش تعداد لنج‌های فعال
شهردار بندر کرگان با اشاره به اینکه حدود دو سال از عمر این سازه اولیه یا همان اسکله که توسط لنج داران و تجار جهت از بروز خسارت‌های احتمالی می‌گذرد، افزود: تا سال‌های گذشته بالغ‌بر ۸۰ لنج صیادی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کردند که در حال حاضر این تعداد به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از این لنج ها به شهرستان‌های بندری هم‌جوار ازجمله جاسک، بندرعباس، بندرلنگه و جزیره قشم منتقل شده‌اند.
بلاک ضمن اشاره به اینکه ظرفیت‌های بندری شهر کرگان می‌توانست ظرفیت مناسبی برای مردم شهرستان میناب و شهرهای هم‌جوار در تجارت کالا باشد، گفت: متأسفانه این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است.
مکاتبه با استاندار هرمزگان
وی بر پیگیری این موضوع در سطح استانی تأکید و عنوان کرد: با توجه به جلسات برگزار شده با استاندار هرمزگان، مکاتباتی با اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شده است و امیدواریم امکانات و زیرساخت‌های اساسی و بندری شهر بندر کرگان فعال شود.
به گفته شهردار بندر کرگان، علی‌رغم نبود امکانات بندری، ساختار گمرک در این منطقه وجود دارد اما به علت عدم استقرار اداره بندر تجار و لنج‌داران با چالش‌هایی روبرو هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با پیگیری لازم مشکلات این منطقه رفع شود.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001