مشاهدات میدانی چنین برمی‌آید که کار از گران‌فروشی داروخانه‌های خاص گذشته است و مردم مجبورند قیمت گزافی را برای تهیه‌ی دارو بپردازند.

به گزارش دلفین، با این‌که دولت مردان باقدرت تمام مشغول تکذیب گران شدن سیستماتیک دارو هستند و از مردم می‌خواهند تا موارد گران‌فروشی را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند اما از مشاهدات میدانی چنین برمی‌آید که کار از گران‌فروشی داروخانه‌های خاص گذشته است و مردم مجبورند قیمت گزافی را برای تهیه‌ی دارو بپردازند.
قیمت ارز
تک‌نرخی شدن قیمت ارز یا همان زمزمه لغو اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، اگرچه بنا به ادعای مدیران دولتی شامل بازار دارو نشد اما شوکی به داروخانه‌ها برای گران کردن داروها وارد کرد و البته نباید تورم سرسام‌آور ماه‌های اخیر نیز غافل شد؛ تورمی که همانند بختک خود را بر سبد دارویی بیماران نیز انداخته است.
تکذیب فایده‌ای ندارد
امروز دیگر موضوع گرانی دارو نشات گرفته از تحلیل‌های بی‌سروته یا برجسته شده از سوی فیک نیوز واتس اپ پدربزرگ‌ها نیست تا جایی که «محمدعلی محسنی بندپی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در واکنش به تکذیب‌های مدیران وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت ادعا می‌کند که دارو گران نشده است اما حقیقت ماجرا این است که داروها گران شده و این گرانی و تورم را می‌توان با پوست و گوشت خود لمس کرد.
قاچاق بود، دارو را گران کردیم
اما نخ مواضع وزارت بهداشت تا استان‌ها هم ادامه دارد و در همین راستا «غلامرضا فرشیدفر» سرپرست حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علومی پزشکی هرمزگان با حضور در جمع خبرنگاران، به اجرای طرح «دارویار» اشاره کرد و گفت: قیمت دارو در ایران در مقایسه با سایر کشورهای هم‌جوار پایین است.
وی افزود: چرا که در گذشته دولت یارانه‌ای را برای تولید دارو به شرکت‌های تولیدکننده و همچنین خرید مواد اولیه اختصاص می‌داد و این مسئله در حوزه سلامت باعث شد تا قیمت داروهای تولیدی کاهش پیدا کند و این سیاست‌گذاری‌های دولت پیشین به معضل قاچاق دارو انجامید و طی سالیان بعد قاچاق دارو به سایر کشورها نمود بیشتری پیدا کرد.
یک ادعا: از جیب مردم برداشته نمی‌شود
وی بیان داشت: با تدابیری که در دولت سیزدهم اتخاذ شد یارانه‌ای که پیش‌تر به‌طور مستقیم برای تولید دارو اختصاص داده می‌شد، حذف و دارو به قیمت واقعی تولید و به بازار عرضه شد.
فرشید فر اضافه کرد: با این تفاوت که افزایش هزینه از جیب بیمار پرداخت نشد و دولت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی را به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت کرد.
وی عنوان کرد: با تدابیر دولت سیزدهم به‌طورقطع از بروز قاچاق داروها جلوگیری به عمل می‌آید.
سرپرست حوزه معاونت غذا و دارو یادآور شد: اجرای طرح «دارویار» در ۲۳ تیرماه آغاز شد و بر همین اساس تمام شرکت‌های بیمه نرخ داروها را به‌روزرسانی و تمام داروخانه‌های دولتی و خصوصی قیمت‌های جدید و پایه را در نرم‌افزار ثبت کردند.
یک مورد هم گران‌فروشی در حوزه دارو نداشته‌ایم
وی تصریح کرد: هم‌اکنون تمام قیمت داروها به‌صورت مکتوب در سامانه سازمان غذا و دارو قابل‌دسترس است و هیچ‌کس اجازه ندارد که بالاتر از این قیمت‌ها، داروها را عرضه کند و تاکنون یک مورد هم گران‌فروشی در حوزه دارو نداشتیم.
سخن پایانی
با پذیرفتن صحبت‌های فرشید‌فر خصوصاً نبود حتی یک مورد گران‌فروشی دارو در سطح داروخانه‌های استان، باید نتیجه بگیریم داروها به‌صورت قانونی گران شده‌اند و نباید افزایش قیمت‌ها را به پای گران‌فروشی داروخانه‌ها بگذاریم و این مسئله یک گرانی سیستماتیک است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در شنریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007