تلقی از خشونت اگرچه در معنای عام یا به قول فلاسفه خشونت کنش‌گرا به برخوردهای فیزیکی و ضرب و شتم خلاصه می‌شود.

به گزارش دلفین، تلقی از خشونت اگرچه در معنای عام یا به قول فلاسفه خشونت کنش‌گرا به برخوردهای فیزیکی و ضرب و شتم خلاصه می‌شود اما این مفهوم بسیار گسترده‌تر است و شامل خشونت‌های زبانی و کلامی و همچنین خشونت‌های سیستمی در قالب تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز خواهد بود و چنانچه دید خود را نسبت به موضوع وسیع‌تر کنیم، ابعاد این مساله را بهتر درک خواهیم کرد.
زنان، اهداف اصلی خشونت
بااین‌حال اگرچه خشونت در اکثر جوامع به‌صورتی طبقاتی یا در مواقعی به‌صورت عام در سطوح مختلف جریان دارد اما به دلایل مختلف ازجمله بافت سنتی و مردسالار در جوامع شرقی، نگاه مشمئزکننده و مصرفی در فرهنگ غرب و تسری دیدگاه سرمایه‌داری بر اغلب امور شاهد اعمال بیشتر خشونت بر زنان در مقایسه با مردان هستیم و باید آنان را اصلی‌ترین قربانیان خشونت چه در معنای عام و چه در معنای فلسفی آن بدانیم.
در این میان شاید اصلی‌ترین راه رهایی زنان از خشونت، آگاهی تمام جامعه به‌ویژه جامعه‌ی مردان از سازوکار این خشونت باشد؛ موضوعی که اکثر جامعه‌شناسان و روان‌شناسان مدرن بر آن تأکید دارند.
عوامل خانوادگی
در همین رابطه نظر «مینا قاضی شریف» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول فنی و روانشناس مرکز غیردولتی خانه امن زنان خشونت دیده بندرعباس را جویا شدیم و وی ضمن تأکید بر اهمیت آموزش جامعه در راستای کاهش خشونت علیه زنان، در ابتدا به بعد خانوادگی این مسئله پرداخت و گفت: تنش‌های خانوادگی و خشونت‌های خانگی علیه زنان به عوامل مختلفی ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی ازجمله باور غلط برتری جنسی مرد نسبت به زن، پابند نبودن به مسائل اخلاقی، برداشت غلط از قوانین و تفاوت طبقاتی بستگی دارد.
عوامل اقتصادی
وی عوامل فردی و روان‌شناختی و عوامل اقتصادی را نیز از دلایل اعمال خشونت علیه زنان عنوان کرد و افزود: بر اساس مشاهدات ما اعتیاد و مصرف داروهای روان‌گردان هم باعث تشدید خشونت‌های خانگی می‌شود چراکه در خانواده‌هایی که مصرف مواد مخدر بالاست نسب به خانواده‌های غیر معتاد خشونت بیشتری دیده شده است.
خشونت کلامی دست‌کمی از خشونت فیزیکی ندارد
قاضی شریف در ادامه تصریح کرد: خشونت‌های فیزیکی نسبت به گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است اما سهم خشونت‌های روانی و کلامی پررنگ‌تر شده است.
وی گفت: خشونت‌های کلامی و فیزیکی آسیب‌زا است و اعتمادبه‌نفس فرد را از بین می‌برد.
وی تأکید کرد: زمانی که خشونت‌های فیزیکی به خشونت‌های کلامی تغییر پیدا می‌کند یک پله ترقی صورت گرفته است و بدین معناست که افراد از کلام و گفتارشان برای حل مشکلاتشان استفاده می‌کنند اما در برخی موارد قربانی خشونت کلامی دست‌کمی از خشونت فیزیکی ندارد.
افسردگی پس از خشونت
وی اذعان داشت: افسردگی از شایع‌ترین عوارض خشونت‌های خانگی است و بعد از آن قربانیان خشونت‌های خانگی از طریق استرس‌های شدید «پی تی اس دی» و آزار و شکنجه‌های روحی و جسمی، اعتماد به دیگران را از دست می‌دهند و با اضطراب و افسردگی ناشی از خاطرات گذشته زندگی می‌کنند.
خشونت‌های کلامی بیشتر از خشونت‌های جنسی
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی انزواطلبی، خودکشی، فروپاشی خانواده و فرار از خانه را از دیگر پیامدهای خشونت‌های خانگی علیه زنان عنوان کرد و افزود: خشونت‌های روانی و کلامی، شایع‌ترین خشونت‌هایی است که در مراکز خانه امن گزارش شده است و بعد از خشونت کلامی شاهد خشونت جسمی و جنسی هستیم.
عدم درک یا ترس از بیان؟!
وی در ادامه ضمن اشاره به این‌که به دلایل مختلف گاهی زنان قادر به درک خشونت نیستند یا قدرت ابراز ستمی را که بر آنان رفته است، ندارند، گفت: بااین‌حال در خانه‌های امن اقدامات تخصصی روان‌پزشکی به افراد در معرض خشونت‌های خانگی داده می‌شود.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری از خشونت‌های خانگی باید مداخلات تخصصی صورت گیرد و مددکاران اجتماعی قبل از هر مداخله با خانواده فرد خشونت دیده صحبت می‌کنند و دراین‌باره اطلاعاتی به مددکار اجتماعی ارائه داده می‌شود و مددکار هم در رابطه با نگرش‌ها و باورهای غلط خشونت خانگی با خانواده آن فرد خشونت دیده به صحبت می‌پردازد.
در مقابل خشونت‌های خانگی سکونت نکنیم
قاضی شریف در پایان خواستار توجه بیشتر به آموزش افراد در سطوح مختلف شد و گفت: زنان، كودكان، سالمندان و حتی مردان نیز می‌توانند خشونت‌های خانگی را به تلفن صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ اطلاع دهند و از كارشناسان این مركز كمك بگیرند و در صورت بروز خشونت‌های خانگی شماره ۱۲۳ اروژانس اجتماعی نیز در دسترس است.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001