با روی کار آمدن دولت سیزدهم موجی از امید به تغییر در برخی از روندهای پیشین در گروهی از مردم ایجاد شد و مدیرانی نیز بر سر کار آمدند که خود را فسادستیز و جهادی معرفی کردند.

به گزارش دلفین، با روی کار آمدن دولت سیزدهم موجی از امید به تغییر در برخی از روندهای پیشین در گروهی از مردم ایجاد شد و مدیرانی نیز بر سر کار آمدند که خود را فسادستیز و جهادی معرفی کردند؛ لقبی که سطح انتظارات را بسیار بالا برد و افکار عمومی را در انتظار حرکات بزرگ قرار داد؛ اما پس از گذشت یک سال از آغاز به کار دولت به نظر می‌رسد که برخی تنها از این القاب برای ایجاد مصونیت سوءاستفاده کرده‌اند.
نقاب‌هایی که زود از صورت افتاد
اگرچه این موضوع آفتی است که در تمام سطوح کشور در حال اشاعه است اما اگر دید استانی به این موضوع داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از اعضای شوراهای شهر و روستا، برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، افراد به‌ظاهر مطالبه‌گر و … را در این زمره قرار دهیم؛ اما مسئله اینجاست که علی‌رغم مصاحبه‌های تند و آتشین، حفظ ظواهر، پرداختن غلیظ به شعائر دینی، مذهبی و سیاسی، لباس پوشیدن خاص و استفاده از برخی از کلیدواژه‌ها اما به دلیل نوع عملکرد پس از مدتی نقاب برخی از این افراد افتاده است و مردم ماهیت و عیار آنان را متوجه شده‌اند.
خرج کردن از نظام و انقلاب
کار به جایی رسیده است که این گروه از افراد خود را دقیقاً به‌مثابه‌ی تمام دستاوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران می‌پندارند و انتقاد از خود را برابر با انتقاد از نظام و روحیه‌ی جهادی جلوه می‌دهند و همین مسئله نیز باعث شده تا طیف وسیعی از این افراد بتوانند با پنهان شدن پشت القاب انقلابی و جهادی جلوی نقد از عملکردشان را بگیرند.
جهادی شدن به لباس نیست
این آفت در خطبه‌های نماز جمعه‌ی هفته‌ی پیشین سیریک نیز به‌حق از زبان حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محسن سالاری» امام‌جمعه این شهرستان بیان شد و وی ضمن الگو خواندن شهیدان باهنر و رجایی برای تمام مدیران، خاطرنشان کرد: جهادی شدن مسئولان ما صرفاً با لباس جهادی نیست بلکه مدیریت جهادی نیز می‌خواهد.
هنر مدیریت جهادی
وی افزود: یک مدیر جهادی توانمند باید با در نظر گرفتن تمامی امورات اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هنر مدیریت جهادی خود را آشکار و نمایان سازد، مدیر ما باید بلد باشد جهادی مدیریت کند.
جهاد یعنی برنامه‌ریزی برای رفاه حال مردم
خطیب جمعه شهرستان سیریک بیان داشت: مدیریت جهادی یعنی خودکفا کردن مردم و برنامه‌ریزی در جهت رفاه حال مردم است، اگر صدایی به گوششان برسد که مسئله آب ‌که از پیش‌پاافتاده‌ترین مسائل از ابتدا برای بشر بوده است و عده‌ای از داشتن آن محروم‌اند آن مدیر جهادی شبی نمی‌تواند به‌آرامی سر خود را بر بالین بگذارد و آرام نمی‌گیرد تا آن مشکل به نتیجه مطلوب نرسد.
وی ابراز داشت: هفته دولت بر کسانی مبارک باشد که دردی از درد مردم را مداوا می‌کنند و از هیچ تلاشی برای حل مشکل مردم فروگذار نکردند، نه بر مواردی که احیاناً بی‌مبالاتی می‌کنند، شهید رجایی حلال‌خور بود، رجایی در زمان سبزی فروشی خود حلال‌خور بود و آن را هم به زمان رئیس‌جمهوری خود انتقال داد و ذره‌ای از بیت‌المال را خرج امورات شخصی خود نکرد، امروز برای مسئولان ما امثال شهید رجایی به‌مثابه یک الگوی باایمان، متعهد و مجاهد است که باید در امورات مدیریتی خود از ایشان الگوبرداری کنند.
نیاز امروز نظام
حجت‌الاسلام سالاری اذعان کرد: امروز جمهوری اسلامی نیازمند حضور مدیران و مسئولان جهادی است که به فکر راه انداختن کار و مرتفع سازی مشکلات مردم باشند، شهید رجایی به مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران در زمان خود گفت به فکر کوچک کردن اتاق کار خود باش نه بزرگ کردنش، شهید رجایی اهل راست‌گویی بود و در اوج تبلیغات رئیس‌جمهوری اهل فریب دادن افکار و اذهان مردم نبود که برای خود رأی جمع کند بلکه به فکر یاری رساندن به مردم و حل مشکل آن‌ها بود.
فرار از فریب
نکته‌ی برجسته در سخنان امام‌جمعه‌ی سیریک فرار از فریب بود، به این معنا که مدیران باید از ریا بپرهیزند و با شفافیت تمام عمل کنند؛ شفافیتی که می‌تواند آنان را در بوته‌ی نقد قرار دهد و هاله‌ی قدسی دروغین اطراف آنان را بزداید و راه را برای اصلاح امور هموار سازد. امید است با کم شدن از میزان ظاهرسازی‌ها شاهد سازندگی بیشتر کشور و استان عزیزمان باشیم؛ اقدامی که پشتوانه‌ی مردمی دولت و سایر مسئولان را تقویت خواهد کرد و به افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌انجامد.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشز شده است

  • نویسنده : 1007