رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان داشت: کمبود پزشک از دارو بیشتر در هرمزگان وجود دارد و تمام مطب‌ها، کلینیک‌ها و پزشکان باید از کارت‌خوان استفاده کنند.

به گزارش دلفین، حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست با اصحاب رسانه در خصوص چگونگی ارتباط، تعامل و همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با دستگاه‌های اجرایی گفت: هماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و سایر دستگاه‌های اجرایی منجر به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان می‌شود و در این میان رسانه‌ها نقش بزرگی در راستای این تعامل و هماهنگی بین تمام دستگاه‌های اجرایی به عهده دارند.
پزشکی نمی‌ماند برای جاسک و بشاگرد
وی در ادامه مهاجرت پزشکان را به‌عنوان یک مشکل جدی برشمرد و اذعان داشت: مهاجرت پزشکان یکی از دغدغه‌های ما محسوب می‌شود به همین علت با مهاجرت هر پزشک، بسیاری از منابع و سرمایه‌گذاری‌های ما نیز از بین می‌رود و از سویی دیگر نمی‌توان بالاجبار پزشک‌ها را در جهت خدمت‌رسانی به مناطق محروم جاسک یا بشاگرد اعزام کرد.
فرشیدی گفت: با تسهیل شرایط و ارائه امکانات لازم باید جاذبه بیشتری برای پزشکان ایجاد کنیم تا مانع از مهاجرت آن‌ها شویم.
۶۵ درصد مبتلایان واکسن نزده اند
وی بیان داشت: ۶۵ درصد مبتلایان به کرونا در هرمزگان افرادی هستند که واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اند و متأسفانه این افراد از زمان دریافت نوبت دوم واکسن، برای دریافت دز یادآور به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: در هفته آینده شهر قرمز کرونایی نخواهیم داشت، اما از سویی دیگر بیماری‌های دیگری وجود خواهد داشت که با کمترین غفلت می‌تواند همه‌گیر شود.
فقط درگیر کرونا نیستیم
فرشیدی در ادامه یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی تنها درگیر بیماری کووید نیست، بعضی از بیماری‌ها نظیر مالاریا نیز از طریق کشورهای همسایه و تردد دریایی انتقال و انتشار می‌یابد به همین علت مراقبت در چنین شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه برای پیشگیری و کنترل مالاریا هنوز در حال رصد جامعه هستیم، افزود: خطر انتقال تب کریمه کنگو و تب دنگی هم هنوز رفع نشده و باید به‌خوبی تحت مورد رصد قرار گیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به پیدایش نمونه‌های پشه آئدس، هنوز در بحران هستیم و نیاز به کنترل و پیشگیری بیشتری وجود دارد.
یارانه داروی هرمزگان
به گفته فرشیدی، در هرمزگان ۱۸۳ میلیارد تومان یارانه دولت برای دارو در سال جاری اختصاص یافته است و به‌منظور تسهیل دسترسی مردم به دارو، در معاونت غذا و دارو فرآیند پاسخ آزمایش‌ها را از یک هفته به سه روز کاهش داده‌ایم.
وی بیان داشت: با واردات دستگاه‌های جدید و پیشرفته آزمایشگاهی، قطعاً تسریع در زمان دریافت جواب آزمایش‌ها ایجاد می‌شود و امیدواریم در این موضوع بتوانیم همانند گذشته موفق عمل کنیم.
خریداری دستگاه MRI
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش به دستگاه MRI اشاره کرد و گفت: سال گذشته دستگاه MRI خریداری شد و قرار است مهرماه به هرمزگان وارد و در بیمارستان شهید محمدی فعال شود.
فرشیدی گفت: مجوز دستگاه MRI برای شهرستان‌های پارسیان، بستک و قشم گرفته شده و روند تأمین آن نیز در حال انجام است.
کمبود سرم در شهر است نه بیمارستان ها
وی به مشکل کمبود سرم در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت: کمبود سرم در سطح شهر وجود دارد ولی بیمارستان‌های دولتی مشکل کمبود سرم را ندارند ولی در خصوص درمانگاه‌های خصوصی این مشکل وجود دارد و ما آماده هستیم تا همکاری لازم با سرمایه‌گذار در این زمینه را داشته باشیم که در هرمزگان کارخانه تولید سرم ایجاد شود.
فرشیدی گفت: مراکز روستایی جامع سلامت همگی داروخانه دارند و ۳۵۰ قلم داروی ضروری در آن موجود است.
کمبود پزشک بیشتر از کمبود دارو
وی به کمبود پزشک در برخی از مراکز اعتراف کرد و افزود: بسیاری از مراکز شبانه‌روزی که باید چهار پزشک داشته باشند متأسفانه با دو پزشک اداره می‌شوند و هم‌اکنون با کمبود شدید پزشک عمومی مواجهیم.
معضل تکراری نبود کارتخوان
وی اذعان داشت: کمبود پزشک از دارو بیشتر در هرمزگان وجود دارد و تمام مطب‌ها، کلینیک‌ها و پزشکان باید از کارت‌خوان استفاده کنند و هفته آینده جلسه توجیهی آن گرفته خواهد شد و برای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به‌هیچ‌وجه عدم رعایت این موضوع قابل‌قبول نیست.
عواید سفر رئیس جمهور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی نیز آورده داشت، تصریح کرد: اکنون همگی به‌اتفاق نظر رسیده‌اند که کمبود تخت بیمارستانی در هرمزگان در بالاترین نرخ کشور وجود دارد.
وضعیت پروژه‌های بیمارستانی
فرشیدی در ادامه گفت: فاز نخست بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس تا دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد و هفته دولت سال آینده کل بیمارستان تکمیل می‌شود و اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است.
وی با اشاره به اینکه روند ساخت بیمارستان نفت ستاره خلیج فارس تسریع یافته است، گفت: قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص یابد و امیدواریم تا سال آینده این بیمارستان با تمامی تجهیزات در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه مجوز تأمین ۱۶ آمبولانس گرفته شده است، تصریح کرد: اکنون نیازمند به جذب نیرو در بخش فوریت‌های پزشکی هستیم.

خبر اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001