رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس گفت: اعزام بیماران کودک به شهرستان‌های هم‌جوار برای انجام یک جراحی ساده برای استانی همچون هرمزگان خجالت‌آور است.

به گزارش دلفین، «امیر حسابی» رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به مشکلات کودکان بیمار هرمزگان برای طی مراحل درمان اشاره کرد و اظهار داشت: در بیمارستان کودکان بالغ‌بر ۲۷ پزشک متخصص داریم که آنان جزو اعضای هیئت‌علمی دانشگاه هستند و در امر خدمات‌رسانی به بیماران فعالیت دارند.
وی در ادامه به نقش مؤثر موسسه محکم و موسسه خیریه ساحل خلیج فارس در حمایت از بیمارستان کودکان نیز اشاره کرد و افزود: این مؤسسات بازوی توانمند ما هستند و در بسیاری از موارد یاریگر ما بوده‌اند اما باید اذعان کنم که متأسفانه یک دوره طولانی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان فاقد جراح اطفال بود و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد.
خیالمان از پزشک جراح باید راحت باشد
رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس اضافه کرد: اما در شرایط فعلی سرکار خانم دکتر مجیدی از مشهد عازم بندرعباس شده‌اند و عمل جراحی کودکان را در این مرکز انجام می‌دهند.
وی اذعان داشت: اعتقاد من بر این است که پزشک یا جراح اطفال نباید فقط به‌عنوان یک دوره پایان طرح در مرکز درمانی کودکان بندرعباس فعال باشد بلکه باید به‌صورت ثابت در این مرکز به فعالیت خویش ادامه دهد تا این‌گونه خیالمان از بابت جراحی اطفال راحت شود.
حسابی تصریح کرد: اعزام بیماران کودک به شهرستان‌های هم‌جوار برای انجام یک جراحی ساده برای استانی همچون هرمزگان خجالت‌آور است.
نبود متخصص بیهوشی ثابت
وی اظهار داشت: اکنون اتاق عمل بیمارستان کودکان فعال است اما متأسفانه با نبود متخصص بیهوشی ثابت در مرکز درمانی کودکان مواجه هستیم و برای رفع این مشکل به‌صورت موقت با بیمارستان شهید محمدی هماهنگ کردیم تا در مواقع عمل متخصص بیهوشی را به بیمارستان کودکان اعزام کنند.
رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس خاطرنشان کرد: کمبود متخصص بیهوشی ثابت در بخش آی سی یو و بخش بیمارستان کودکان یک مشکل در سطح کشور است و نمی‌دانیم تصمیم‌گیری‌ها به چه نحوی انجام شده است که متأسفانه با خروجی کمبود متخصص مواجه هستیم.
وی افزود: برخی از فارغ‌التحصیلان حتی تمایلی به شرکت در دوره‌های تخصصی رزیدنت بیمارستان هم ندارند و درمجموع پنج نفر رزیدنت ترم آخر و چهار نفر رزیدنت ترم‌های اول در این مرکز درمانی و آموزشی کودکان مشغول به فعالیت هستند.
بحران مهاجرت پزشکان
حسابی در ادامه گفت: متأسفانه شرایط کشور به سمت و سویی پیش رفته است که نه‌تنها پزشکان هرمزگان بلکه متخصصان شهرستان‌های مختلف کشور یا مهاجرت کرده‌اند یا به فکر مهاجرت هستند.
رسیدگی کامل به بیماران ریوی
وی در خصوص رسیدگی به بیماران ریوی نیز ابراز داشت: چندی پیش با حضور دکتر سعید هاشمی به‌عنوان متخصص ریه کودکان، نشست علمی تخصصی سی اف در بندرعباس برگزار شد و ایشان بیماران سی اف را تحت حمایت خود قرار داد تا دیگر این دست از بیماران برای انجام مراحل درمانشان به استان‌های مجاور مراجعه نکنند و در هرمزگان تمامی مراحل درمان آن‌ها انجام شود.
رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس یادآور شد: در این مرکز آموزشی و درمانی کودکان چهار نفر فوق تخصص بیماری سرطان کودکان داریم که همه آن‌ها عضو هیئت‌علمی دانشگاه هستند و در واقع سعی‌مان بر این است با تقویت عملکردمان باورهای مردم را به سمت‌وسوی مثبت بکشانیم.
وی تصریح کرد: از آنجایی که هزینه‌ی تأمین داروهای هر مرتبه شیمی‌درمانی بالغ‌بر ۱۰ تا ۸ میلیون تومان است و از سویی طیف وسیعی از بیماران فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، شرایط برای افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان سخت‌تر شده است اما خوشبختانه موسسه خیریه ساحل خلیج فارس از بخش آنکولوژی و سرطان بیمارستان کودکان حمایت می‌کند و توانسته است به سهم خود در راستای کاهش آلام بیماران و خانواده‌ی ایشان گام‌های مؤثری را بردارد.
وی افزود: هم‌اکنون دو پزشک متخصص در بخش گوارش، عمل آندوسکوپی را برای بیماران بیمارستان کودکان بندرعباس فعال کرده‌اند و در این زمینه مشکلی نداریم.
حسابی در پایان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما این است که بخش پیوند مغز و استخوان را در مرکز آموزشی و پژوهشی و درمانی کودکان با همت موسسه خیریه ساحل خلیج فارس و در مجاورت بیمارستان راه‌اندازی کنیم که امیدواریم با راه‌اندازی این بخش سطح خدمات‌رسانی بیمارستان ارتقا یابد.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007