این حال این روزها حال‌وروز هیچ فرودگاهی در کشور خوش نیست، ناوگان فرسوده شرکت‌های حمل‌ونقلی هوایی به معضلی برای تردد مسافران تبدیل شده است.

به گزارش دلفین، درحالی‌که متقاضیان سفر هوایی به جزیره قشم نگران حجم پروازها و قیمت‌ها هستند، فصل گردشگری در جنوب کشور و این جزیره رو به آغاز است. با این حال این روزها حال‌وروز هیچ فرودگاهی در کشور خوش نیست، ناوگان فرسوده شرکت‌های حمل‌ونقلی هوایی به معضلی برای تردد مسافران تبدیل شده است و بلیت و پرواز مناسب‌تر بیشتر نصیب کسانی می‌شوند که حاضرند با پرداخت بهایی گزاف‌ به سفرهای کاری بروند.
کارشکنی با هدف افزایش نرخ بلیت؟!
اگر اهل رصد روزانه‌ی اخبار باشید بی‌شک مشاهده کرده‌اید که صدر خبرها پر است از کاهش پروازها در جای‌جای کشور یا تأخیرهای طولانی، کنسلی یا حتی بازگشت به مبدأ و فرود اضطراری به دلیل نقص فنی. صرف‌نظر از نبود قطعات، یکی از اعضای گروه عمران مجلس بخشی از این تقصیر را مربوط به شرکت‌های هوایی می‌داند که به دنبال افزایش نرخ بلیت‌ها هستند.
۷۲ درصد ناوگان هوایی زمین‌گیر است
بنا بر آخرین آمار منتشر شده در حال حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است، درحالی‌که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست و این به معنای زمینگیر شدن قریب به ۷۲ درصد ناوگان هوایی خواهد بود.
افزایش پروازها در قشم
صرف‌نظر از همه این‌ خبرهای ناامیدکننده در سراسر کشور، پروازها در جزیره قشم در این هفته به رقم ۵۴ پرواز ارتقا یافت که خبری مسرت بخش برای ساکنان جزیره و گردشگران علاقه‌مند به سفر جنوب کشور بود و این اقدام حسابی فعالان اقتصادی جزیره را شادمان کرد.
بازگشت پارس ایر به چرخه پروازی
در همین رابطه به سراغ غلامرضا دهقانی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی قشم رفتیم و جزئیات این ماجرا را جویا شدیم.
به گفته مدیرکل فرودگاه بین‌المللی قشم، با بازگشت شرکت هواپیمایی پارس ایر به چرخه پروازی این فرودگاه، تعداد پروازهای هفتگی جزیره به ۴۸ مورد پرواز داخلی در مسیرهای تهران، اصفهان و برعکس و ۶ مورد پرواز خارجی به مقصد دبی رسیده است و پیگیری برای افزایش این رقم ادامه دارد.
رشد ۸ درصدی پروازها و رشد ۴۹ درصدی مسافران داخلی و خارجی در این فرودگاه در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر از اقبال مردم کشور برای سفر به جنوب کشور را می‌دهد به‌گونه‌ای که تعداد مسافران در این مدت ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده درحالی‌که این رقم برای سال گذشته ۹۶ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان‌ شده است.
قشم یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور است که با داشتن ظرفیتی همانند یک ژئوپارک جهانی، می‌تواند علاوه بر جلب نظر گردشگران داخلی، ظرفیت عمده برای جذب گردشگران خارجی علاقه‌مند به طبیعت نیز باشد که به‌منظور دستیابی به این هدف ارزنده، نیاز دارد خطوط پروازی داخلی و بین‌المللی خود را گسترش دهد.

گزارش اختصاصی: معصومه مشار

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001