رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: باتوجه به برنامه‌ریزهای صورت گرفته از سوی دولت تا سه سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی می‌رسیم.

به گزارش دلفین، «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان از بدو ورود به هرمزگان موضوع شهر نساجی و افزایش تولید پنبه و ابریشم را در هرمزگان مطرح کرد اما کمتر کسی به این طرح خوش‌بین بود و افراد آب‌وهوای این خطه را مناسب برای پرورش کرم ابریشم و کاشت پنبه نمی‌دیدند اما با گذر زمان و آغاز کاشت درخت توت در منطقه‌ی حاجی‌آباد و همچنین سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در حوزه‌ی کشت پنبه در شهرستان جاسک به نظر می‌رسد که در عمل این طرح پیاده‌سازی خواهد شد. برای آگاهی بیشتر از جزئیات سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی کاشت پنبه و همچنین وقایع رخ داده در نشست امضای قرارداد واگذاری اراضی جهت کشت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نساجی در شهرستان جاسک، گفت‌وگویی را با «عباس مؤیدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
پنبه محصولی در ردیف اقتصاد مقاومتی
مؤیدی در گفت‌وگو با دلفین زراعت پنبه را در ردیف محصولات اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: استاندار هرمزگان بر مسئله کشت پنبه تأکید فراوانی دارد و وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت‌های لازم را به‌منظور توسعه کشت و تولید این محصول در دستور کار قرار داده است و ما نیز به‌نوبه‌ی خود تلاش خواهیم کرد تا رونق در این بخش ایجاد شود.
وضعیت کشت پنبه در گذشته‌
از رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص وضعیت کشت پنبه در این اقلیم در سنوات پیشین نیز پرسیدیم که گفت: پیش از سال ۱۴۰۰، بالغ‌بر ۲۵۰ هکتار از اراضی شهرستان حاجی‌آباد به کشت محصول پنبه اختصاص داده شده بود و ما با امکان‌سنجی دریافتیم که هرمزگان نیز یکی از استان‌های کشور است که در زمینه تولید پنبه استعداد دارد و برخی از مناطق استان برای کشت این محصول شرایط بسیار مناسبی دارند.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات ما با کشت و تولید پنبه می‌توانیم سالانه به‌صورت قابل‌توجهی از خروج ارز جلوگیری کنیم و نیز با اجرایی شدن این طرح در جهت خودکفایی گام مؤثری برداشته خواهد شد.
برنامه‌ریزی برای واگذاری ۲۰ هزار هکتار زمین
مؤیدی با اشاره به هدف تکمیل کل زنجیره‌ی نساجی در استان، گفت: امسال واگذاری زمین‌های زراعی برای کشت پنبه به پنج هزار هکتار خواهد رسید و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان حاجی‌آباد و ۳۲۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان جاسک زیر کشت پنبه است و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی برای رسیدن به ۲۰ هزار هکتار در هرمزگان خواهد بود.
دو هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با تأکید بر اشتغال‌زایی مناسب این صنعت، عنوان کرد: کشت پنبه همراه با استقرار صنایع آن می‌تواند برای بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در استان به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.
خودکفایی در تولید پنبه
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزهای صورت گرفته از سوی دولت تا سه سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی می‌رسیم و با توجه به میزان اشتغال‌زایی بالایی در صنعت کشت پنبه، برای هر هکتار اراضی زراعی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سه تا پنج نفر نیروی انسانی می‌توانند مشغول به فعالیت شوند و همین امر باعث ارتقا اقتصاد کشاورز، منطقه و کشور خواهد شد.
جاسک، سرزمین پنبه
مؤیدی بیان داشت: با این طرح جاسک به قطب تولید پنبه هرمزگان تبدیل می‌شود و در این شهرستان کشت پنبه را در فصل‌های مختلف انجام داده‌ایم و متوسط عملکرد ما در هرمزگان در زمینه تولید خالص پنبه (وش) بالغ‌بر سه تن در هر هکتار تخمین زده می‌شود که این رقم در کشور دو هزار و ۷۴۰ کیلو برآورده شده و این تفاوت بهره‌وری مؤید این است که عملکرد هرمزگان در حوزه کشت و تولید پنبه مطلوب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص امکان کشت پنبه در سایر شهرستان‌های استان نیز بیان داشت: با توجه به آب‌وهوای هرمزگان، کشت پنبه در سایر نقاط استان هم می‌تواند انجام شود و بهترین زمان کشت آن در تابستان است.
پرسش پایانی ما در خصوص امضای قرارداد واگذاری اراضی جهت کشت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نساجی در شهرستان جاسک بود که مؤیدی گفت: قرارداد واگذاری اراضی جهت کشت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی نساجی در شهرستان جاسک به امضا رسید و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شرفی مسئول حوزه‌ی نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی به نمایندگی از این سازمان قراردادها را به سرمایه‌گذاران تحویل داد.
وی افزود: شرکت کشت و صنعت ساوین دشت، شرکت کارا برزگر زرین‌دشت و شرکت سرمایه‌گذاری ملک ازجمله شرکت‌هایی بودند که در این نشست قرادادهای خود را دریافت کردند.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007