مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هرمزگان گفت: در خارج از محدوده شهر، برخی دهیاری‌ها و بخشداری‌ها دارای ماشین آتش‌نشانی هستند اما ازآنجایی‌که ماشین‌های مذکور تجهیزات لازم را ندارند از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی درخواست امدادرسانی می‌کنند.

به گزارش دلفین، امکانات محدود و نیروی انسانی اندک موضوعی است که سازمان آتش‌نشانی کشور را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده و این چالش در هرمزگان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است چراکه هرروز خبر آتش‌سوزی خودروهای سوخت‌بر در جاده‌های استان مخابره می‌شود و نیروهای آتش‌نشان مجبورند علاوه بر وظایف ذاتی‌شان در شهرها برای امدادرسانی خود را به ده‌ها یا صدها کیلومتر دورتر از ایستگاه‌هایشان برسانند. برای بررسی این دغدغه و کنکاش در خصوص شرایط فعلی سازمان آتش‌نشانی در شهر بندرعباس، گفت‌وگویی اختصاصی را با «محمدامین لیاقت» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
تفاوت اساسنامه تا عمل
لیاقت در پاسخ به این پرسش که آیا آتش‌نشانی بندرعباس وظیفه‌ی امدادرسانی به حوادث جاده‌ای را نیز دارد، گفت: در اساسنامه شهرداری بندرعباس در ارتباط با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمده است که این سازمان تنها نسبت مردم شهر بندرعباس تعهد دارد اما در عمل مشاهده می‌کنیم که اگر در اقصی نقاط استان هم حادثه‌ای به وقوع بپیوندد با دستور مقامات بالادستی اکیپ‌های عملیاتی آتش‌نشانی یا اکیپ‌های امداد و نجات هلال‌احمر در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع که گروه امداد و نجات هلال‌احمر در لحظه وقوع حادثه فاقد اکیپ است در این صورت آتش‌نشانان به‌سرعت وارد عمل می‌شوند.
انگشت اتهام به سمت غلط
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هرمزگان در خصوص این ابهام که وظیفه‌ی امدادرسانی به حادثه دیدگان بین‌راهی بر عهده چه دستگاهی است گفت: در خارج از محدوده شهر، برخی دهیاری‌ها و بخشداری‌ها دارای ماشین آتش‌نشانی هستند اما ازآنجایی‌که ماشین‌های مذکور تجهیزات لازم را ندارند از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی درخواست امدادرسانی می‌کنند و متأسفانه این نوع اعزام با توجه بعد مسافت‌، قرار گرفتن در خارج از محدوده شهر و ترافیک سنگین، خطرات بسیاری دارد و باعث می‌شود تا نتوانیم به‌موقع در محل حضور پیدا کنیم و به همین دلیل مردم انگشت اتهام را به سمت ما نشانه می‌روند و نسبت به دیر رسیدن ماموران آتش‌نشانی اعتراض می‌کنند تا جایی که در برخی از موارد کار به ضرب و شتم و حتی آسیب به خودروهای ما نیز وارد شده است.
نقاط تحت پوشش
وی تحمل خطرات اعزام جاده‌ای را نشانه‌ی حس مسئولیت و انسان‌دوستی آتش‌نشانان بندرعباس دانست و افزود: در شرایط فعلی آتش‌سوزی‌های جاده‌ای را در مسیرهای منتهی به گنو، حسن لنگی، گچین و پل ایسین پوشش می‌دهیم اما با توجه به بحرانی شدن شرایط آتش‌سوزی، بنا به دستور ستاد مدیریت بحران و فرمانداری برای ارائه خدمات‌ به نقاط دوردست‌تر استان هم اعزام می‌شویم.
تقسیم وظایف
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در پاسخ به این‌که برای حوادث در محورهای برون‌شهری به‌واسطه‌ی کدام ایستگاه‌ها نیرو اعزام می‌شود، گفت: ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۳ در محله‌ی داماهی به‌منظور اطفا حریق به سمت جاده میناب، ایستگاه شماره ۱۰ در شهرک پیامبر اعظم به سمت جاده راه‌آهن و همچنین ایستگاه شماره ۷ در سورو به سمت جاده اسکله شهید رجایی و غرب بندرعباس اعزام می‌شود.
ایستگاه‌های شهری را خالی نمی‌گذاریم
لیاقت اذعان داشت: در زمان اعزام به خارج از شهر تلاشمان بر این است که ایستگاه‌های محدوده شهر را خالی نگذاریم و در مواقع بحرانی اگر همکارانمان در نوبت استراحت هم باشند با توجه به اعلام ستاد مدیریت بحران همه پای کار می‌آیند.
فرسودگی ناوگان آتش‌نشانی بندرعباس
وی در ادامه به فرسودگی ناوگان آتش‌نشانی بندرعباس نیز اشاره کرد و گفت: سال‌ها از عمر خرید تجهیزات و ماشینهای آتش‌نشانی شهر می‌گذرد و باید بپذیریم که فرسودگی ناوگان آتش‌نشانی، آتش‌نشانان را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند و شرایط آب و هوایی استان نیز سرعت فرسودگی ناوگان‌ را افزایش داده است.
لیاقت بیان داشت: ازاین‌رو برای حفظ ایمنی، کارایی و آمادگی بیشتر ناوگان، ماشین‌های آتش‌نشانی را برای تعمیر و نوسازی به اصفهان فرستادیم و بعد از مراحل تعمیر و بازسازی بار دیگر وارد ناوگان آتش‌نشانی بندرعباس شدند.
سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایمنی شهر
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هرمزگان اذعان داشت: وظیفه ایمنی در شهر بندرعباس با آتش‌نشانی است اما تمام ارگان‌ها ازجمله صنایع غرب باید با مشارکت در تجهیز کردن ناوگان آتش‌نشانی به ما کمک کنند تا با افزایش ضریب ایمنی شهر، بار سنگین مسئولیت بر دوش آتش‌نشانان سبک‌تر می‌شود.
لیاقت در پایان ضمن اشاره به نامه‌نگاری با نهادهای بالادستی در خصوص رفع مشکل امدادرسانی در جاده‌ها، یادآور شد: در دهستان ایسین، ماشین آتش‌نشانی است اما این ماشین تجهیزات کامل برای اطفا حریق ندارد و این ایستگاه نیز با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است و در سایر نقاط وضعیت به همین شکل است که باید تدبیری اساسی برای آن اندیشیده شود.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007