یک پرستار هرمزگانی تصریح کرد: در این میان بارها وعده‌ی جذب نیروهای طرحی که در طول دو سال و اندی جنگ با ویروس کرونا در خط مقدم مبارزه بودند، مطرح شده است و همچنین مسئولان قول دادند تا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و ساعتی و حجمی اجرایی شود اما عدم تحقق این وعده‌ها گروه‌های پرستاری را هر روز دلسردتر کرده است.

به گزارش دلفین، یکی از مدافع سلامت استان هرمزگان که تمایل نداشت نامش فاش شود، به مناسبت روز پرستار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین گفت: مهم‌ترین دغدغه قشر پرستاری اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یعنی خدماتی که هر پرستار برای بیمار انجام می‌دهد به نام هر پرستار ثبت و تعرفه آن خدمت به خود پرستار پرداخت شود.
وی با اشاره به مزیت‌های قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: اگر هزینه خدمت به بیمار به نام پرستار ثبت ‌شود، بسیار کمتر از زمان حال خواهد بود اما خدمت توسط پرستار انجام، به نام پزشک ثبت و با تعرفه پزشکی از جیب بیماران پرداخت می‌شود.
کمبود پرستار در بیمارستان‌های هرمزگان
این مدافع سلامت ضمن بیان اینکه دغدغه‌ی دیگر پرستاران به کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌های استان بازمی‌گردد، اظهار داشت: این کمبود نیرو باعث فرسودگی پرستاران، کاهش کیفیت خدمات پرستاری و همچنین بالا رفتن خطای آنان هنگام مراقبت‌های پرستاری شده است.
فهرستی از توقعات بی‌پاسخ
به گفته وی اضافه‌کاری اجباری، فشار زیاد، شیفت‌های فشرده، عدم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، کمبود امکانات و تجهیزات در اورژانس ۱۱۵ ازجمله فرسودگی آمبولانس‌ها، عدم پرداخت فوق‌العاده خاص، ضعف در ارائه خدمات رفاهی مثل سرویس ایاب و ذهاب، عدم پرداخت هزینه مهدکودک به مادران شاغل از دغدغه‌های پرستاران است.
امنیت شغلی نداریم
وی در پاسخ به خبرنگار دلفین در خصوص وضعیت امنیت شغلی قشر پرستار در هرمزگان افزود: متأسفانه با توجه به به‌کارگیری نیروهای پرستار در قالب قراردادهای شرکتی، ساعتی یا حجم خدمات، بارها مشاهده شده که بعد از کمرنگ شدن همه‌گیری کرونا یا با اتمام قرارداد با این نیروها تسویه‌حساب شده و علی‌رغم خدمت صادقانه و تلاش‌های شبانه‌روزی، مدیران دانشگاه و مراکز درمانی از ادامه همکاری با آنان سر باز زده‌اند و باعث بیکاری آنان شده‌اند.
این پرستار هرمزگانی با بیان اینکه عقد چنین قراردادهایی که پرستاران از آینده‌ی شغلی خود مطمئن نیستند باعث پایین آمدن امنیت شغلی، کاهش کیفیت خدمات پرستاری و نارضایتی بیماران شده است، تصریح کرد: در این میان بارها وعده‌ی جذب نیروهای طرحی که در طول دو سال و اندی جنگ با ویروس کرونا در خط مقدم مبارزه بودند، مطرح شده است و همچنین مسئولان قول دادند تا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و ساعتی و حجمی اجرایی شود اما عدم تحقق این وعده‌ها گروه‌های پرستاری را هر روز دلسردتر کرده است.
نارضایتی بیماران مشهود است
وی با اشاره به اینکه اگر سری به بیمارستان‌های سطح استان بزنید مطمئناً شاهد تعداد زیاد بیماران و عدم نارضایتی آنان از ارائه خدمات پرستاری خواهید بود، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت، استان هرمزگان برخلاف سایر استان‌های کشور سهمیه خیلی پایینی در جذب نیروی پرستار داشته است که این امر با توجه به گسترش تخت‌های بیمارستانی در سطح استان، کمبودهای این حوزه را عیان‌تر کرده است.
مهاجرت فزاینده
مدافع سلامت استان هرمزگان در خصوص دلایل افزایش مهاجرت پرستاران در سال‌های اخیر گفت: از علت‌های مهمی که در طول سالیان اخیر باعث اوج‌گیری مهاجرت نیروهای پرستار به خارج از کشور شده است می‌توان به سطح پایین درآمد پرستاران، عدم توجه مسئولین به شأن و جایگاه حرفه پرستاری، برخوردهای سلیقه‌ای و گاها قهرآمیز با آنان، نبود امنیت شغلی برای نیروهای قراردادی و شرکتی همگی دست‌به‌دست هم داده تا زمینه مهاجرت پرستاران برای رسیدن به درآمد مطلوب، داشتن امنیت شغلی مناسب، برخورداری از جایگاه اجتماعی واقعی روزبه‌روز بیشتر شود.
خلف وعده
وی با بیان اینکه در طول دوران همه‌گیری کرونا این پرستاران بودند که با کمترین امکانات و تجهیزات محافظتی با تمام خستگی لحظه‌ای از خدمت به بیماران دست نکشیدند، اظهار داشت: نیروهای طرحی که می‌توانستند خدمتشان را دیرتر شروع کنند یا می‌توانستند با پایان طرح اجباری و در اوج کرونا طبق قانون از ادامه خدمت انصراف دهند، اما متأسفانه برخلاف وعده‌ها با فروکش کردن کرونا عذر خیلی از این پرستاران خواسته شد و اکنون بیکار در خانه منتظر استخدام و به‌کارگیری در مراکز درمانی روزها و ماه‌ها را می‌شمارند.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون خدمات کشوری کارمندان دولت موظف به انجام ۴۴ ساعت کار در هفته هستند و پرستاران هم همانند سایر کارکنان دولت مشمول این قانون هستند، گفت: با این حال در راستای افزایش بهره‌وری گروه‌های پرستاری، قانونی به نام «قانون ارتقای بهره‌وری» چند سالی ست در مراکز درمانی در حال اجراست که با کاهش ساعت کاری پرستاران به دنبال افزایش بهره‌وری و کاکاهش فرسودگی آنان است.
این پرستار استان هرمزگان افزود: اما در عمل متأسفانه به دلیل کمبود نیروی پرستار، اجرای سلیقه‌ای این قانون آن‌طور که بایدوشاید منافعی برای پرستاران نداشته است، اضافه‌کار اجباری برخلاف همین قانون و شیفت‌های فشرده و خارج از قانون همگی دست‌به‌دست هم داده تا قانونی که باید باعث ارتقای بهره‌وری و کاهش فرسودگی نیروهای پرستار شود، متأسفانه کارایی لازم را نداشته نباشد.
وی در پایان افزود: ضمن تبریک روز پرستار به تمام همکارانم از مسئولان عاجزانه درخواست دارم در خصوص بررسی پرونده شهادت این فرشتگان آسمانی تعجیل و تسهیل لازم را عنایت کنند.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در شنریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001