بنا بر گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی کشاورزی برای تولید هر کیلو هندوانه بین 455 لیتر تا 286 لیتر آب مصرف می‌شود.

به گزارش دلفین، این روزها فصل برداشت هندوانه در شرق هرمزگان است و در کمال ناباوری هندوانه‌ی صادراتی استان در مزرعه و از کشاورز به قیمت کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان ناقابل خریداری می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به قیمت کیلویی پنج هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که بنا بر گفته‌ی کارشناسان حوزه‌ی کشاورزی برای تولید هر کیلو هندوانه بین ۴۵۵ لیتر تا ۲۸۶ لیتر آب مصرف می‌شود که این تفاوت نیز نشات گرفته از به‌کارگیری یا عدم به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، سطح دانش کشاورزان و شرایط دمایی محیط و میزان تبخیر آب است.
اما اگر قیمت سرسام‌آور بذر اصلاح‌شده، کود، سم، کارگر، حمل‌ونقل و ده‌ها مورد دیگر را به دست فراموشی بسپاریم آیا قیمت ۴۵۵ لیتر آب در هرمزگان دو هزار و پانصد تومان است؟ در این میان نقش دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی هرمزگان چیست؟ چه زمانی قرار است ارتباط کشاورز، جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و تجار این عرصه رابطه‌ای بر اساس اصول حرفه‌ای بازار و نحوه‎‌ی صحیح کاشت، داشت، برداشت و فروش باشد؟
همگان معتقدند که این نوع مدیریت کردن صنعت کشاورزی هرمزگان، البته اگر بتوان آن را صنعت نامید، نه‌تنها ضرر بزرگی به کشاورزان وارد کرده بلکه باعث غارت و حیف‌ومیل منابع کشور و ایجاد بحران‌های شدید زیست‌محیطی و تنش‌های آبی شده است.
خالی شدن بدنه‌ی جهاد کشاورزی هرمزگان از نیروهای نخبه و کاربلد، نبود بسترهای مناسب آموزشی، تعریف نشدن روند ارتباط صحیح دستگاه‌های بخش دولتی و خصوصی و بازی ندادن اتاق بازرگانی هرمزگان در این فرآیند اقتصادی سبب شده تا نه آبرویی برای بخش دولتی باقی بماند و نه بخش خصوصی بتواند به اهداف خود دست یابد. در این بازی دوسر باخت، یک سال پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا کشاورزان را بدبخت می‌کند و سال بعد پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه قیمت را برای مصرف‌کنندگان به اوج می‌رساند؛ سکه‌ای که هر دو رویش طرحی از بی‌کفایتی مدیران دولتی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

یادداشت اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001