رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک گفت: در هرمزگان مراکز آموزش عالی گسترش خوبی داشته ولی حوزه پژوهش به لحاظ کمی و کیفی توسعه‌نیافته و در مراحل اولیه است.

به گزارش دلفین، «صفدر قصمی شهواری» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک در آستانه‌ی روز پژوهش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین عنوان کرد: اساس و بنیان دانش توسعه و شکوفایی پژوهش است.
وی با تأکید بر اینکه پژوهش پشتوانه آموزش عالی است، افزود: برای ایجاد تحول در حوزه پژوهش ایجاد مراکز پژوهشی میان‌رشته‌ای و ماموریت‌گرا کردن مراکز پژوهشی ضروری است.
قصمی شهواری اظهار داشت: عدم وجود بانک اطلاعاتی در دسترس یا عدم اطلاع‌رسانی در خصوص آخرین وضعیت پژوهش در استان را غیرممکن کرده است.
وی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه با نگاه مثبت همکاری لازم در خصوص پژوهش‌های درون و برون دانشگاهی با پژوهشگران دارد و اعتبارات خوبی در این زمینه وجود دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک در ادامه گفت: در هرمزگان مراکز آموزش عالی گسترش خوبی داشته ولی حوزه پژوهش به لحاظ کمی و کیفی توسعه‌نیافته و در مراحل اولیه است.
وی با بیان اینکه مطلوب است که برخی از مراکز آموزشی با تغییر مأموریت به مراکز پژوهشی تبدیل شوند اظهار داشت: بازتعریف نقشه پژوهش در دستگاه‌های اجرایی ضروری است و دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها به تصمیمات پژوهش محور ملزم شوند.
قصمی شهواری عنوان کرد: این امر به بازتعریف نقش و جایگاه تحقیق و محقق در دستگاه‌های اجرایی و صنایع نیاز دارد.
وی تصریح کرد: برای تحقق این هدف نباید مرتکب اشتباه استراتژیک دیگر شد و این اشتباه تشکیل مراکز پژوهشی در دستگاه‌های اجرایی است زیرا این مراکز به‌طور تخصصی و حرفه‌ای پژوهش محور نخواهند شد و فقط ساختار اداری دولت حجیم‌تر خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک در پایان افزود: راه‌حل این است که در مسیر ماموریت‌گرا و تخصصی کردن مراکز پژوهشی موجود نیازهای پژوهشی دستگاه‌های اجرایی را مؤسسات تخصصی خارج از آن‌ها برآورده کنند.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001