دلفین در گزارشی اختصاصی برخی از ابعاد شلیک سهوی پلیس هرمزگان به ماشین حامل کودک بستکی را بررسی می‌کند.

به گزارش دلفین، چهارم دی‌ماه «سها اعتباری» دختر ۱۲ ساله اهل خلوص شهرستان بستک در جریان تیراندازی جاده‌ای پلیس کشته شد؛ رویدادی تلخ که نه‌تنها هرمزگان که کل کشور را در بهت فرو برد. ماجرا از این قرار است که در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۴ دی ماه مأموران انتظامی پاسگاه جناح از توابع بستک با اقدامات اطلاعاتی از حمل و جابجایی مواد مخدر از سوی یک دستگاه خودرو پژو پارس مطلع می‌شوند و به ادعای خودشان پس از بررسی صحت موضوع بلافاصله با حضور در مسیر تردد قاچاقچیان طرح مهار را اجرا می‌کنند.

روایت پلیس و شیشه‌های دودی

طبق اظهارات پلیس هرمزگان، مأموران با حضور در محور مورد اشاره به یک دستگاه خودروی پژو پارس سفیدرنگ که شیشه‌های آن کاملاً دودی بوده مشکوک می‌شوند و با تابلوی ایست و چراغ گردان سعی در متوقف کردن خودرو می‌کنند که راننده خودرو توجهی به اخطار ایست نمی‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد. پلیس نیز برای متوقف کردن خودرو تعقیب و گریز و شلیک به لاستیک خودرو را در دستور کار قرار می‌دهد و درنهایت چند تیر به لاستیک و بدنه خودروی پژو پارس اصابت می‌کند و درنهایت با پنچر شدن لاستیک‌ها، خودروی پژو پارس متوقف می‌شود که یکی از سرنشینان که سهای ۱۲ ساله بوده از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و فوت می‌شود.

اندوه در بستک

با این حال جامعه‌ی محلی و نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی روایت پلیس را ناکامل خواندند و دیگر ابعاد این فاجعه را فاش کردند. احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در این خصوص اظهار کرد: مرگ این دختر نوجوان و تیراندازی پلیس به خودروی حامل یک خانواده در بستک مایه ناراحتی و اندوه فراوان من و مردم این شهرستان شده است.

مردم از کجا بدانند لباس شخصی پلیس است؟!

وی افزود: باید انجام هرگونه ایست و بازرسی در جاده‌ها با رعایت حرمت مردم و با خودروی پلیس و لباس رسمی پلیس باشد تا مردم از دیدن پلیس احساس امنیت کنند، در ماجرای اخیر خودرویی که قصد توقف ماشین‌ها و ایست و بازرسی در جاده را داشته، خودروی شخصی و عناصر آن با لباس شخصی بوده‌اند.

به گفته نماینده مردم بستک، بندرلنگه و پارسیان، دستگاه‌های مسئول موظف‌اند تا ابعاد قضیه را روشن و با هر کسی در هر جایگاهی که این قصور را انجام داده، برخورد قاطع کنند و از مردم دادخواهی و عذرخواهی شود.

مشابه آن را در گذشته نیز داشته‌ایم

جباری گفت: مشابه این رخدادها در گذشته نیز وجود داشته و متأسفانه اصلاحی در رفتار با مردم صورت نگرفته است که اگر گرفته بود، امروز عزادار این دختر معصوم نبودیم.

اما با گذشت بیش از یک هفته از این رخداد هنوز ابعاد دیگر آن مشخص نشده است و خانواده متوفی همچنان داغدار هستند و تحت‌فشار زیادی قرار دارند.

ماشین بدون پلاک و افراد مسلح

در همین خصوص یکی از نزدیکان این خانواده که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار دلفین گفت: این خانواده برای خرید مراجعه کرده بودند که در مسیر برگشت و در فاصله‌ی ۴۵ دقیقه‌ای تا بستک با یک خودرو ۴۰۵ بدون پلاک و افرادی مسلح روبه‌رو می‌شوند که به سمت آنان قصد شلیک داشته‌اند.

هیچ هشدار و علائمی دال بر پلیس بودن وجود نداشته

وی با تکذیب وجود علائم هشدار پلیس و ایست و بازرسی، تأکید کرد: افراد مسلح پس از تیراندازی هوایی باعث ایجاد رعب و وحشت در خانواده می‎‌شوند و پدر خانواده محمد اعتباری به‌زعم این‌که افراد مسلح، اشرار یا دزد هستند، برای حفظ جان سرنشینان ضمن افزودن بر سرعت خودرو اقدام به فرار می‌کند.

۲۳ تیر به سمتشان شلیک شده

این فرد آگاه تعداد سرنشینان خودرو در زمان این فاجعه‌ی تلخ را پنج نفر عنوان کرد و بیان داشت: ۲۳ تیر به خودرو شلیک شده است که یکی از این تیرها به مهره‌ی شماره‌ی یک کمر سها دختر ۱۲ ساله خانواده که در صندلی عقب نشسته بوده، برخورد می‌کند و بقیه خانواده نیز شانس آورده‌اند که خودرو به دره پرت نشده است.

وی گفت: پس از توقف خودرو مشخص می‌شود که این افراد پلیس هستند و به‌اشتباه این خودرو خانوادگی را به رگبار بسته‌اند.

رد برخی شایعات

این عضو خانواده اعتباری ضمن رد شایعه‌ی وجود اقلام ممنوعه در این خودرو بیان داشت: راننده خودرو یعنی پدر سها معاون بانک تجارت بستک و از افراد نام‌آشنای شهرستان است و به میان آمدن برخی از این شایعات با شأن خانواده همخوانی ندارد.

شیشه‌ی دودی مسئله‌ای عادی است

وی دلیل دودی بودن شیشه‌ی خودرو خانواده اعتباری را نیز چنین شرح داد: کسانی که در منطقه‌ی ما زندگی می‌کنند، می‌دانند که به دلیل شرایط آب و هوایی اکثر خودروها شیشه‌های دودی دارند و این مسئله موضوعی مرسوم و عادی است اما نیروی انتظامی از جلو ماشین را دیده و قبول این‌که متوجه خانواده در خودرو نشده، سخت است.

سخن پایانی

با این تفاسیر باید دستگاه قضا زوایای مختلف این ماجرا به‌دقت مورد ارزیابی قرار دهد تا ضمن دادخواهی خانواده‌ی اعتباری از تکرار این فاجعه برای سایر سهاها جلوگیری شود.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001